امروز : چهارشنبه, ۳۰ مهر , ۱۳۹۹
تاریخ : 2016/12/12 - 17:42 ذخیره فایل ارسال به دوستان
کارشناس مسائل مذهبی تشریح کرد؛

مهم ترین مهارت های لازم برای حرکت در مسیر سبک زندگی اسلامی

مدیرکل نظارت ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به مهارتهای 10 گانه زندگی گفت: آموزش این مهارت ها، ما را قادر می سازد تا در برخورد با ارزش ها، فشار گروه و رسانه های گروهی مقاومت کنیم و از آسیبهای ناشی از آن در امان بمانیم.

به گزارش بابل نوین، حجت ‌الاسلام محمدحسین توانایی، کارشناس مسائل مذهبی و مدرس مهارت های سبک زندگی اسلامی، ظهر امروز در جمع اساتید گفتمان های دینی استان چهارمحال و بختیاری که در مجتمع لاله شهرکرد برگزار شد، با اشاره به مهارتهای ۱۰ گانه زندگی گفت: خودآگاهی یکی از این مهارت ها و یعنی توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قدرت، خواسته ها، ترس و انزجار است و رشد خودآگاهی به فرد کمک می ‌کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولا پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر و همدلانه است.

وی با اشاره به اینکه همدلی، روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده، نسبت به انسانهای دیگر منجر می ‌شود، افزود: همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند، همدلی به فرد کمک می ‌کند تا بتوانند انسانهای دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام بگذارد.

حجت الاسلام توانایی در ادامه با بیان اینکه مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران در مواقع ضروری، از عوامل مهم یک رابطه سالم است، تصریح کرد: این توانایی به فرد کمک می ‌کند تا بتواند کلامی و غیر کلامی و مناسب با فرهنگ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند، بدین معنی که فرد بتواند نظرها، عقاید، خواسته ها، نیازها و هیجان های خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست کمک و راهنمایی کند.

مدرس مهارت های سبک زندگی اسلامی، روابط بین فردی را از دیگر این مهارتهای ۱۰ گانه عنوان کرد و افزود: این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مثبت و مؤثر فرد با انسان های دیگر کمک می‌کند، یکی از این موارد، توانایی ایجاد روابط دوستانه است که در سلامت روانی و اجتماعی، روابط گرم خانوادگی، به ‌عنوان یک منبع مهم روابط اجتماعی ناسالم نقش بسیار مهمی دارد.

این مقام مسؤول گفت: تصمیم گیری به فرد کمک می‌ کند تا به نحو مؤثرتری در مورد مسائل نظر دهد، اگر کودکان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصمیم گیری کنند، جوانب مختلف انتخاب را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند، مسلما در سطوح بالاتر بهداشت روانی قرار می گیرند.

حجت ‌الاسلام توانایی بیان کرد: حل مسأله فرد را قادر می سازد تا به طور مؤثرتری مسائل زندگی را حل کند و مسائل مهم زندگی چنانچه حل نشده باقی بمانند، استرس روانی ایجاد می‌ کنند که به فشار جسمی منجر می ‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی، با اشاره به اینکه تفکر خلاق، فرد را قادر می سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم گیری خاصی مطرح نیست، با سازگاری و انعطاف بیشتر به زندگی روزمره بپردازد، ادامه داد: این نوع تفکر هم به مسأله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می ‌کند، با استفاده از این نوع تفکر، راه حل های مختلف مسأله و پیامدهای هر یک از آنها بررسی می شوند.

وی تفکر انتقادی را توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب دانست و گفت: آموزش این مهارت ها، ما را قادر می سازد تا در برخورد با ارزش ها، فشار گروه و رسانه های گروهی مقاومت کنیم و از آسیبهای ناشی از آن در امان بمانیم.

مدرس مهارت های زندگی اسلامی، توانایی حل مسأله را نهمین مهارت عنوان کرد و گفت: این توانایی فرد را قادر می سازد تا هیجان ها را در خود و دیگران تشخیص دهد، نحوه تأثیر هیجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان های مختلف نشان دهد، اگر با حالات هیجانی، مثل غم و خشم یا اضطراب درست برخورد نشود این هیجان تأثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی خواهد گذاشت و برای سلامت پیامدهای منفی به دنبال خواهند داشت.

مدیر کل نظارت ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، آخرین مهارت از مهارت های زندگی را توانایی مقابله با استرس دانست و افزود: این توانایی شامل شناخت استرسهای مختلف زندگی و تأثیر آنها بر فرد است و شناسایی منابع استرس و نحوه تأثیر آن بر انسان، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گیری های خود فشار و استرس را کاهش دهد.

منبع: رسا

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين