امروز : چهارشنبه, ۷ آبان , ۱۳۹۹
تاریخ : 2015/04/11 - 15:24 ذخیره فایل ارسال به دوستان

مکس فون سیدو / جدال با مرگ به دلیل ِ قانع کننده؟

مکس فون سیدو /  جدال با مرگ به دلیل ِ قانع کننده؟

نگاهی اجمالی به نقش آفرینی مکس فون سیدو  در فیلم _ مُهر هفتم _ ساخته ی اینگمار برگمان

محمد محمودی


 

روزگار می گذرد و من حضور تو را اینجا حس می کنم،اینکه یک روز ، یکساعت ،یک ثانیه ی خاصی دیگر از نبودن ، لبریز شوم، آنجا در نیستی; خیالم راحت خواهد بود، که بودنت ، به نبودم، من را دچار و فکر نخواهد شد ! Ingmar_Bergman-The_Seventh_Seal-01

در مقاسیه ی ظاهری میان عصر فیلمسازی، کلاسیک ،بهتر بوده،چرا که به تمامی ابداعات همان زمان برمیگردد که دیگر کسی نمی تواند آن را بصورت جداگانه خلق کند،حتی در همان لحظه! حال اگر آوانگارد بازی ها و معاصر را کنار بگذاریم،کلاسیک روحیه ی پرحرفی و جستجوی تازه در ژانر را نداشته و بیشتر ثابت عمل کرده ، اما اصالت خاصی دارد ، دلیل آن ترکیب بندی ِ فیلمسازان و استفاده از عوامل ِ مهم و تأثیرگذار،در راستای ِ خلق اصالت بوده و خواهد ماند که بیشتر- زمان – ملاک بوده است.

از مَکس فون سیدو – Max von sydow بعنوان یکی از کلاسیک های ماندگار و قوی که در تازگی ِ دهه ی شصت به چشم آمد و شکل گرفت می توان نام برد.مکس فون سیدو بازیگر سوئدی است که در بسیاری از فیلم ها نقش اول بازی کرده و در فیلم های دیگر به زبان های متفاوت به بازیگری پرداخته است..او جایزه فرهنگی بنیاد سلطنتی سوئد را در سال ۱۹۵۴ و لژیون دنور را در سال ۲۰۱۰ دریافت کرد. یکی از به یاد ماندنی ترین نقش های او – در فلم – مُهر هفتم – نقش آنتونیوی بلوک ساخته ی اینگمار برگمن فقید می باشد.اینگمار برگمن به عنوان یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان تمام دوران شناخته می شود که بیش از شش دهه فعالیت هنری داشته است.او بیش از شصت فیلم سینمایی و مستند سینمایی و تلویزیونی را کارگردانی کرده است که اکثر این آثار را خودش نویسندگی کرده است.

Max-Von-Sydow-e1341357538834 (1)جدا از بحث فیلم سازی اینگمار برگمن، صحبت بیشتر از بازیگری در عصر کلاسیک و مخصوصا بازیگرهای اروپایی که شد، در بخش هایی جداگانه راجع به سبک فیلمسازی برگمن اشاره خواهد شد.مکس فون سیدو درسن ۲۸ سالگی ،مقابل دوربین برگمان که ۳۶ روز برای فیلمبرداری طول میکشد قرار می گیرد،او در یکی از یازده فیلمی که با برگمن کار کرده نقش شوالیه ایی را دارد که در عصر قرون وسطا، خسته و ملول از جنگهای صلیبی باز می گردد و از میان سرزمینی طاعون زده که در آن جادوگران را زنده زنده می سوزانند می گذرد تا به خانه برسد.

دیوید گرتین منتقد و روزنامه نگار سینمایی نشریه دیلی تلگراف از مُهر هفتم به عنوان معروف ترین اثر سینمایی او و برای برگمن یک دلبستگی خاصی که از او شکل گرفته اشاره می کند،همچنین از به وقوع در آمدن یک فیلم ماندگار در محدودیت زمانی و مالی، صحبت می کند.

داستان مُهر هفتم – عنوان آن برگرفته از کتاب مکاشفه یوحنای رسول است – در عصر شیوع طاعون یا مرگ سیاه در اروپا که مردم را هر لحظه قربانی می کند می گذرد.داستان بصورت نمادین در پس ِ شخصیت ها شکل می گیرد و مکس فون سیدو با مرگ که چهره ایی سپید دارد و لباسی کلاهدار به تن کرده و به دنبال او آمده است رودر رو می شود.آنتونیوی بلوک ، برای به تعویق انداختن مرگ خود و برخورداری از فرصتی کوتاه و حتی، برای نشان دادن نمونه هایی از خوبی انسانها به مرگ ، به او پیشنهاد بازی شطرنج می دهد.اما نتیجه چیزی دیگر است!

مکس فون سیدو ، و گونار بیورنستراند ، بازیگر نقش ِ مرگ ، در کنار یکدیگر می درخشند و بازهای عمرشان شکل می گیرد.تصویر بازی فون سیدو در برابر زمینه ایی قرون وسطایی و جادو و ویرانی و اضطراب هستی می گذرد.این فیلم صریح ترین و بی واسطه ترین رویکرد به پرسش وجود خداست.seventh-seal-492

شخصیت پردازی و عبور از تاریکی – سهمگینی و سنگینی ِ حضور و ملاقات ، نابودی – از مولفه های ِ مهم اینگمار برگمن در این فیلم و ارتباط مسلم ِ آن با بازی سیدو – می باشد.

مکس فون سیدو امروز ۸۶ساله شد و آخرین فیلم او – فوق العاده بلند و بیش از حد نزدیک به کارگردانی استیون دالدری – فیلمساز برجسته بریتانیایی می باشد که نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای او به ارمغان آورد.اینگمار برگمن در سال ۲۰۰۷، چشم از جهان فرو بست.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين