امروز : دوشنبه, ۱۰ آذر , ۱۳۹۹
تاریخ : 2015/03/28 - 23:05 ذخیره فایل ارسال به دوستان

نگاهی به فیلم – ۱۲مرد خشمگین

دانی که شبان چه فتنه آغاز کند آن دم که نی شبانه را ساز کند (استاد خلیلی)

نگاهی به فیلم – ۱۲مرد خشمگین

کارگردان: سیدنی لومت

نویسنده: رجینالد رُز

۳

محمد محمودی

نوجوانی هجده ساله از اهالی آمریکا لاتین متهم به قتل پدرش گردیده است. شواهد نشان می‌دهد او با ضربات متعدد چاقو پدر خود را به قتل رسانده است، گرچه نوجوان که به نظر ضعیف و افسرده حال می‌رسد این اتهام را قبول ندارد با این حال وجود چاقویی در محل وقوع حادثه که متعلق به نوجوان مذکور است و او ادعا می‌کند آن را مدتی قبل گم کرده و خبری هم از محل آن نداشته است، به عنوان مدرک جرم، دلیلی برای مجرم شناختن او از سوی دادگاه شده است. حال دوازده مرد از طبقات مختلف اجتماعی به عنوان اعضای هیئت منصفه دادگاه، مأمور تصمیم گیری نهایی درباره این پرونده شده‌اند. اگر آنها فرد متهم به قتل را محکوم نمایند، وی باید روی صندلی الکترونیکی اعدام شود.

دوازده مرد خشمگین، نخستین فیلم سیدنی لومت است که درسال ۱۹۵۷ به عنوان یازدهمین تج 
ربه‌اش به نمایش درآمد. این فیلم برگرفته از یک درام تلویزیونی بود که با هنرنمایی هنری فوندا تکمیل شد.آغاز فیلم نشان د هنده ی تمام شدن ِ زندگی ِ پسری است که آن سوی دادگاه نشسته و نظاره گرِ قاضیست که می گوید:

اعضای هیئت منصفه ، پرونده بر شما روشن شد! قتل عمد.

۰۶

و این نکته را اذعان می کند که قتل عمدف یکی از خطیرترین جنایت ها در دادگاههای جنائی کشور ماست.این فیلم، جزو نخستین فیلم هاییست که در اوایل ِ دوره ی علاقه ی من به سینما،با آن مواجه شدم و بشدت تحت تأثیر آن قرار گرفتم.چرا که از همه ی قید و بند های ِ ممکن در یک مجموعه،یاد می گیریم با نشانه،ادله و وقت گذراندن ِ بیشتر جهت یافتن ِ حقیقت حرکت کنیم.قاضی هشدار می دهد که اگر تردید ِ منطقی در مورد پرونده دارید اعلام کنید که در این صورت رأی بر بیگناهی صادر خواهد شد.درغیر اینصورت ، باید طبق ی وظیفه ی خود عمل کنید.از شکل ماهیتی ِ هیئت منصفه که در جمهور اسلامی ایران کاربرد و عملکردی ندارد و عملا نسخ شده گذر می کنم و جملاتم را پیرامون ِ ساختار فیلم توضیح می دهم.سیدنی لومت،معروف به کارگردانی با جزئی نگری های ِ زیاد و نشان دادن ِ همه ی نکته های مهم در مقوله ی فیلمسازی می باشد،که البته در این فیلم، همه چیز رنگ بیشتری به خود گرفت و با یک فیلمنامه ی محکم و کار شده روبرو هستیم.نویسنده این فیلم رجینالد رُز می باشد،او فیلمنامه‌نویس و نویسنده داستان‌های تلویزیونی آمریکایی بود که بیش از هر چیز به خاطر فعالیت‌هایش در سال‌های اولیه متولد شدن درام تلویزیونی، مشهور است. مشهورترین اثر او، داستان تلویزیونی “دوازده مرد خشمگین” است که بعد از به نمایش در آمدن در قالب یک فیلم تلویزیونی، در سال ۱۹۵۷ توسط خود رز به صورت یک فیلمنامه نوشته و مبدل یه یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به نام دوازده مرد خشمگین شد.سیدنی لومت،خواهان ِ نمایی دور و لانگ شاتی بود که همچنان پیوستگی را با بازیگران حفظ کند،اعضای ِ هیئت منصفه،به سمت ِ اتاق ی مذکور خوانده میشوند وموسیقی ِ کِنیون هاپکینز،گویا چنگ بر روح ِ پسری می اندازد که نمی داند چه خواهد گذشت!

همه چیز این فیلم،به حد بسیار قوی ایی

۰۵

به فیلمنامه بستگی دارد،که بی شک سیدنی لومت،بهترین انتخابش را در آن سال ها نمود و می بینیم،فضایی شکل می گیرد و پیش می رود که ۱۲ مرد،وارد آن می شوند،۱۲ مرد بی حوصله که می دانند چیزی جز گناهکار بودن پسرک بر این فضا حاکم نیست.با پیشروی ماجرا در اتاقی که اعضای هیئت منصفه آن در فضای عصبی مشغول بحث و بررسی پرونده هستند،قصه فیلم شکوفا می‌شود و به صورت مطالعه‌ایی استادانه درباره شخصیت‌های پیچیده‌ای در می‌آید که به عنوان عضو هیئت منصفه می‌خواهند رأی نهایی را صادر کنند. پس زمینه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هریک از این اعضا، باعث واکنش‌های مختلف آنان در زمان حال می‌شود. در چنین موقعیت و اوضاع و احوالی است که شماره ۸ تلاش می‌کند بقیه همکارنش را متقاعد کند که رأی آنها اهمیتی حیاتی دارد و نباید به راحتی درباره آینده و زندگی دیگران تصمیم بگیرند و سرانجام پس از یک ساعت و نیم بحث پرونده کاملاً روشن می‌شود و هیت منصفه رای بر بیگناه بودن متهم می‌دهد. در فرایند رأی گیری یازده نفر از اعضای هیئت منصفه رأی به محکومیت و در نهایت اعدام نوجوان می‌دهند اما در این بین یک نفر از آنان یعنی تصمیم گیرندهٔ شماره ۸ (با بازی درخشان هنری فوندا) رأِی بر بی گناهی متهم می‌دهد و پیشنهاد صحبت در این باره را می‌دهد.سمت و سوی دوربین اینجا،خیلی کم حرکت می کند و سکوت و حرف هایی که اعضا با یکدیگر می زنند،نقش های اصلی ِ این فیلم می باشند.سرگردانی ها،انقلاب های ِ انسانی و ما آخر باید بفهمیم که در این فیلم اخلاق سیر و سو دارد یا قضاوت؟

هنری فوندا،لی جی. کاب،ای. جی. مارشال،مارتین بالسام،جک واردن،جان فیدلر،جک کلاگمن،ادوارد بینز،جوزف سوینی،اد بگلی،جرج وسکووچ و رابرت وبر، ۱۲ مرد این فیلم بودند و کارکترهای انها جذاب و پُر از حرف بودند.۱۱ مرد این فیلم هیچ علاقه ایی به بحث در مورد اینکه پسر متهم شده،گناهکار است یا خیر گویا ندارند ولی شماره ی ۸ جلسه، با همه می جنگد و همه را متقاعد به بیگناهی پسر می کند!

یکساعت و ۳۵ دقیقه از فیلمی که به هیچ

۸۱۹۸_۵

وجه،احساس ِ خستگی نمی کنید! هنری فوندا به تماشای نقش خود در فیلم علاقه‌ای نداشت و به همین دلیل تمام فیلم را به‌طور کامل ندید.با این‌حال او وقتی پس از تماشای بخش‌هایی از فیلم از اتاق نمایش خارج شد خطاب به لومت (کارگردان) گفت: سیدنی، فیلم باشکوهی شده است.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين