امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69041
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 10 آبان 1396 - 12:46 | | ارسال توسط :

راهیافتگان به مرحله نیمه نهایی «کتاب و رسانه» شنبه معرفی می‌شوند

دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه از اعلام فهرست روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و رسانه‌های راه یافته به مرحله ماقبل نهایی این جشنواره در روز شنبه سیزدهم آبان‌ماه خبر داد.

به گزارش بابل نوین،به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب، علیرضا بهرامی، دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه گفت: برنامه من این بود که جشنواره امسال در دو الی سه نکته تفاوت‌هایی را با دوره‌های قبل داشته باشد چرا که اگر هرسال تغییرات جزئی در جشنواره اعمال شود بعد از چند سال می‌توانیم به حد مطلوب برسیم. مشکل عمومی مدیریت در کشور ما این است که همه می‌خواهند در دوره خود ۶۰ یا حتی ۱۰۰ درصد ارتقا داشته باشند.

بهرامی با اشاره به افزایش کمی به عنوان یکی از اولویت‌گذاری‌هایی که معمولا مورد توجه مدیران است، افزود: با وجود این مسئله افزایش کمی را هدف نگذاشتیم چرا که در چند دوره اخیر با توجه به داوری خود در این جشنواره سطح آثار رسیده به مراحل پایانی داوری آنقدر پایین بود که به نظرم با واقعیت رسانه‌ای ما در حوزه کتاب تفاوت زیادی داشت.

وی ادامه داد: لذا یکی از اهداف خود را بر این اساس گذاشتیم که در پی افزایش کمیت بتوانیم تعداد رسانه‌های بیشتر و روزنامه‌نگارانی را که جدی‌تر کار می‌کنند، در جشنواره داشته باشیم و این امر در لیست شرکت کنندگان این دوره از جشنواره وجود دارد.

به گفته دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه، طبق آمارهای دبیرخانه در دوره‌های گذشته بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ اثر در جشنواره کتاب و رسانه شرکت کردند اما در این دوره بالای ۳۸۰ اثر موجود بود که افزایش تقریباً ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بهرامی با بیان اینکه افتخار افزایش ۱۰۰ درصدی به اعداد مطرح شده نیست بلکه مربوط به تعداد شرکت‌کنندگانی است که تاکنون در جشنواره شرکت نکرده بودند، گفت: برای این منظور حتی با برخی روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مهم کشور تماس شخصی گرفتم و خواستم که در جشنواره شرکت کنند.

وی عنوان کرد: احتمالاً شنبه هفته آینده فهرست روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و رسانه‌های راهیافته به مرحله ماقبل نهایی جشنواره را اعلام کنیم و خواهید دید که این اسامی خیلی قابل توجه هستند چون برخی از آنها سابقه مطبوعاتی بالای ۵۰ سال دارند و درحال حاضر شرکت کننده جشنواره کتاب و رسانه هستند که آثارشان داوری می‌شود.

دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه ادامه داد: همچنین در کنار اینگونه افراد با سابقه، آثار افراد جوان‌تری که به طور جدی در طی سال به عنوان خبرنگار کتاب  فعال هستند و رسانه‌های دیگری که به خصوص در شهرستان‌ها هستند و در حوزه کتاب فعالیت‌هایی را دارند، داوری می‌شود. فکر می‌کنم که این موارد از دستاوردهای این دوره از جشنواره بوده و امیدوارم این امر یک سطح معیار برای مسئولان بعدی جشنواره شود.

بهرامی با اشاره به بخش تجلیلی جشنواره عنوان کرد: خواستار افزایش تعداد نفرات تجلیلی در این دوره از جشنواره شدم که به خصوص بتوانیم به رسانه‌های خارج از تهران توجه داشته باشیم چون در بررسی‌ها و بنا به تجربیات خود رسانه‌هایی می‌شناسم که در منطقه ضریب نفوذ بالا و به طور مستمر روزانه صفحه‌ای مختص کتاب دارند.

دبیر جشنواره کتاب و رسانه درباره بخش‌های مغفول مانده در دوره‌های مختلف این جشنواره افزود: امسال توانستم بخش عکس را به عنوان یکی از بخش‌های مغفول به سایر بخش‌ها اضافه کنم. امیدوارم صدای من به آیندگان برسد و بخش‌هایی مثل طنز، ترجمه (تقریبا بلاتکلیف است و در این دوره تمهیدی شد تا آثار ترجمه‌ای ارسال شده در بخش مرتبط داوری شوند) و فضاهای شبکه اجتماعی که به تولید محتوا در حوزه کتاب می‌پردازند و گاهی کیفیت تولید محتوای آنها از رسانه‌های ما بیشتر است، به عنوان بخش‌های مغفول مانده مورد توجه واقع شوند.

بهرامی با اشاره به بخش شعر و داستان در رسانه‌ها ادامه داد: یکی از بخش‌های حاشیه‌ای که به نظر می‌رسد می‌تواند در این جشنواره مورد توجه قرار گیرد و باعث ارتقای کیفی شود، بخش شعر و داستان در رسانه‌ها است. زمانی رسانه‌های ما شعرها و داستان‌هایشان برای فضای ادبی تعیین کننده بود اما امروز حتی آن بخش طنز را هم ندارند، اگر در این جشنواره بخشی برای آن تعریف شود به نظر می‌تواند مشوق خوبی باشد تا رسانه‌ها نسبت به درج شعر و داستان اقدام کنند.

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.