امروز : پنج شنبه, ۲۸ دی , ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۱۳:۲۳ ذخیره فایل ارسال به دوستان

جایگاه رشته تفسیر قرآن در جامعه تبیین نشده است

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خمین گفت: فضای جامعه، دانش‌آموزان نخبه را به ادامه تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی تشویق می‌کند و این موضوع در آینده مشکل‌ساز خواهد شد، جایگاه تفسیر در جامعه تبیین نشده است باید اهمیت این رشته، برای دانش‌آموزان و والدین بیان و این رشته را به‌درستی در مدارس معرفی کنند.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام محمد اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خمین، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: بعد از انقلاب اسلامی برای ترویج قرآن اقدامات خوبی انجام شد اما آنطور که شایسته است این کتاب وارد زندگی مردم نشده به جایگاه و آرمان خود نرسیده است.

این استاد تفسیر با بیان اینکه قرآن به عنوان بهترین هدایت کننده همچنان مهجور است ادامه داد: فهم قرآن در حوزه تفسیر آیات و احکام شرعی کمی دشوار است، در این شرایط تشکیل جلسات ثابت تفسیر و تدبر اهمیت بالایی پیدا می‌کند، فراگیری برخی آیات نیاز به تامل و دقت بیشتری دارد و حضور عالمان و اساتیدی که به علوم قرآنی مسلط هستند برای راهنمایی و هدایت‌پذیری از کتاب آسمانی ضروری است.
وی تفسیر را امتداد انس و مطالعه قرآن کریم دانست و گفت: باید با روش‌های مختلف تفسیر آشنا شد تا پیام اصلی قرآن را با استنباط صحیح در زندگی به کار بست، اگر قاری قرآن مفاهیم آیات را درک کند خیلی بهتر می‌تواند قرائت ارائه دهد مثلاً تفاوت قرائت آیات جهنم و بهشت را برای شنونده به وضوح مشخص کند.
این استاد دانشکده علوم قرآنی خمین افزود: از نظر عموم جایگاه قاری قرآن بالاتر از کسی است که مفاهیم و تفسیر می‌داند درست مثل اینکه قرآن را برای تبرک در خانه نگه می‌دارند بدون اینکه در آیات آن تفکر داشته باشند یا حتی آن را بخوانند.
وی با تأکید بر اینکه در برنامه‌ریزی‌ها باید بر مفاهیم تکیه شود ادامه داد: در بین دروس مدرسه معلمان می‌توانند نکات قرآنی را که مرتبط با درس است بیان یا در فضاسازی سالن‌های ورزشی از محتوای قرآن استفاده کنند.
اسماعیلی درباره نقش دانشجویان رشته تفسیر در ترویج تفسیر قرآن گفت: این رشته در دانشکده علوم قرآنی تخصصی آموزش داده می‌شود اما در حوزه علمیه، تفسیر در کنار دروس فقه و اصول تدریس می‌شود. برخلاف اهمیت رشته علوم قرآنی و تفسیر، از این رشته خیلی استقبال نمی‌شود و دانش‌آموزانی که رتبه خوبی در کنکور دارند این رشته را انتخاب نمی‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خمین اظهار کرد: فضای جامعه، دانش‌آموزان نخبه را به ادامه تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی تشویق می‌کند و این موضوع در آینده برای جامعه مشکل‌ساز خواهد شد. جایگاه تفسیر در جامعه تبیین نشده است، باید اهمیت این رشته، برای دانش‌آموزان و والدین بیان و این رشته را به درستی در مدارس معرفی کنند./ص
ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين