امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50267
  پرینتخانه » اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, اخبار مازندران, فرهنگ و هنر, مصاحبه و گفتگو تاریخ انتشار : 10 اسفند 1395 - 12:02 | | ارسال توسط :

رمز ماندگاری یک هنرمند پذیرش مخاطبان است/ در خیابان و دانشگاه باید به دنبال بازیگر باشیم

کارگردان جوان و بابلی تئاتر گفت: متاسفانه هنوز هیچ بانک اطلاعاتی نداریم که براساس آن آمار دقیقی از بازیگران شهرستان در آن موجود باشد، آیا درست است که در خیابان مدرس و دانشگاه به دنبال بازیگر باشیم.


به گزارش بابل نوین، هنر نمایش و تئاتر از بسترهای فرهنگ‌سازی در هر ملتی است که با آن می‌شود دغدغه‌، مطالبات مردم و معظلات موجود در جامعه را به تصویر کشید و حتی راه‌حل رفع مشکلات را نیز با نگاهی حساس، نکته‌بین  و هنرمندانه ابراز کرد.

ورود نیروهای جوان که از بطن جامعه رشد می‌یابند و با نگاه خلاق و متعهد در رفع مشکلات و ارتقای فرهنگ خود تلاش می‌کنند، فرصت بزرگی برای هنر یک کشور است که باید با حمایت به این نیروهای با انگیزه کمک شود.

فرهاد عرب هنرمند جوان و بااستعداد بابلی نیز با هدف ارتقای فرهنگ جامعه به هنر نمایش و تئاتر مشغول است و با حضور در جشنواره‌های مختلف توانسته موفقیت‌هایی را برای این شهرستان به ارمغان بیاورد، وی در گفت‌و‌گو با بابل نوین از دغدغه‌هایش سخن گفت که در ادامه می‌خوانید:

جناب عرب لطفا از سوابق هنرى‌تان بگویید؟
بنده دانش‌آموخته تئاتر از آموزشگاه آفتاب شمال هستم که در سال ۸۶  زیر نظر مجری وقت برنامه موفق نیم‌رخ اداره می‌شد و در آن سال، به عنوان بازیگر اول جشنواره‌ دانش‌آموزی استان و شهرستان برگزیده شدم .

هم‌چنین افتخار عضویت در  گروه هنری الفبا را دارم، این موسسه از سال ۱۳۹۰ در زمینه پرورش استعدادهای جوان در همه عرصه‌های هنری و به ویژه هنر تئاتر در بابل تاسیس شد.

آیا دوره خاصى را در زمینه تاتر گذراندید؟

بله، در سال ۸۸ دوره کارگردانی تئاتر را در مجموعه حوزه هنری استان و زیر نظر بسیج هنرمندان گذراندم و همواره به‌دنبال افزایش آگاهی و سواد خود در امر تئاتر تلاش می‌کنم.

نمایشنامه شاه‌زنان از آثار موفق و مورد توجه در جشنواره‌های داخلی بوده است، آیا دراجرا نیز استقبال مناسبی از آن به عمل آمد؟

بله به شکر خدا، مردم حمایت خوب و گسترده‌ای از این اثر که بنده عضو کوچکی از آن بودم به عمل آوردند، اما عدم حمایت مسئولان شهری بزرگترین مشکل ما در اجرای این نمایش بود.

جذاب‌ترین خاطره‌ای که در طی این سال‌ها داشتید چه بوده است؟

حضور مردم، رضایت و خرسندی آنان خود خاطره است اما قطع شدن برق سالن ارشاد در وسط اجرای رویاه و خروس خاطره‌ای است که هیچ گاه از خاطر ما  نمی‌رود، خوشبختانه با توانمندی بازیگران اثر اجرا به خوبی پیش رفت و کسی متوجه قطع برق نگردید.

علاقه به کدام سبک از تئاتر انگیزه فعالیت‌های شماست؟

بنده به سبک اکسپرسیونیسم تمایل دارم زیرا اکسپرسیونیسم شیوه‌ای نو از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از آن استفاده می‌کند، برای مثال در هنر نقاشی از رنگ‌های تند، اشکال معوج و خطوط زمخت بهره می‌گیرد اما در هنر سینما و تئاتر این سبک به هنرمند کمک می‌کند  اغراق در توصیف و شرح دادن، مضامین پیچیده و مرموز را به تصویر بکشد، جنبه‌های خاص گریم، نورپردازی، نادیده گرفته شدن توالی زمان در  این سبک برای مخاطب علاوه بر جذابیت، نگاهی نو را به همراه خواهد داشت.

هم‌چنین تئاتر بستر مناسبی برای بیان واقعیات جامعه و به تصویر کشیدن طنز تلخ است و من به این سبک نیز گرایش دارم .

مخاطبان در بابل به کدام یک از این دو سبک علاقه‌مند هستند؟

در بابل کارهای طنز بیشتر مورد اقبال عموم قرار می‌گیرد و مخاطب پیگیر آثار طنز می‌شود.

به نظر خودتان کدام اثر شما برای مخاطب جایگاه ویژه‌ای یافته است؟

با توجه به بازخوردی از مردم هنردوست بابل دریافت کردم، گمان می‌کنم نمایش روباه وخروس که در بهمن سال ۹۲ روزی سه سانس در بابل و امیرکلا به اجرا درآمد و تله فیلم رهایی به کارگردانی قاسم خدامی برای مخاطب جالب و تاثیرگذار بود

این موفقیت و تداعی در ذهن مخاطب به چه علت است؟

به عقیده بنده زمانی یک هنرمند می‌تواند موفق باشد و آثارش در  اذعان مخاطب مرور شود که به درک درستی از جامعه و نیاز مخاطبین برسد در این صورت مخاطبین  او را همراهی و حمایت می‌کنند، رمز ماندگاری یک هنرمند پذیرش مخاطبان است که اگر این امر اتفاق بیافتد آثار و یاد هنرمند برای مخاطبانش همواره زنده است.

بنابراین می‌توان با پیوند هنر و مردم به رشد فرهنگ کشور کمک کرد.

 تئاتر به عنوان یک هنر پرطرفدار و جذاب مردمی چه نقشی می‌تواند در فرهنگ‌سازی اجتماعی داشته باشد؟

هنر و به‌ویژه هنر تئاتر و نمایش با فرهنگ‌سازی گره خورده است، این ویژگی خیلی روشن است و به هیچ وجه نمی‌توان از نقش و تأثیر آن چشم‌پوشی کرد، تئاتر می‌تواند با نمایش کوچکترین رفتارها از غذا خوردن، صحبت کردن تا اقدامات بزرگ و به تصویر کشیدن قهرمانان و ضد قهرمان‌ها یک ساخت فرهنگی  ایجاد کند.

البته متاسفانه تئاتر هنری مظلوم و در حال فراموشی است و دیگر مردم کمتر به سالن‌ها می‌آیند اما با افزایش خلاقیت، پردازش ایده‌های بکر می‌شود مخاطب را جذب کرد، همین که بخواهیم به مردم آموزش دیدن تئاتر بدهیم، یک قدم بسیار مهم و بزرگ در زمینه فرهنگ‌سازی برداشته‌ایم.

وظیفه مسئولان در قبال رشد فرهنگ تئاتر و در نتیجه رشد و آگاهی مردم چیست ؟ آیا حمایت‌های لازم انجام می‌گیرد؟

متاسفانه باید بگویم مسئولان تنها در زمانی که به هنرمند نیاز دارند به سراغشان می‌آیند هیچ حمایتی از هنر و هنرمند نمی‌شود حتی حداقل‌ترین حمایت‌ها هم مانند تهیه سالنی مناسب برای اجرا، تدارک تجهیزات کوچک مانند پتو نیز مورد توجه نیست در صورتی که از مهم‌ترین راه‌های خروج از بن‌بست تئاتر مشارکت دولتی و غیردولتی نهادها، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های غیرتئاتری است، تمامی وزارت‌خانه می‌توانند در این امر مشارکت کنند و حامی هنر کشور باشند.

مهم‌ترین موانع پیشروی فعالیت‌های شما تاکنون چه بوده است؟

در این مقطع از زمان بزرگترین مشکل نبود بازیگر مناسب و عدم وجود مکان تمرین برای گروه‌های تئاتر است، متاسفانه هنوز هیچ بانک اطلاعاتی نداریم که براساس آن آمار دقیقی از بازیگران شهرستان در آن موجود باشد، آیا درست است که در خیابان مدرس و دانشگاه به دنبال بازیگر باشیم!

مشکل دیگر برخوردهای سلیقه‌است که گاها در مواجه با آثار هنری دیده می‌شود.

هم‌اکنون مشغول چه کاری هستید و برنامه‌تان برای آینده چیست؟

در حال حاضر نمایش امپرسیون جیغ بنفش به قلم پیام لاریان و کارگرانی بنده برای شرکت در جشنواره سوره  و استانی در مراحل تمرین است، انشالله به زودی با ورود به جشنواره‌های بین‌المللی دفتر سینمایی الفبا را نیز افتتاح خواهیم کرد.

و سخن پایانی؟

ضمن تشکر از  سایت خبری بابل نوین که همواره حامی هنر و هنرمندان شهرستان بوده است، امیدوارم فرهنگ ایرانی اسلامی همواره در هنر این مرز و بوم پدیدار باشد و بدرخشد.

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.