امروز : دوشنبه, ۳ مهر , ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۱۹:۰۹ ذخیره فایل ارسال به دوستان
آیت الله مکارم شیرازی تبیین کرد؛

سلوک عاشورایی شهدای مدافع حرم

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی به تبیین سلوک عاشورایی شهدای مدافع حرم پرداخت و گفت: باید دانست شعار و هدف «هیهات منا الذله» کهنه نمی‌شود.

به گزارش بابل نوین، بی تردید پویندگان راه فضیلت و سیر و سلوک الى اللّه، براى تحکیم پایه هاى فضائل اخلاقى باید دقیقاً مراقب آثار مثبت و منفى اعمال نیک و بد در روح و جان خود باشند و بدانند هیچ عملى نیست مگر این که در دل و جان اثر مى گذارد؛ اگر اعمال پاک و نیک است، روح را به رنگ خود در مى آورد و اگر زشت و آلوده و ناپاک است، آلودگى را به درون روح و جان و اخلاق مى کشاند.[۱]در این میان جهاد فى سبیل‌الله، از جمله مصادیق مهم سیر و سلوک معنوی است که  در تلطیف روح وتقویت اراده وسلطه بر هواى نفس تأثیر فراوانی  دارد.[۲]

لذا در حالی که  تکفیری‌ها به کشتار مسلمین و غیرمسلمین دامن می‌زنند و به بدترین صورت ممکن سرها را می‌برند و بدن‌ها را می‌سوزانند.[۳] جهاد فی سبیل الله بر همه علاقه مندان به اسلام و اهل بیت (ع) واجب است[۴] و باید ریشه های آنها را خشکاند.[۵] هم چنین از نظر معنوى و ارزشى نیز سزاوار است که انسان به استقبال ضربات شمشیرها برود و در بستر، به مرگ طبیعى نمیرد زیرا افتخار شهادت، انسان را آماده تحمّل رنجها مى کند.[۶]

شهدای مدافع حرم؛الگوی هجرت؛ مجاهدت؛ شهادت

بدیهی جریان‌های تکفیری اقلیتی در جهان اسلام هستند که این اقلیت سه خطر را متوجه جهان کرده است، خطر نخست متوجه مسلمانان است که هر روز عده‌ای بی‌گناه به‌دست این اقلیت قسی‌القلب و دور از منطق به خاک و خون کشیده می‌شوند، آنها به شیعه و سنی هیچ‌کدام رحم نمی‌کنند. دومین خطر این جریان خطرناک برای جهان اسلام است که چهره اسلام را خدشه دار کرده و این دین را به عنوان دین خشونت و وحشی‌گری معرفی می کنند، در حالی‌که پیامبر اسلام، پیامبر رحمت و مهربانی بود و متاسفانه این اقدامات آن‌ها سبب شده جاذبه اسلام تبدیل به دافعه شود و دشمنان نیز با همین بهانه به اسلام ستیزی دامن می‌زنند.خطر سوم جریان تکفیری را متوجه جهان بشریت است زیرا آنها با اقدامات خود همه جا را ناامن کرده اند[۷]. لذا باید با تکفیری ها مبارزه کنیم.[۸] زیرا پایبندی به فرمان خدا و برنامه هاى مذهب نیاز به ایثار،هجرت و حتى جهاد و شهادت دارد.[۹]

در این میان شهدای مدافع حرم با الگو پذیری از  امام حسین علیه السلام که راه هجرت و مبارزه را در پیش گرفت [۱۰] ؛  هجرت ، جهاد و شهادت را به خوبی تعبیر کرده اند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشته‌اند و در مقابل دشمنان اسلام که قصد ویرانی کشورهای اسلامی و نابودی اسلام ناب را دارند، به پا خاسته‌ و شربت شهادت نوشیده‌اند[۱۱]. آن شهدای گرانقدر در ایمان به خدا و روز قیامت و جهاد فى سبیل اللَّه از دیگران سبقت گرفته اند[۱۲]که به تعبیر قرآن کریم «الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ؛کسانى که ایمان آورده اند و علاوه بر آن، جهت حفظ ایمان خویش و گسترش آن، سختى هجرت را بر خویشتن خریده اند و با مال و جان خویش در راه خداوند و اعتلاى نام و گسترش دین او جهاد نموده اند، درجاتشان در پیشگاه خداوند بالاتر است و چنین افرادى رستگار و پیروز هستند».[۱۳]

این رویش های بی نظیر انقلاب اسلامی در حالی رو به افزایش  است که  هم اکنون اسلام اصیل عصر پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم در میان برخی از مدعیان اسلام گرایی(مروجان اسلام آمریکایی) اصلًا نایاب است![۱۴]و سازنده ترین مفاهیم همچون «زهد و پارسایى» و «صبر» و «انتظار» و «شهادت» و «شفاعت» و «عبادت» گاهى آنچنان گرفتار تحریف و تفسیرهاى نادرست و وارونه شده که اسلام راستین از آن وحشت مى کند![۱۵]از سوی دیگر مفاهیمی همچون هجرت ؛ جهاد و شهادت به دست فراموشى سپرده شده؛ و یا لااقل شکل تاریخى و مخصوص به دوران معیّنى از آغاز اسلام را به خود گرفته است.[۱۶]

آری توحید اسلامى به انواع شرکها آلوده شده؛ و مکتب اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم که اسلام اصیل را به حکم «انّى تارک فیکم الثّقلین، کتاب اللّه و عترتى [۱۷]؛ من در میان شما دو چیز وا مى گذارم ،کتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم را»[۱۸]،»در خود پرورش مى دهد، در میان گروه عظیمى از مسلمین کاملًا ناشناخته مانده و با انواع تهمتها، مردم را از آن دور ساخته اند.[۱۹]

شهدای مدافع حرم؛ تبلور عینی فرهنگ عاشورا

حادثه عاشورا با گذشت بیش از ۱۳ قرن، سال به سال شکوفاتر و باعظمت‌تر می‌شود، این حادثه نه تنها فراموش نمی‌شود، بلکه هر سال بر عظمت آن نیز افزوده می‌شود زیرا آنچه به ذات و رضای خداوند متعال مرتبط است، رنگ جاودانی به خود می‌گیرد.[۲۰]

عاشورا سرمایه‌ عظیم تشیع است که شهیدان کربلا به یادگار گذاشته که باید از آن برای حفظ ارزش های اسلامی استفاده کرد.[۲۱]مردم دنیا از این قدرت ناآگاه هستند ولی وقتی با حوادث روبه‌رو می‌شوند با قدرت عاشورا آشنا می‌شوند.[۲۲]

در این بین باید دانست شعار و هدف «هیهات منا الذله» کهنه نمی‌شود، عدالت، عزت، آبرو و شخصیت کهنه نمی‌شود و هر آنچه که با اینها ارتباط داشته باشد، رنگ جاودانگی به خود خواهد گرفت.[۲۳]

اینگونه است که  در فرازهای پایانی زیارت عاشورا آرزو می‌شود که‌ ای کاش ما هم در راه اهل‌بیت(ع) و مانند شهدای کربلا شهید شویم و آن‌هایی که آرزو داشتند مانند شهدای کربلا باشند[۲۴] باید به شهادت مدافع حرم بنگرند که بیش از پیش عارف به حق شهیدان کربلا و مخصوصاً سالار شهیدان، شدند و از آن در زندگى خود الگو گرفته و بر عزّت و سربلندى و شهامتشان افزوده وحماسه هاى عاشورا در وجودشان شکل گرفته است.[۲۵]

امروزه با وجود این هجمات دشمنان، عرصه کربلا برای عاشقان امام حسین(ع) در سوریه فراهم شده است،[۲۶] زیرا همه روزها عاشورا است و همه زمین‌ها زمین کربلا است، و مبارزه حق وباطل تمام نمی‌شود و این قیام تا زمان قیامت حضرت مهدی(عج) ادامه خواهد داشت؛ بنابراین کسانی که آرزوی شهادت می‌کردند خداوند سفره را برای آنها گسترده کرده است؛ خانواده‌های شهدای مدافع حرم باید افتخار کنند که چنین عزیزانی را پرورش داده‌اند.[۲۷]

مظلومیت شهدای مدافع حرم؛ تداعی کننده مظلومیت عاشورا

در وهلۀ نخست باید گفت مظلومیّت امام حسین علیه السلام و یارانش در حادثۀ کربلا دارای ابعاد گوناگونى است؛ دعوت کردن امام و بى وفایى نسبت به آن حضرت، کشتن مهمان، بستن آب به روى آن حضرت و یاران و زنان و کودکان اهل بیت او، جنگ نا برابر سى هزار نیروى مجهّز در برابر ۷۲ تن، کشتن کودک شیرخوار، حمله به کودکان و زنان، آتش زدن خیمه ها، تاختن اسب بر پیکر شهدا، سرها را بالاى نیزه بردن، جلوگیرى از دفن پیکر شهیدان، اسارت زنان و کودکان آل پیغمبر صلى الله علیه و آله و گرداندن آنها در شهرهاى مختلف و جهات دیگر مظلومیّت، همه از ویژگى هاى این حادثه است که آن را از حوادث مشابه دیگر جدا مى سازد.[۲۸]

در این میان باید اذعان کرد انقلاب اسلامى ایران نیز دستاورد خون هزاران شهید مظلوم است [۲۹]و شهدای حرم نیز واقعاً مظلوم مضاعف هستند و نباید آنها را فراموش کنیم.[۳۰]

بنابراین همانگونه که شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام و فرزندان پیامبر صلى الله علیه و آله خطّ بطلانى بود بر چهل سال تبلیغات مسموم بنى امیّه که با نیرنگ و فریب، خود را دولت اسلامى جا زده بودند وچهره اسلام واقعى را به مردم نشان داد و نقاب از چهره دروغ گویان اموى برداشت و نامشروع بودن سلطنت آنان را به اثبات رساند.[۳۱] مظلومیت شهدای مدافع حرم به نوبۀ خود  ماهیت پلید حامیان اسلام تکفیری و مروجان خشونت و افراطی گری در جهان اسلام را بر ملا خواهد ساخت، لذا کسانی که در زمان دفاع مقدس از انقلاب اسلامی شکست خوردند امروز هم در سوریه،عراق و یمن از جبهه مقاومت اسلامی به رهبری ایران دچار شکست خواهند شد چرا که فرهنگ عاشورا در دل رزمندگان اسلام موج می زند.[۳۲]

صیانت از حریم اسلام ناب محمدی(ص)؛ مرهون ایثارگری شهدای مدافع حرم

حمایت های همه جانبۀ  کشورهای خارجی از گروه های تروریستی تکفیری و توطئه چینی برای تداوم جنگ و درگیری و کشتار مردم مظلوم سوریه نشان می دهد این همان جنگ احزاب است که آمریکا، اسراییل، ترکیه،عربستان سعودی و قطر …به راه انداخته اند.در حال حاضر کشورهای مختلفی دست به دست هم دادند و می‌خواهند نظام سوریه و جبهۀ مقاومت را ساقط کنند و اسلام را از بین نابود کنند؛ لیکن  در این جنگ احزاب همگی آنها ناکام خواهند شد.[۳۳]

بدیهی است  جنایات  داعش و دیگر گروه های تروریستی تکفیری به اسلام هراسی دامن میزندلذا باید دست به دست هم داد و ریشه‎اش را سوزاند.[۳۴]

لذا همانگونه  که امام حسین علیه السلام در عاشورا در  راستای  ظاهر ساختن چهره کریه منافقان بنى امیّه و نجات اسلام از چنگال آن تفاله هاى عصر جاهلیّت،[۳۵] با تقدیم خون خود این وظیفه بزرگ را انجام داد و درخت نوپاى اسلام را آبیارى کرد، و آن را از نابودى نجات داد.[۳۶] .[۳۷] جوانان عاشق اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) در این زمانه با حفظ آمادگی خود و با در خواست مردم و دولت قانونی سوریه به جبهۀ مقاومت پیوسته[۳۸] و با شجاعت و دلیری در مقابل دشمنان اسلام در سوریه پیروزی‌ها و افتخارآفرینی های بزرگی آفریدند.[۳۹] لذا خون پاک شهدای مدافعان حرم،توطئۀ حامیان گروه های تروریستی تکفیری را  در تضعیف و نابودی مقاومت در سوریه و  نابودی اسلام نقش بر آب کرد. و اگر مدافعان حرم در عرصه دفاع از حرم، حضور نداشتند امروز شاهد تسلط دشمنان بر مناطق مهمی از جهان اسلام و تضعیف اسلام اصیل بودیم.[۴۰]

شهدای مدافع حرم؛ مایۀ عزت نظام اسلامی

شکى نیست که از اصول اخلاقى در اسلام، غناى نفسانى و عزّت و کرامت روحى به نحو شایسته است؛ انسانى که به حضرت حق، معرفت شایسته پیدا کند و یقین داشته باشد که زمام همه امور در دست خدا و وابسته به لطف و رحمت اوست و حول و قوّه و نفع و ضررى جز آنچه از طریق او به انسان مى رسد وجود ندارد و تنها او سبب ساز و سبب سوز است، خویشتن را بى نیاز از همه چیز و هر کس، غیر از او مى بیند و به غنا و کرامت نفسانى مى رسد که بالاترین و بهترین بى نیازى است: «خیر الغنى غنى النفس».[۴۱]،[۴۲]

حال در نظام زندگى انسانهاى شایسته و با شخصیت، زندگى مادّى و ظاهرى برترین ارزش نیست، همان گونه که مرگ مادى ضدّ ارزش نمى باشد، بلکه ارزش والا در نظر آزاد مردان با ایمان، در زندگى توأم با عزّت است به همین دلیل هر گاه بر سر دو راهى قرار گیرند، شهادت توأم با عزّت و سربلندى را بر زندگى ذلیلانه ترجیح مى دهند.[۴۳]

این مولفه منبعث از  لحظات پرشکوه در تاریخ کربلا است که  راه و رسم زندگى شرافتمندانه و مرگ با عزّت و عظمت را ترسیم مى کند.[۴۴] این شعار که « مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاهٍ فی ذُلٍ[۴۵] ؛ مرگ با عزّت از زندگى ننگین بهتر است» از مهمترین پیام هاى معرفتی عاشورا است، پیامى که مى تواند سراسر تاریخ بشر را روشن سازد، و به استعمار و استثمار و بردگى انسانها پایان دهد.[۴۶]

لذا عزّت جامعه اسلامى بر هر چیز مقدّم است و هر بهایى به خاطر آن پرداخته شود بجاست.لذا امام حسین علیه السّلام در حادثه خونین کربلا فرمود: «لا و اللّه لا أعطیکم بیدی إعطاء الذّلیل و لا أقرّ لکم اقرار العبید؛نه، به خدا سوگند دست ذلّت در دست شما نمى گذارم، و همچون بردگان تسلیم نمى شوم، (بلکه مى جنگم و سربلند شربت شهادت را مى نوشم![۴۷])».[۴۸]

اینچنین است که  امنیت،عزت و اقتدار نظام اسلامی در جهان، بی نظیر است، و خوشبختانه مردم در امنیت،عزت و اقتدار کامل به سر می برند، این دستاورد مهم در حالی است که عوامل تهدید بسیاری در منطقه وجود دارد[۴۹].

اما کیست که نداند عزت و امنیت امروز ایران اسلامی و امت اسلامی، مدیون رشادت هاو مجاهدت های عزتمندانۀ شهدای مدافع حرم است و هزینه امنیت نظام و انقلاب را شهداء و خانواده آنان پرداخته اند.[۵۰]آری شهدای مدافع حرم باعث امنیت، پیروزی، اقتدار و ریشه دار شدن نظام شده و حق آنان این است که یاد آنان را گرامی بداریم.[۵۱]

خون شهدای مدافع حرم ؛ جداکنندۀ حق و باطل

عاشورا یک «حادثه» نبود بلکه یک «جریان تاریخى» بود،جریان مبارزه حق و باطل ، عدالت و ظلم،عاشوراى حسینى درس لازم را براى پیروزى حق بر باطل به طرفداران حق مى دهد ، این مبارزه در همه اعصار و قرون ادامه دارد که خون پاک شهدای مدافع حرم در عصر کنونی  بیانگر این جهاد پرارزش است.[۵۲]

بی تردید هر قدر قاتلان شهداى راه خدا کثیف تر و جنایتکارتر و بى ایمان تر باشند، مقام والاى شهدا آشکارتر مى گردد.[۵۳] به ویژه آنکه از برخى روایات استفاده مى شود که در صدر اسلام، وقتى مسلمانان واقعى با مسلمان نماها و منافقان مخلوط شده بودند و تشخیص آنها از همدیگر مشکل بود، مسلمانان از همین میزان و معیار استفاده مى کردند. هر کس علاقمند به حضرت علی (ع) و محب  اهل بیت(ع) بود، در زمره مسلمانان واقعى محسوب مى شد و کسانى که نسبت به آن حضرت کینه و عداوت داشتند، منافق به شمار مى رفتند.[۵۴]

خوشا به حال شهدای مدافعان حرم که از این فرصت در دفاع از حریم و مکتب اهل بیت(ع)بهترین بهره را می‌برند؛[۵۵] شهیدان جان بر کفى که[۵۶]آگاهانه و با اخلاص نیت به سوى میدان نبرد حق و باطل رفته، و آخرین قطرات خون پاک خود را نثار مى کنند.[۵۷]

سخن آخر

بر ما لازم است هم چون شهدای مظلوم مدافع حرم ، در راستای صیانت از  اسلام ناب و عشق به امام حسین (علیه السلام) و دفاع از حریم اهل بیت علیهم السّلام  ،[۵۸] به پیشواى بزرگ خود اقتدا کنیم و گامى در جاى گام هاى آن حضرت بگذاریم و در حلقه پیروان او درآییم ؛زمانى که به زیارت تربت پاک حضرت سیدالشهداء(ع) در کربلا مى رویم و محلّ شهادت آن حضرت علیه السلام و یاران پاکبازش را از نزدیک مى نگریم احساس کنیم که ما نیز باید درهمان مسیر و در همان طریق وارد شویم و با یزیدیان زمان خود به پیکار برخیزیم و اسلامى را که آن حضرت براى حفظ آن، خون خود و خون عزیزان و یارانش را فدا کرد زنده نگه داریم و در وجود خود پیاده کنیم، حریمش را پاس داریم و در برابر دشمنانى که در هر عصر و زمانى وجود دارند بایستیم و دفاع کنیم تا مشمول شفاعت آن بزرگوار شویم.نغمه هل من ناصرش را بشنویم و لبیک گویان به یاریش بشتابیم./ص

ایکنا

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين

تبليغات در بابل نوين