امروز : چهارشنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۰
تاریخ : 2017/03/17 - 13:37 ذخیره فایل ارسال به دوستان
نویسنده مازندرانی:

فرهنگ‌عامه مردم مازندران یک ظرفیت جهانی است/ ادبیات بومی معدن و پشتوانه غنی ادبیات فارسی ما در گونه‌های مختلف آن است

نویسنده مازندرانی گفت: ادبیات بومی معدن، پشتوانه غنی و قوی ادبیات فارسی ما در گونه‌های مختلف آن است، شما به مثنوی معنوی شریف نگاه کنید پشتوانه‌ای عرفانی، فکری، فلسفی و ادبی آن ریشه در ادبیات بومی و فولکلور آن روزگار ایران دارد.

به گزارش بابل نوین، نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که یکی از نویسندگان خوب مازندرانی در آن با اثری ماندگار در حوزه بومی با رویکرد فرهنگ این استان خوش درخشید.

به همین بهانه به گفت‌و گو با این چهره فرهنگی هنری مازندران و مسئول انجمن قلم این استان نشستیم:

ضمن عرض تبریک لطفا خودتان را معرفی کنید.

بنده ابراهیم باقری حمیدآبادی، نویسنده، شاعر، پژوهشگر و منتقد ادبی از روستای حمیدآباد ساری هستم.

چه رتبه‌ای در این جشنواره کسب کردید؟

رتبه دوم با داستان”تتوک” در بخش رضوی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

چه مدت است در این عرصه فعالیت دارید؟

طبع‌آزمایی در شعر و سیاه مشق در نوشتن را از سوم راهنمایی ولی داستان‌نویسی به طورحرفه‌ای را ازسال ۸۴  شروع کردم.

محوریت داستان “تتوک” چیست ؟

مضمونش یک باور بومی و مذهبی ناب مازندرانی است.

– با چه هدفی نوشته شده است؟

هر خواننده‌ای با خواندن متن داستان به نتیجه و هدف خاصی می‌رسد، متن در دل خودش هدف‌های زیادی را به فراخور دریافت مخاطب و ارتباطی که با اثر برقرار کرد تجلی و بازتاب می‌دهد.

زندگی و جاری بودن در متن هستی و پیوند با طبیعت و ماورا برای لمس و تجربه کردن حیاتی متعالی و شاد هدف شاخص و ممتاز از نوشتن داستان “تتوک” بود که حقیر آن را دنبال می‌کردم.

نظر شما در ارتباط با ادبیات بومی چیست؟

مردم ایران به ویژه اقلیم‌های مختلف آن در ادبیات محاوره‌ای و ارتباطی خود شنا می‌کنند، این غنای ادبی شفاهی خیلی کم در ادبیات حافظی و مکتوب ما بویژه ادبیات داستانی‌مان بازتاب پیدا کرد.

ادبیات بومی معدن، پشتوانه غنی و قوی ادبیات فارسی ما در گونه‌های مختلف آن است، شما به مثنوی معنوی شریف نگاه کنید پشتوانه‌ای عرفانی، فکری، فلسفی و ادبی آن ریشه در ادبیات بومی و فولکلور آن روزگار ایران دارد، همینطور هزارویک شب وحتی شاهنامه.

اگر سرگذشت حماسه پژوهی فردوسی را مطالعه کنید در خواهید یافت بخش اعظم داستان‌های شاهنامه از اقوال و افواه مردم کوه ودشت، محله و روستاها در اطراف و اکناف ایران به خصوص خراسان گرفته و بعد با حوصله پرداخت، تدوین و تنظیم شد و صدها نمونه دیگر مثل آمریکای جنوبی که با اتکای بر ادبیات بومی خود و تحول در آن حوزه داستان جهان را تحت تاثیر قرار دادند.

آینده ادبیات داستانی مازندران را چه طور می‌بینید؟

مازندران دو ظرفیت ناب، وسیع و قوی در دل خود دارد که اگر به هم پیوند بخورند به صراحت می‌گویم که در صورت ترجمه خوب جهان ادبیات را تسخیر می‌کند و تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

اول نویسنده‌های توانا، در حال رشد و مستعد که متاسفانه در سطح ملی و در مواردی استانی ناشناخته‌اند و دوم انباشته‌ای ناب و بکر از فرهنگ نامه که هر کدامشان یک جهان داستان غنی با ظرفیت جهانی‌اند.

چه اهدافی برای آینده دارید؟

پرورش استعدادهای با اتکا بر پرسش ذهنی خودشان، نویسندگان خبره‌ای که به جای انباشت اطلاعات روشفکر کردن، طرح پرسش، تحقیق، تحلیل و نتیجه‌گیری را در حد عالی بلد باشند، از اهداف بنده برای آینده است.

و سخن پایانی؟

در پایان برای همه نویسندگان سرزمینم از جمله مازندران آرزوی موفقیت دارم.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين