امروز : شنبه, ۳ آبان , ۱۳۹۹
تاریخ : 2015/05/04 - 10:44 ذخیره فایل ارسال به دوستان

نگاهی به فیلم در حال اکران سینما آزادی بابل: ایران برگر

نگاهی به فیلم در حال اکران سینما آزادی بابل/ ایران برگر

محمد محمودی

ایران برگر،یکی دیگر از فیلم های ِ نوروزی ست که پس از رُخ دیوانه،استراحت مطلق، بر روی پرده یِ سینما آزادی بابل قرار گرفته.ایران برگر،در تاریخ ۱۲/۲/۹۴ شروع به اکران کرده درiranberger5 حالی که فیلم استراحت مطلق کاهانی،از تاریخ اول اردیبهشت برای نمایش قرار گرفته بود، با فروشی نزدیک به ۷ میلیون تومان،به کار خود خاتمه داد.منوچهر منفرد،مسول گیشه سینما آزادی بابل، با اینکه حضور اندک مردم و علاقمندان به سینما را با فروش آن مقایسه نکرده و استراحت مطلق کاهانی را فیلمی خاص و با مخاطبی خاص عنوان کرده بود،از دیر به اکران درآمدنِ ایران برگر در سینما آزادای بابل گلایه دارد،او معتقد است فیلم،باید به طور یکسان در سینماهایِ استان پخش می شد چرا که این فیلم تاکنون،پرفروش ترین فیلم سال لقب گرفته،با اینکه زمان بندیِ اکران،دست خوشِ تغییر گردیده،ایران برگر را با فروشی قابل توجه پیش بینی کرد.ایران برگر شوخی با سیاست،نقدِ انتخابات هرچه که می شود به راحتی از بارِ فنّی آن گذشت و درباره اش حرف زد،یک کلیشه از مسعود جعفری جوزانی ست.داستان فیلم در حاشیه یک رقابت سیاسی در روستایی دور افتاده روایت می شود.رقابت دو چهره سرشناس روستا که هریک اعوان و انصاری برای خود دارند و تنها مشغله شان شکست دیگری در رقابت و تکیه بر کرسی قدرت است.این روایتِ کوتاه ، عادی ترین روایتِ قابل نوشتاری برای این فیلم است،در غیراینصورت اگر واقع گرایانه به فیلم،بنگریم،تمامیِ واژه هایِ کلیدیِ این روایت،بر علیه آنچه که اتفاق افتاد قد علَم می کنند.که البته باید هم همینگونه باشد،پروسه ی اکرانِ فیلم از۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۳ آغاز شده،عدمِ توجه داورانِ جشنواره فیلم فجر به این فیلم دلیلی غیر از عدمِ تطابقِ چارچوبِ اِلِمان هایِ جشنواره نبود و مسلما الگوریتمِ iranburger4عامه پسند بودنِ آن در خارج از این دایره قرار می گیرد.این فیلم حتی در لیستِ پنج فیلم اولی که در نگاه تماشاگران جزوِ بهترین فیلم باشد هم نبوده اما تاکنون صدر جدول گیشه یِ ۹۴ است،که آن را مرهونِ تبلیغاتِ وسیع و وموجِ استقبالِ مخاطبینِ عام بوده که البته نمی شود مخاطب را در برابر این اثر قرار داد.اولین فیلمِ میلیاردیِ امسال از فیلمِ رُخ دیوانه که بهترین فیلم جشنواره فجر و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را بدست آورد،فروشِ بیشتری دارد اما دارای فیلمنامه یِ ضعیف و تکه تکه شده است.یک فیلم که داستانی را بصورتِ نامنظم روایت می کند حوصله و انرژی را می گیرد در حالی که سال های سال است، منتقدان سینما فیلمنامه را عامل اصلی افتِ فروش می دانند،ایران برگر با این داستان،چنین وضعیتی به خود گرفته است.کارگردان ِ فیلم مسعود جعفری جوزانی به عنوان یک فیلم سازِ محترم و کلاسیک کارگردانِ گمنامی نیست. بیش از ۱۵ سال است که از آخرین تجربه کارگردانی اش در سینما گذشته و در کارنامه او فیلم هایی چون جاده های سرد،شیر سنگی، در مسیر تند باد به چشم می خورد.او یک دهه از عمر خود را برای ساختِ سریالِ در چشم باد صرف نمود. با این حال ایران برگر ، یک کُمدیِ پُر تکلّف و پُر از تنش هایِ نابجا و ناهماهنگ که حتی از چارچوبِ ژانر هم فرار می کند و به لودگی می رسد است.این فیلم از نگاهِ برخی با نشانه گذاری هایی همچون فلسفی عرفانی،سیاسی توسط جعفری جوزانی مورد رصد قرار گرفته،عده ایی هم نگاهِ او را به کمدی به تعبیرِ آثار سابق او، جنسِ طنز و فضای داستانی آن،ایران برگر را دور از انتظار دانستند.ایران برگر،پیش از اکران عمومی، در خرم‌آباد و در حضور جمعی از هنرمندان، فرهیختگان و مسئولان استان لرستان به نمایش در آمد. لرها معتقد بودند استفاده از زبان لُری در این فیلم سینمایی نابجا بوده اiranberger13ست و به هجمه فرهنگی موجود علیه سنت‌ها و زبان‌های لری کمک کرده است.در آن طرف هم با استقبالِ خوبی در سینماها مواجه شده.قسمت هایِ حفره دارِ این فیلم قسمت هایی از سیاه نمایی ست که از آغاز با پیشِ رو قراردادنِ یک داستانِ دیگر وارد این رقابت سیاسی می شود.فیلمبرداری اصلا با لوکیشن هایِ به ظاهر متنوع اما تکراری همخوانی ندارد و بصورتِ یک ماکت دیده می شود.علی نصیریان و محسن تنابنده دو چهره شاخص روستا،امرالله خان و فتح‌الله خان،با هم رقابت می کنند.جوزانی فیلمنامه را با همراهی محمد هادی کریمی نوشته و قصه یِ اصلی شکلِ جداگانه ایی از چند اتفاقِ کوتاه به خود می گیرد،داستانِ عشقِ حمید گودرزی و سحر جعفری جوزانی که بسختی می شود از آن حرف زد،یکی از موردهایی ست که کاملا عذاب آور است.نشان دادن ورودِ تکنولوژی در روستایی دور افتاده هرچند در ادایِ عنوان خوب عمل کرده اما حالتِ نفس کشیدنِ فیلمنامه،بسختی ادامه پیدا می کند و بگذارید از استاد مسعود فراستی این کلمه را وام بگیرم: ابتذال .

جوزانی در خلق شخصیت ها تلاش کرده اما این تلاش در حدِّ خلق،باقی می ماند و به پردازش نمی رسد!اگر هم پردازشی صورت بگیرد تنها با بازیِ هادی کاظمی تیتر وار و بصورتِ بولد شده حرکت می کند،تدوین فیلم در رویایی با تصنعی بودنِ داستان،بی اساس و iranburger2سطحی و ضعف را چندین برابر می کند،تنها در دو صحنه می شود از طراوتِ دیالوگ،آنهم مجموعِ آن به ۱۰ ثانیه نمی رسد در کلِّ فیلم، صحبت کرد.بررسی حضورِ یک قوه ی مذهبی که مردم را از حرکاتِ جاهلانه باز می دارد و دیگری روشنفکریِ پوچ و تقلیدی،از صفاتِ قابل قبولی ست که در فیلم بکار برده شده و باز هم کار شاقّی نبوده و در سایر موارد چیزی به جز نگاتیوهای دقیقه ایی که دو ساعتِ زننده و بی حوصله را تماشا می کنیم نیست!اَکتینگ هایِ نابجا و کاملا دور از ذهن،که با برنده شدنِ محمد رضا هدایتی در نقشِ مدیر، به پایان می رسد هم دیگر موردِ ادامه دادنِ دغدغه ِ جوزانی در کِشاکِشِ فیلم بود.روندِ طراحیِ چهره ایران برگر چیزی نیست که از آن حرف زد ولی نباید هم حرف نزد،آنچه انتظار می رفت،سیمرغِ بلورینِ بهترین چهره پردازی به ایران برگر رسید.محسن تنابنده هم برای بازی در این فیلم نامزدِ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد بود.صدای استاد شهرام ناظری هم در تیتراژِ پایانی،راضی کننده بود.ایران برگر با فروشی معادلِ یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان،همچنان به کارِ خود ادامه می دهد.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين