امروز : چهارشنبه, ۲۰ آذر , ۱۳۹۸
تاریخ : ۱۳۹۵/۰۷/۲۰ - ۲۳:۵۷ ذخیره فایل ارسال به دوستان

نامه طلاب حوزه مشکات به علی مطهری

در پی انتشار نامه ای از سوی علی مطهری خطاب به آیت الله یزدی پیرامون در باره برگزاری بازی ایران و کره جنوبی در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه جمعی از طلاب مدرسه علمیه مشکلات اقدام به انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی کردند.
به گزارش بابل نوین، در پی انتشار نامه ای از سوی علی مطهری خطاب به آیت الله یزدی پیرامون در باره برگزاری بازی ایران و کره جنوبی در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه جمعی از طلاب مدرسه علمیه مشکلات اقدام به انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی کردند.
متن این نامه به شرح ذیل می‌باشد:
جناب آقای علی مطهری
سلام علیکم
حضرت آیت الله یزدی نسبت به برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره ی جنوبی در روز تاسوعا ابراز نگرانی کرده بودند. چند روز پیش شما خطاب به ایشان نامه ای را منتشر کردید. در این نامه به مواضع ایشان اشکالاتی وارد شده بود.
در این باره نکاتی به نظرمان رسید که به محضر شما بیان می کنیم.
۱- این نامه اختلاف نظر مسئولین را با صدای بلند به میان مردم آورده است. گاهی مطرح کردن اختلاف نظر ها موجب ضربه به شکوه اسلام می شود. خداوند متعال به مومنین تذکر داده: وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُم. روشن است که منظور منع از بحث های علمی نیست. طرح اختلاف سلیقه های علمی هیچ اشکالی ندارد. اما مطرح کردن اختلاف برداشت ها بدون غنای علمی و با انگیزه های سیاسی درست نیست. بگو مگوی دینی به ایمان افراد جامعه ضربه می زند. لذا اصل نوشتن نامه ی سرگشاده خالی از اشکال نیست.
۲- در این نامه ادعا شده “لغو فوتبال ضربه‌های جبران‌ناپذیری برای کشور دارد!”. همگی می دانند که لغو این مسابقه در حالت عادی موجب ضربه به دینداری مردم می شود. اما با تبیین رسانه ای و در میان گذاشتن موضوع با مردم، می شد جلوی خسارت ها را گرفت. مردم ایران مردمی مقاوم و اهل هزینه دادن پای دین و اهل بیت علیهم السلام هستند. این مردم به این از خود گذشتگی ها افتخار می کنند. منتها زمانی که مسئولین امر دین برایشان اهمیت زیادی ندارد، دیگر از مردم  نمی توان انتظار مقاومت داشت. چرا که مقاومت مردم تنها به شرط ایستادگی مسئولین تحقق می یابد. در اسلام به این امر اشاره شده است. از معصوم علیه السلام نقل است که فرمود: الناس علی دین ملوکهم. بنابراین کاملا ممکن است که مسابقه لغو می شد و با تبیین درست و همراه کردن مردم خسارتی اجتماعی شکل نمی گرفت. اینکه به طور مطلق لغو مسابقه را مساوی خسارت اجتماعی قرار دهیم، درست نیست.
۳- در این نامه آورده شده “حساسیت بیش از حد نسبت به این موضوع امری ضد دین به شمار می رود.” در همه دنیا اگر اعتقادات شخص برای خودش مهم باشد، دیگران نیز به عقاید او احترام می گذارند. در کشور ما نیز جدیت علماء نسبت به امور دینی بهترین تبلیغ و از طرفی موجب دل گرمی مومنان است. البته منظور پافشاری کور و بدون دیدن همه ی جوانب نیست. آیت‌الله یزدی با شناختی که از جامعه داشته اند، بازی فوتبال در تاسوعا را ضربه به دین تشخیص داده‌اند. هیچ دلیلی نداریم که شناخت کلی شما از مردم عمیق تر و دقیق تر از شناخت ایشان و دیگر مخالفین باشد. بنابراین نمی توان به طور قطع ادعا کرد که این پافشاری ها به ضرر دین و کشور تمام خواهد شد.
۴- در این نامه با عبارت “مردم در چنین موقعیت‌هایی به خوبی می‌دانند چگونه رفتار کنند.” تلاش شده مردم  مقابل آیت الله یزدی قرار داده شوند. آیت‌الله یزدی جای کسی نشانده‌ شده که از سر ناآگاه دانستن مردم قصد تعیین تکلیف دارد. این در حالی است که اظهارات آیت‌الله یزدی خطاب به مسئولین است. کسانی که طبق قانون باید با تضعیف مذهب مقابله کنند. تذکر به مسئولین نسبت به انجام وظایفشان، تعیین تکلیف برای مردم معرفی شده است. با اینکه اکنون مردم آگاه و فهیم هستند، اما مسئولین وظیفه دارند با پدیده هایی که ظرفیت به انحراف کشاندن جامعه را دارد، مقابله کنند. نباید به پشتوانه ی شعور مردم از زمینه های انحراف چشم پوشید و با آن ها مقابله نکرد. زیرا ممکن است به مرور زمان دچار ضعف و انحطاط شویم.
۵- ندیدن ابعاد گسترده ی یک رویداد اجتماعی اشکال دیگر طرز فکر نگارنده ی نامه بود. تحلیل رویدادهای اجتماعی با تمثیل، روش مناسبی نیست. پدیده های اجتماعی ابعاد گسترده ای دارند. اما در این نامه تلاش شده با یک مثال ادعای آسیب این مسابقه دفع شود.
۶- بی احترامی به تصمیم و فرهنگ مردم ایران به اسم خرافه اشتباه دیگر شما بود. مردم ایران از قدیم الایام تصمیم گرفته اند در دو ماه محرم و صفر به احترام اهل بیت علیهم السلام ، مراسماتی که با شادی همراه است را، برگزار نکنند. هر تصمیمی که مردم می گیرند  و از جهتی رنگ دینی دارد، بدعت نیست. زیرا اصل آن را به شارع نسبت نمی دهند. شارع کنش های عقلانی مردم با دین و خلق بعضی آداب در چارچوب دین را امضاء کرده. مانند راه اندازی دسته ی عزاداری که در گذشته نبوده و اکنون جزء نشانه های دین محسوب می شود. امیر المومنین علیه السلام در نامه به مالک اشتر به این نکته اشاره کرده و فرمودند:
 لَا تَنْقُضْ سُنَّهً صَالِحَهً عَمِلَ‏ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ‏ الْأُمَّهِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَهُ وَ صَلَحَتْ‏ عَلَیْهَا الرَّعِیَّهُ وَ لَا تُحْدِثَنَّ سُنَّهً تُضِرُّ بِشَیْ‏ءٍ مِمَّا مَضَى مِنْ تِلْکَ السُّنَن‏.
( آداب پسندیده ای را که بزرگان این امت به آن عمل کرده اند و ملت با آن پیوند خورده و رعیت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن، و آدابی که به سنت های خوب گذشته زیان وارد می کند پدید نیاور.) . تصمیم مردم ایران برای برگزار نکردن جشن عروسی در این دو ماه از ادب و عشق ایرانیان نسبت به خاندان عصمت و طهارت سرچشمه گرفته. اینکه این رفتار را خرافه نامیده اید، وجه دینی ندارد. همچنین ادعای به گناه افتادن جوانان در شرف ازدواج در این دو ماه، مطابق واقع نیست.
ان‌شاء‌الله که روز به روز شاهد رشد  بیشتر عقلانیت، غنای در نظرات و ادب اسلامی باشیم.
جمعی از طلاب حوزه علمیه مشکات
ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين