امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58684
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 13 خرداد 1396 - 19:39 | | ارسال توسط :

تخریب شبانه یک اثر ثبت‌شده ملی در گرمسار

به گزارش بابل نوین، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: بخش‌هایی از آب انبار نه حصار گرمسار شبانه و توسط عده‌ای ناشناس تخریب شد. مهوش کمالی با اعلام این خبر اظهار کرد: بخش‌هایی از آب انبار نه حصار بین ساعت ۲ تا ۳ صبح روز جمعه دوازدهم خرداد ماه توسط عوامل سودجو […]

به گزارش بابل نوین، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: بخش‌هایی از آب انبار نه حصار گرمسار شبانه و توسط عده‌ای ناشناس تخریب شد.

مهوش کمالی با اعلام این خبر اظهار کرد: بخش‌هایی از آب انبار نه حصار بین ساعت ۲ تا ۳ صبح روز جمعه دوازدهم خرداد ماه توسط عوامل سودجو و فرصت طلب تخریب شد.

وی گفت: این تخریب در ساعات غیر اداری و تعطیلی انجام شده و به نظر می‌رسد عمدی و با دستگاه لودر انجام شده باشد.

کمالی افزود: این آب انبار که در حال حاضر ۴۰ درصد آن تخریب شده است، از بناهای تاریخی سالم و از معدود آب انبارهایی است که دارای دو بادگیر بود.

وی ابراز امیدواری کرد: بر اساس شکوائیه تنظیم شده توسط اداره میراث فرهنگی، عامل یا عاملان تخریب این آب انبار تاریخی شناسایی شوند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمسار  تصریح کرد: آب انبار نه حصار گرمسار به شماره ۲۰۲۴۵ و در آبان‌ماه ۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آب انبار ناسار یا همان نه حصار در جنوب قلعه ناسار گرمسار و در مجاورت جاده اصلی به روستا قرار گرفته است. سازنده این بنا طبق نوشته بالای سردر آب انبار مرحوم سیف الله معماریان سمنانی است. منبع اصلی، گنبدی شکل و آجرپوش است که بر طاق آجری و ضربی طرفین استوار است.

در دو قسمت منبع این آب انبار، دو بادگیر برای خنک شدن آب زیر منبع در نظر گرفته شده است. منبع اصلی این آب انبار از نظر‌ فیزیکی با سایر آب انبارها در سطح استان متفاوت و در نوع خود بی نظیر است.

بر اساس ماده ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می‌شود./م

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.