امروز : پنج شنبه, ۲ آذر , ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۱۲:۱۴ ذخیره فایل ارسال به دوستان
گزارش بابل نوین به بهانه روز صادرات:

تولیدات غیرنفتی و صادرات آن بیشتر در حد شعار مطرح می‌شود

تولید محور اصلی پیشرفت و توسعه است و افزایش تولید، باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و افزایش صادرات و واردات خواهد شد، از این رو با توجه به اهمیت زیاد صادرات، دولت باید بستری مناسب برای هرچه بهتر اجرا شدن این مهم فراهم کند.

به گزارش بابل‌نوین، توسعه تجارت خارجی به‌ویژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی، موجب افزایش توان رقابت‌پذیری کشورها درعرصه‌های بین‌المللی شود.

از سال ۳۷۶  بیست‌و نهم مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد تا بیانگر عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیرنفتی و درنتیجه توسعه اقتصادی کشور باشد، انتخاب یک روز از سال به عنوان روز ملی صادرات موجب گسترش تفکر و فرهنگ صادراتی در جامعه است.

اگر توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هدف اصلی آحاد مردم و مسئولان کشور است که می‌تواند رشد و تعالی جامعه، رفاه عمومی و امنیت خاطر همگان را تامین کند، باید به این فرهنگ و باور عمومی در تمام آحاد مردم رخنه کند که برای دستیابی به این هدف ارزشمند و تعالی‌بخش، همه باید فکر کنند و ایده‌ها و افکار خود را بروز دهند تا از برخورد عقاید، امکان دستیابی به ایده‌های برتر و متحول فراهم شود.

صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با دیگران است، صادرات برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است که از فروش تولیدات یا خدمات به کشورهای دیگر برای کسب درآمد ارزی حاصل می‌شود و در برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی کمک شایانی می‌کند.

عوامل موثر بر صادرات
از عواملی که می‌تواند باعث افزایش صادرات شود می‌توان به معافیت‌های مالیاتی، اعطای تسهیلات، رفع مشکلات مربوط به گمرک و سیاست‌های حمایتی دولت از صادرکنندگان و سرمایه گذاران اشاره کرد و با ارتقای بسته‌بندی محصولات و معرفی یک برند مخصوص در بازار و افزایش کیفیت کالاها نسبت به کالای مشابه خارجی می‌توان به جهش صادراتی دست یافت.

وجود قوانین محدودکننده برای واردات پیامدهای منفی را برای اقتصاد در پی دارد که می‌توان به شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی و قاچاق کالا که تبعات آن ضربات سنگینی را به بدنه تولید داخلی وارد  می‌کند اشاره کرد، باتوجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورهای همسایه و توانایی پایین تولید داخلی این کشورها باید بیشترین صادرات کشور به این نقاط باشد.

از دیگر عوامل موثر بر صادرات، نرخ ارز است، سیاست‌گذاری‌های نرخ ارز، برای توسعه هرچه بیشتر صادرات و تاثیرگذاری آن ضرورتی انکارناپذیر است و این امر در شرایط فعلی به خصوص بعد از اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش تحریم‌های بین‌المللی در ایران اهمیت بالایی دارد.

 

راهکارهای افزایش صادرات

با اتخاذ سیاست‌هایی درست و استفاده از راهکارهایی اثربخش می‎‌توان توان کشور را در معاملات بین‌المللی و صادرات افزایش داد، در اینجا به برخی از راهکارها اشاره می‌کنیم:

۱- افزایش بهره ‌وری عوامل تولید می­‌تواند کیفیت و ارزش افزوده تولید کالاهای صادراتی را افزایش دهد، برای افزایش بهره­‌وری عوامل کل لازم است بهره­‌وری نیروی کار افزایش یابد.

۲- فن­اوری متناسب با فضای تولید بین­‌المللی که بتواند تولیداتی با قیمت نزدیک به قیمت جهانی و کیفیت بالا تولید کند اصولا  در دسترس بخش خصوصی نیست، بنابران دولت برای افزایش توان رقابت تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی باید این فن­اوری­‌ها را با قیمت مناسب در اختیار بخش خصوصی قرار دهد،  وجود دانش لازم جهت شکل­‌گیری تولید متناسب با فضای صادرات بسیار مهم و ضروری است.

۳- گسترده شدن فضای رقابتی اقتصاد ایران و افزایش مبادلات بین­‌المللی از طریق دوری از انحصارات دولتی می­‌تواند صادرات غیرنفتی کشور را ارتقا دهد.

۴- اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و فرموله کردن اقتصاد مقاومتی می‌تواند فرصت­‌های جدیدی برای بخش خصوصی فرآهم کند تا در جهت افزایش صادرات غیرنفتی تجهیز شده و تولید داخلی را افزایش و از نظر کیفیت و قیمت از مزیت رقابت برخوردار شوند.

۵- فقدان برنامه‌ریزی‌های جامع و انعطاف‌‌پذیر در عرصه صادرات و عدم توجه به مسائلی مانند بسته‌بندی، برند‌سازی، بازاریابی و سایر خصوصیات بخش صادرات، از مهم‌ترین موانع توسعه صادرات کشور شمرده می‌شوند.

 

اهمیت صادرات از نگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی چندین بار به اهمیت صادرات  و افزایش صادرات محصولاتی مانند گاز، برق، پتروشیمی، در رونق اقتصادی کشور اشاره فرمودند، در اینجا برخی از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با صادرات را بیان می‌کنیم:

۱-پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه.

۲- حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز، تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات،  برنامه‎ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع‌بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه، استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و  ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.

۳- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.

 

تولیدات غیرنفتی و صادرات جزو آرزوهایی است که بیشتر در حد شعار در مورد آن صحبت می‌شود

جواد حبیبی استاد مدیریت در دانشگاه‌های مازندران  در گفت‌و گو با خبرنگار بابل نوین اظهار کرد: ساختار موفق مدیریت در کشورهای پیشرفته بر اساس مدل اقتصاد داخلی پویا همراه با صادرات راهبردی شکل گرفته است.

وی افزود: صادرات و مقدار آن در جوامع مختلف اطلاعاتی و بنیادهای بین‌المللی جهانی جزو شاخصه‌های پیشرفت و توسعه هر کشوری محسوب می‌شود پس از این منظر باید اقتصاددانان و کارشناسان امر با نگاه ویژه‌ای به این مسئله توجه کنند.

 

استاد مدیریت دانشگاه ادامه داد: در فضای عمومی کشور صادرات به دو بخش نفتی و غیرنفتی تقسیم شده است که در بخش صادرات نفتی خام فروشی بزرگترین معضل ماست و دلسوزان نظام بر آن تاکید دارند که از این فضا باید خارج شد.

حبیبی تصریح کرد: علی‌رغم خواست همه دولت‌ها و دولت کنونی بر خروج از تک قطبی بودن و وابستگی اقتصادی کشور به تولیدات غیرنفتی اما همچنان تولیدات غیر نفتی و صادرات آن جزو آرزوهایی است که بیشتر در حد شعار در مورد آن صحبت می‌شود و عملا کار خاصی در این مسیر انجام نمی‌شود.

وی در پایان گفت: البته رهبری با مطرح کردن اقتصاد مقاومتی و دولت با سازو کارهایی به‌دنبال برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد کشور هستند اما تاکید می‌کنم تا زمانی که زیرساخت‌ها در بخش مدیریت، منابع انسانی و سخت‌افزاری تسهیل و انجام نشود امکان تحقق چنین آرزویی محال است.

 

باید فرآیند صادرات برای صادرکنندگان تسهیل شود

سمانه صالح‌طبری کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: هر کشوری برای مقابله با فضای رقابتی دنیای تجارت باید به مزیت رقابتی دست یابد و زمانی که کشوری بر پای خود بایستد و تکیه‌اش بر تولیدات داخلی خود باشد به این مزیت دست یافته است.

وی افزود: تولیدات داخلی باکیفیت که  قابلیت صادر شدن را داشته باشد فرصتی را در عرصه‌های بین‌‌المللی به همراه می‌آورد، حضور کالای تولیدی هر کشور در معاملات جهانی از عوامل توسعه اقتصادی آن کشور است.

این کارشناس ارشد بازرگانی ادامه داد: به دلیل اهمیت صادرات در رونق اقتصادی کشور و تاکید مقام معظم رهبری در این خصوص مسئولان باید با اتخاذ سیاست‌هایی در حمایت از تولیدات داخلی، اصلاح ساختارهای زمان‌بر و بروکراتیک در حوزه صادرات فرآیند صادرات را برای تولیدکنندگان تسهیل کنند.

صالح‌طبری تصریح کرد: محصولاتی که خواستار رقابت در عرصه‌های بین‌المللی هستند باید شرایط و ویژگی صادرات را داشته باشند و شناخته شده باشند در صورتی که متاسفانه بسیاری از محصولات داخلی ایران هنوز در جهان شناخته نشدند، مهم‌ترین مانع ایران در صادرات ناشناخته بودن محصولات است، محصولاتی که در مقایسه با بسیاری از تولیدات خارجی دوام بالاتری دارند، صنایع‌دستی،فرش دستباف، زعفران،خشکبار، حصیر و محصولات سنتی از این دست متاسفانه در بازارهای جهانی راهی ندارند.

وی افزود: برندهای ایرانی در جهان شناخته شده نیست، هرچند برخی از محصولات و اقلام غذایی در کشورهای همسایه مورد استقبال قرار گرفتند اما برای کشوری چون ایران با سال‌ها قدمت و میراث فرهنگی باید امکان صادر محصولات فرهنگی و سنتی نیز فراهم نشود، این طور نباشد که بسیاری از صنایع دستی مناطق مختلف ایران در چین با کیفیتی بسیار پایین تولید شود و حتی به کشور خودمان نیز راه یابد، در چنین حالتی تولیدکننده داخلی توان رقابت در داخل کشور خود را از دست خواهد داد چه برسد به صادرات محصول به کشورهای دیگر.

دانش‌آموخته رشته بازرگانی در پایان گفت: متاسفانه حجم صادرات ایران در مقایسه با واردات بسیار پایین‌تر است، واردات سالیانه چندین تن مربا، کمپوت و لوازم آرایشی چه کمکی به اقتصاد ایران می‌کند؟ آیا جوانان ایران که با تکیه بر دانش خود به بالاترین مدارج علمی در جهان دست پیدا می‌کنند توان تولید چنین محصولاتی را ندارند یا مسئولان به توان اینان بی‌اعتمادند؟ اگر مسئولان بر توان داخلی کشور باور داشته باشند و امکانات و شرایط را برای فعالیت تولیدکنندگان در داخل کشور فراهم بیاورند موجب افزایش انگیزه آنان خواهد شد و توان رقابتی خود در عرصه‌های بین‌المللی را تقویت خواهند کرد.

 

اهمیت صادرات از نظر مردم

لیدا دادفر( کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی): صادراتی دری است به روی دنیای تازه تجارت که امکان رشد و رونق اقتصادی را فراهم می‌آورد.

زهرا مهدوی ( دانشجو ): هنگامی که صادرات یک کشور از میزان واردات آن بالاتر باشد نشان از خودکفایی و اتکای آن به توان داخلی است.

روح‌الله رضایی‌مله(کارمند): مشکلات اساسی کشور ما در اقتصاد نفتی است و تا صادرات تولیدات داخلی حل نشود این معضل همچنان پا برجاست.

 

 

به گزارش بابل نوین،  تولید محور اصلی پیشرفت و توسعه است و افزایش تولید، باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و افزایش صادرات و واردات خواهد شد، از این رو با توجه به اهمیت زیاد صادرات، دولت باید بستری مناسب برای هرچه بهتر اجرا شدن این مهم فراهم کند.

دولت باید با تدابیر و راهبردهایی همچون تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با دولت‌های همسایه، تسهیلات گمرکی مرزی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و نقل، کاهش هزینه‌ها و زمان انجام تشریفات اداری، تسهیلات روادید و ورود و خروج کم‌هزینه، آسان و سریع تجار به کشورهای همسایه، تسهیلات بانکی مانند روش‌های پرداخت اعتبار اسنادی و انتقال ارز، اطلاع‌رسانی در مورد فرصت‌های تجاری، نیازهای منطقه‌ای و تسهیلات شرکت در نمایشگاه و هدایت تولیدکنندگان در مورد روش‌های صادرات و یافتن مشتری خارجی در کشورهای همسایه به توسعه صادرات آنها کمک کرد.

 

تذکر: در تهیه این گزارش با مراجعه خبرنگار ما به اداره بازرگانی شهرستان بابل مسئولان این مجموعه از پاسخگویی به سوالات خبرنگار ما سر باز زدند که امیدواریم با بررسی موضوع و نگاه بهتری به جامعه رسانه‌ای شاهد پاسخگو بودن مسئولین به نمایندگان مردم که همانا اصحاب رسانه نیز از این دسته هستند باشیم و از فرماندار ویژه این شهرستان که نگاه مثبتی به رسانه‌ها دارند می‌خواهیم به جد این مسئله را پیگیری کنند تا مشکلی برای همکاران رسانه‌ای در ادارات تابعه این شهرستان به وجود نیاید.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين