امروز : چهارشنبه, ۱۴ خرداد , ۱۳۹۹
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۱۰:۱۴ ذخیره فایل ارسال به دوستان

«زیر پای مادر»، سریالی از جنس پشیمانی

سریال «زیر پای مادر» که این روزها به مناسبت ماه رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود، داستان چند خانواده که سرنوشت آنان به هم گره خورده را به تصویر می کشد، مجموعه ای که هریک از آدم های آن به نوعی از گذشته خود احساس پشیمانی و ندامت می کنند.

به گزارش بابل نوین،  این سریال قصه انسان هایی را به تصویر می کشد که از گذشته خود گریزان هستند و یادآوری آن نیز برای آنان زجر آور است.
زندگی همه آدم های این سریال به نوعی با گذشته آنان مرتبط است. در این میان «خلیل کبابی» با بازی کامبیز دیرباز بیش از دیگر شخصیت های داستان این مجموعه تلویزیونی، با گذشته همسر سابقش یعنی «آتنا» در کشمکش بی پایان است.
«اشکان» پسر خانواده ۲۰ سال از دیدن مادر محروم بوده و وقتی درمی یابد که او زنده است هرگز حاضر نمی شود او را از دست بدهد اما در طرف دیگر خلیل با اینکه دلبستگی عجیبی به اشکان دارد، در خصوص نزدیک شدن آتنا به خانواده، موضع سختی در پیش می گیرد.
در حالیکه حالا آتنا کاملا از گذشته خود اظهار پیشمانی می کند و از آن فاصله می گیرد.
«زیر پای مادر» هر چند از فیلمنامه تقریبا قابل تامل برخوردار است اما در شخصیت پردازی چندان موفق عمل نمی کند. برای مثال شخصیت همین خلیل کبابی، با اینکه خود را فرد متدین، خیر و مردم دوست نزد مخاطب معرفی می کند اما همین شخصیت در مقابل گذشته آتنا که در این سریال بطور واضح به آن اشاره نمی شود، اصلا فرد با گذشتی نیست، در حالیکه شخصیت های دیگر داستان با اینکه از تقید او بهره مند نیستند این مسایل را بخوبی رعایت می کنند.
سعید نعمت الله در مقام فیلمنامه نویس این مجموعه نتوانست در این اثر این مشکل را رفع کند، از این رو تناقض شخصیت پردازی در این مجموعه درجای جای سکانس ها دیده می شود و دستکم آنچه بهرنگ توفیقی در مقام کارگردانی، این اثر را جلوی دوربین برد چنین نشان می دهد.
خلیل در رابطه با گذشته آتنا نظرات و استدلال های کسی را نمی پذیرد در حالیکه فیلمنامه نویس، او را شخصیتی کامل و به عنوان الگویی به فرزندش معرفی می کند.
خلیل خود در رابطه با آتنا به اشتباهات بزرگی دست زده که برای مثال بعداز جدایی از آتنا و معرفی او به «نفر»’ با گذشته نه چندان مطلوبش، زمینه های بزهکاری همسرش را فراهم می کند. آتنا توسط نفر قاچاقچی می شود و از اینجا انحراف همسر سابقش آغاز می شود.
او آتنا را در سکانس های مختلف، مادر تنها فرزندش اشکان می داند و معلوم نیست که چرا نسبت به آتنا چنین اقدامی صورت داده است. تناقص های اینچنینی، باور پذیری قصه این سریال را در نزد مخاطب دشوار می سازد و از این رو تماشاگر ارتباط کاملی با سریال برقرار نمی کند.
خلیل حتی نسبت به نصایح بیژن پدر همسر سابقش که فردی جاافتاده و دنیا دیده است نه تنها بی اعتنا است بلکه حرف های درشتی نسبت به او بر زبان جاری می سازد که این حرکت خلیل، مخاطب را آزار می دهد.
بااینحال درخواست های آتنا برای دیدن اشکان که در برخی موارد حالت التماس گونه به خود می گیرد و مقاومت خلیل در مقابل این التماس، یک حس همدردی بین مخاطب و آتنا شکل می دهد که این عمل در قسمت ها و سکانس های مختلف این سریال تکرار می شود.
سریال که اکنون به نیمه های خود رسیده هنوز با گره های مختلفی روبرو است. آتنا در قسمت چهاردهم این سریال باز بخاطر قولی که به خلیل داده از خانه خارج می شود که خلیل پس از واکنش اطرافیان دوباره در پی اوست تا آتنا را به خانه بازگرداند.
خلیل در بسیاری از سکانس ها به طور افراطی با آتنا برخورد می کند که این عمل او با نارضایتی اطرافیان به ویژه پسرش اشکان روبرو می شود. خلیل هر چند آتنا را مادر فرزندش می داند اما برخورد همراه با تحقیر او با آتنا، به نوعی با مسلک و مرام خلیل، تناسبی برقرار نمی کند.
«زیر پای مادر» یک ملودرام خانواده محور است و قصه چند خانواده که به شکل های مختلف زندگی آنان به همدیگر مرتبط می شود، می پردازد.
این مجموعه هر چند با ضعف هایی روبرو است اما از روایت ساده برخوردار است.
بازی روان کاراکترهای این سریال از جمله بهناز جعفری در نقش آتنا، کامبیر دیرباز در نقش خلیل(کبابی)، مهدی سلطانی سروستانی در نقش «نفر» و بهزاد فراهانی در نقش «بیژن»، مجموعه را جذاب تر کرده هر چند سریال این ظرفیت را داشت که از بهزاد فراهانی با سابقه فراوان بازیگری، بهره بیشتری ببرد که این مساله تا حدود زیادی به فیلمنامه اثر بر می گردد.
این مجموعه را هر چند می توان یک سریال مناسب ماه رمضان دانست اما برخلاف برخی مجموعه های سال های گذشته همین رسانه، داستان سریال در این ماه اتفاق نیافتاده است.
به هرحال «زیر پای مادر» صرفنظر از کم و کاستی هایی که از نظر ساختار فیلمسازی و فیلمنامه نویسی برخوردار است، دارای نقاط قوت نیز هست که این اثر را در نزد مخاطب برتر نشان داده است.
سریال با وجود آنکه آتنا به عنوان مادر در طول زندگی خود با لغزش هایی همراه بوده، اما بخوبی توانسته ارزش والای مقام مادر را در نزد مخاطب پررنگتر کند که تماشاگر این اهمیت را در سکانس های مختلف مشاهده می کند.
مجموعه از سکانس ها و صحنه های فراوان عاطفی مادرانه بهره مند است و به ویژه سکانس های دیالوگ بین آتنا و اشکان به خوبی به تصویر کشیده شده و برای لحظاتی اشک مخاطب را در آورده و این از ساخت خوب این اثر حکایت می کند.
فیلمبرداری «زیر پای مادر» نیز جای تامل دارد و کارگردان برای اثرگذاری بیشتر بر روی مخاطب به ارائه نماهای نزدیک از کاراکترها در موقعیت های مختلف می پردازد. این نماها با اندکی چرخش و انحراف دوربین و سپس توقف فیلم روی چهره کاراکترها، بر اثرگذاری بیشتر بر روی مخاطب کمک کرده است.
دیالوگ های کوتاه و بدون بکاربردن کلمات و واژه های اضافی بر ارزش های این اثر افزوده است و مخاطب را در رسیدن به مفاهیم فیلم یاری رسانده است.
در مجموع «زیر پای مادر» یک اثر تقریبا قابل دفاع است، هر چند بهرنگ توفیقی کارگردان این مجموعه می توانست با رفع برخی نواقص، اثر بهتری روانه تلویزیون کند./ص

ایسنا

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين