امروز : جمعه, ۲ آبان , ۱۳۹۹
تاریخ : 2015/05/06 - 14:33 ذخیره فایل ارسال به دوستان

کیانوش عیاری در دفاع از|خانه پدری: موافق خشونت بی مورد در سینما نیستم

وضعیت فیلم خانه پدری در حالتِ تعلیق قرار گرفته و هنوز تکلیفِ اکران آن مشخص نیست. اما کیانوش عیاری امیدوار به اینکه بالاخره مشکل اکرانِ ۰b28f__IMAGE634789160648063643آخرین ساخته‌اش حل شود.تلاش هایِ کیانوش عیاری در جلسات مختلف مبنی بر رفع سوء تفاهماتِ پیش آمده پی در پی ادامه دارد.داستانِ پخش و اکران خانه پدری حالتِ ارتجاعیِ سخیفی به خود گرفته،چرا که در گیر و دارِ این مسائل که در جملاتِ پیش رو می خوانید،معلوم نیست چه بر سرِ فیلم خواهد آمد.خانه پدری هر روز داستانِ قابلِ تأملی دارد.او در تازه‌ترین اظهارنظر خود در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی درباره |خانه پدری به منظور ایده شکل‌گیری فیلم ِخانه پدری گفته است:این فیلم حدود چهار سال و نیم پیش ساخته شد اما آبشخور شکل‌گیری آن به حدود سال ۵۵ بازمی‌گردد. برای من تکرار چنین صحبتی بسیار دشوار است. نزدیک به سال ۵۵ به مجله اطلاعات جوانان گزارش دادند که دختری به دلایلی در زندان بوده است. او در آستانه آزادی از زندان به زندانبان التماس می‌کند تا او را آزاد نکنند زیرا می‌داند پدر و برادرش قصد کشتن او را دارند. طبق قوانین، زندان نمی‌تواند دختر را نگه دارد. مسئول زندان از پدر و برادر آن دختر قصدشان را جویا می‌شود و آنها می‌گویند تنها قصد دارند دختر را نزد مادرش ببرند. دختر آزاد می‌شود اما هنگام بازگشت، سر و پای دختر داخل گونی می‌رود و گونی را می‌دوزند و درنهایت او را به رودخانه کارون در جایی‌که خون‌آبه‌های کشتارگاه اهواز ریخته می‌شد و محل تجمع کوسه‌های رودخانه کارون بود، انداختند. اتفاق، سی و اندی سال نزد من بود تا نتیجه آن ساخت فیلم خانه پدری شد. تمام این اتفاقات می‌تواند گواه کند که یک حادثه تلخ چگونه می‌تواند تاثیرگذار باشد تا منجر به ساخت یک فیلم سینمایی شود.» کیانوش عیاری درباره نقد‌ها و صحبت‌های مطرح‌شده نسبت به خانه پدری گفت: «چندی پیش خبرنگار تسنیم به من گفت مهم‌ترین پیام این فیلم لحظه کوبش سنگ به سر دختر است و بسیار تحلیل درستی داشت. جالب اینجاست که چندی بعد روزنامه کیهان حمله‌ای جانانه به خبرگزاری تسنیم داشت. من شاید جرات گفتن اینکه لحظه کوبش سنگ مهم‌ترین پیام فیلم است را نداشتم اما خوشبختانه به خوبی این مساله مطرح شد. من فکر می‌کنم باید این رنج به مخاطب انتقال پیدا می‌کرد زیرا این فیلم هیچ چیزی جز لحظات اولیه‌اش ندارد و واقعا موجودیت فیلم با نبود آن صحنه از دست می‌رود. شما باید تا انتهای فیلم، طعم و بوی مرگ را در زیرزمین خانه پدری احساس کنید. من به هیچ‌وجه موافق خشونت بی‌مورد در سینما نیستم و به نظر من سازمان ملل باید برای جلوگیری از گسترش فیلم‌های درجه سه اکشن آمریکایی که ماشین‌ها در حال تعقیب هستند و برخوردهای وحشیانه نشان داده می‌شود، اقدام کند. این خشونت و اکشن قرار است برای سینما پول‌سازی کند.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين