امروز : دوشنبه, ۱۸ آذر , ۱۳۹۸
تاریخ : ۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۱۲:۰۷ ذخیره فایل ارسال به دوستان

«شبکه‌های مجازی» تیغی که می‌کشد یا پوست می‌کند/

اين روزها خريد و فروش مخاطب يا شهرت در فضای مجازی در حالی صورت می‌گيرد كه دشمن در حال بازاریابی قوای خود برای موفقيت در جنگ تركيبی عليه كشورمان است.

«شبکه‌های مجازی» تیغی که می‌کشد یا پوست می‌کند/ فضای راهبردی که از سوی دولت رها شده/ چه کسی به داد این فضا می‌رسد؟

به گزارش بابل نوین به نقل از بلاغ: بارها و مکرر رسانه‌ها و دلسوختگان اجتماعی از نقش دوسویه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آنها در نظام تربیتی جامعه گفته و نوشته‌اند و همواره مسئولان دولتی را نسبت به فرصت‌ها و تهدیدهای این فضا تنبه داده‌اند؛ اما آنچه که موجب افزایش نگرانی جامعه، بویژه نخبگان شده، بی‌تفاوتی و بی‌اثری دولت در این موضوع مهم است.

تجارت خطرناک جدید و چوب حراج به افکار عمومی
این روزها خرید و فروش مخاطب یا شهرت در فضای مجازی در حالی صورت می‌گیرد که دشمن در حال بازآرایی قوای خود برای موفقیت در جنگ ترکیبی علیه کشورمان است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، فضای مجازی بستر اصلی یکی از محورهای سه‌گانه جنگ فرهنگی است. دلالی میلیونی فالوئرها برگ تازه این نبرد نابرابر علیه ایران است.

خرید و فروش شهرت در فضای مجازی که در قالب معامله Followers یا دنبال‌کننده‌ها در صفحات مجازی شبکه اینستاگرام صورت می‌گیرد به شدت مورد توجه رسانه‌ها، کارشناسان مسائل اجتماعی و فضای مجازی قرار گرفته است، به طوری که برخی گزارش‌ها از پیشنهاد قیمت‌هایی بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به ازای هر هزار فالوئر از سوی کاسبان بازار فروش فالوئر برای افزایش مخاطبان مجازی خبر می‌دهند و بر همین اساس دلالان بازار فروش فالوئر ارزش فالوئر خانم بازیگر ایرانی را ۴۵۰ میلیون تومان تخمین می‌زنند. ‌

روح الله مؤمن‌نسب، کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه اولین بلایی که سکولاریسم موجود در شبکه‌های اجتماعی در فضای عمومی جامعه به وجود می‌آورد فردمحوری‌ است، تصریح می‌کند: وجود تعداد زیاد عکس‌های سلفی در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده فردمحوری و خودمحوری است، چراکه افراد می‌کوشند تا دیگران از آنها تعریف کنند، در حالی که همه عکس‌ها در قدیم‌الایام جمعی بود.

وی تأکید می‌کند: تمامی کسانی که در شبکه‌های مجازی فعال هستند، در حال از دست دادن وقت، فرهنگ و اموال باارزش خود هستند و تنها فردی که سود اصلی را از این امر می‌برد، مدیران مستبد شبکه‌های مجازی هستند که در حال سوءاستفاده از انسان‌ها و کاربرها به عنوان برده می‌باشند.

جنگ علیه ایران، واقعیتی در فضای مجازی!
به جز موارد یاد شده که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان فضای مجازی قرار گرفته، وابستگی به فضای مجازی و تبدیل شدن افراد به بخشی از این فضا، کار را برای تحقق اهداف جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران آسان می‌کند.

رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در همایش تسخیر لانه‌های جاسوسی مجازی استکبارستیزی، جنگ مزبور را اینطور شرح می‌دهد که بعد از جنگ ۳۳ روزه که نظام استکبار از جبهه‌ مقاومت شکست سنگینی خورد، آمریکا با ایران وارد جنگ ترکیبی شد که یکی از محورهای این جنگ کار در بستر فضای‌ مجازی است.  وی با اشاره به مدل‌های جنگ ترکیبی تشریح کرد: جنگ ترکیبی شامل پنج مدل جنگ است که نخستین مدل آن جنگ نرم است.

سراج در مورد جنگ نرم تصریح کرد: در جنگ‌نرم، سه بخش ادراک، افکار عمومی و فرهنگی حائز اهمیت است که در ادراک، هدف دشمن تغییر محاسبات مسئولان در مدیریت افکار معنا‌بخشی به ارزش‌ها و در جنگ فرهنگی هدف تغییر فرهنگ عامه مردم است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این جنگ متذکر شد: بین سه محور گفته شده در محو‌رهای مدیریت افکار و جنگ‌ فرهنگی، بستر اصلی در فضای مجازی است.

فضای مجازی، میدان سرنوشت‌ساز جنگ با شیطان بزرگ
سراج یادآور شد: جنگ‌های دیگر که قابل ذکر است، جنگ اقتصادی با هدف جلوگیری از رشد اقتصادی‌ و فروپاشی‌اجتماعی ایران است؛ دیگری جنگ دیپلماتیک است که هدف‌ آن، تصویر‌سازی نظریه حرکت دورانی انقلاب‌ها است.  وی در مورد این نظریه گفت: این نظریه معتقد است که انقلاب‌ها پس از مدتی به نقطه قبل از انقلاب باز می‌گردند و آمریکا با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی این حرکت را در ایران شروع کرده است؛ خلاصه این جنگ‌ها، پروژه نرمال‌سازی ایران است.  بنابر این گزارش به جز فراگیری و جذابیت فضای مجازی، احساس یگانگی با دهکده جهانی که در پی دیپلماسی لبخند ایجاد شده و مرزهای اعتماد و لبخند به دشمن را جا‌به‌جا کرده است نیز در گسترش تعداد جوانان کشور که در زمین دشمن بازی می‌کنند، مؤثر است.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين