امروز : جمعه, ۹ آبان , ۱۳۹۹
تاریخ : 2015/06/01 - 1:42 ذخیره فایل ارسال به دوستان

نگاهی به کارنامه هنری «کلینت ایستوود» در سالروز تولد ۸۵ سالگی اش

ایستوود در بسیاری از فیلم‌های خود با دیدی انتقادی به نژادپرستی در ایالات متحده نگاه می‌کند. از تکرار این درونمایه در فیلم‌های ایستوود آشکار است که او بلای نژادپرستی را همچنان از آفت‌های جدی جامعه آمریکا تلقی می‌کند و برخورد با آن را ضروری می‌داند.

«کلینت ایستوود» از جمله معدود ستارگان هالیوود است که هم به عنوان بازیگر و هم در مقام کارگردان به موفقیت‌های فراوانی دست یافته است؛ ۳۱ ماه می مصادف با هشتاد و پنجمین سالگرد تولد این چهره‌ی خستگی‌ناپذیر سینماست.

«ایستوود» در سال ۱۹۳۰ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد و تا سن ۲۱ سالگی مشغول تحصیل در مدارس مختلف بود.

بخاطر یک مشت دلار/1964_بابل نومه
بخاطر یک مشت دلار/۱۹۶۴_بابل نومه
بخاطر به خاطر چند دلار بیشتر/ ایستوود در مقام بازیگر؛1965_بابل نومه
بخاطر به خاطر چند دلار بیشتر/ ایستوود در مقام بازیگر؛۱۹۶۵_بابل نومه

او در سال ۱۹۵۱ برای انجام خدمت سربازی وارد ارتش شد و پس از گذراندن این دوران از طریق یکی از دوستانش که فیلمبردار بود، با استودیو یونیورسال تماس پیدا کرد و در پی بستن قراردادی با این استودیو در سال ۱۹۵۵ برای اولین بار در فیلمی درجه دو به اسم «فرانسیس در نیروی دریایی» نقشی جانبی را به عهده گرفت.

خوب،بد،زشت/ ایستوود در مقام بازیگر؛1966_بابل نومه
خوب،بد،زشت/ ایستوود در مقام بازیگر؛۱۹۶۶_بابل نومه

تلاش‌های بعدی او در هالیوود با ناکامی روبرو شد و ایستوود در پی سرخوردگی از هالیوود، همکاری خود را با تلویزیون آغاز کرد که حاصل این همکاری از جمله حضور در سریالی وسترن به نام «روهاید» بود.

«ایستوود» در سال ۱۹۶۴ راهی دیگر را در پیش گرفت و در ایتالیا دست به تلاشی تازه زد و با بازیگری در فیلم معروف «به خاطر یک مشت دلار» به کارگردانی «سرجیو لئونه»، کارگردان ایتالیایی به شهرتی جهانی رسید.
در پی این موفقیت و در ادامه این فیلم، «سرجیو لیونه» دو فیلم دیگر به نام‌های «به خاطر چند دلار بیشتر» و «خوب، بد، زشت» ساخت. این سه‌گانه نه تنها در سراسر جهان فروشی درخور توجه داشت، بلکه راه را بر ژانر وسترن‌های ایتالیایی معروف به «وسترن اسپاگتی» را هموار کرد.

وی در آمریکا بیش از همه برای بازی در نقش «هری خبیث» در فیلمی به کارگردانی «دان سیگل» معروف شد، کارگاه پلیسیکه در مبارزه با تبهکاران، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و برای پیگرد و دستگیری آنها به خشن‌ترین شیوه‌ها متوسل می‌شود.

ایستوود در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی در فیلم‌های گوناگونی بازی کرد که در چارچوب این فیلم‌ها، بیش از همه به عنوان مرد عدالت و قانون ظاهر شد و در همان دهه ۱۹۸۰ میلادی کارگردانی چند فیلم را نیز به عهده داشت که همه آنها با فروشی نسبتا متوسط روبرو شدند.

کلینت ایستوود بزرگترین موفقیتش را در سال ۱۹۹۲، با ساختن فیلم «نابخشوده» کسب کرد، این فیلم وسترنی متفاوت بود که در ژانویه سال ۱۹۹۳ نه تنها جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی را برای وی به ارمغان آورد، بلکه دو ماه بعد نیز سه جایزه مهم اسکار نیز دریافت کرد: جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین جایزه نقش دوم مرد.

نابخشوده/1992_بابل نومه
نابخشوده/۱۹۹۲_بابل نومه

در سال ۲۰۰۴ بود که کلینت ایستوود با فیلم «عزیز میلیون دلاری» موفقیت بزرگ دیگری را جشن گرفت و چندین جایزه از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به کارنامه سینمایی خود افزود.

عزیز میلیون دلاری/2004 _ بابل نومه
عزیز میلیون دلاری/۲۰۰۴ _ بابل نومه

«گران تورینو» محصول سال ۲۰۰۰ که کلینت ایستوود هم در آن نقش‌آفرینی کرده و هم کارگردانی آن را برعهده داشته نیز از آثار محبوب و موفق او شناخته می‌شود.

ایستوود در بسیاری از فیلم‌های خود با دیدی انتقادی به نژادپرستی در ایالات متحده نگاه می‌کند. از تکرار این درونمایه در فیلم‌های ایستوود آشکار است که او بلای نژادپرستی را همچنان از آفت‌های جدی جامعه آمریکا تلقی می‌کند و برخورد با آن را ضروری می‌داند.

از دیگر فیلم‌های معروف او می توان به « دارشان بزن»، «یاقی، خوزیس والز»، «فرار از آلکاتراز»، «فایرفاکس»، «در خط مقدم»، «پرچم‌های پدران ما»، «نامه هایی از ایوجیما» اشاره کرد.

«پرچم‌های پدران ما»/ ساخته کلینت ایستوود/2006_بابل نومه
«پرچم‌های پدران ما»/ ساخته کلینت ایستوود/۲۰۰۶_بابل نومه

«ایستوود» درباره فیلم‌هایش می‌گوید: “مایلم آینه‌ای در برابر جامعه آمریکا بگیرم تا تصویر واقعی خود را ببیند، دوست ندارم فیلمی بسازم که فقط سرگرم‌کننده باشد، بلکه مایلم فقط به مسائلی بپردازم که از دلم برمی‌آیند. در هالیوود تمایل چندانی به ساختن فیلم‌های انتقادی وجود ندارد، چون چنین فیلم‌هایی فروش بالا ندارند، اما حاضرم به هر مشقتی تن بدهم تا برای فیلم‌هایی بودجه فراهم کنم که تماشاگر را به فکر وا دارند”.

«رودخانه مرموز»/ساخته کلینت ایستوود/2003_بابل نومه
«رودخانه مرموز»/ساخته کلینت ایستوود/۲۰۰۳_بابل نومه

این سینماگر کهنه‌کار آمریکایی علاوه بر جوایز اسکار و گلدن گلوب تا کنون جوایز مختلفی در جشنواره های معروف جهان از جمله کن و ونیز دریافت کرده است که از میان آنها می‌توان به جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز در سال ۲۰۰۰ به خاطر یک عمر فعالیت‌ هنری اشاره کرد.

فیلم «تک‌تیرانداز امریکایی» که از جدیدترین ساخته «کلینت ایستوود» است، در آمریکا با بحث و جدل گسترده‌ای همراه شد و تماشاگران را به دو گروه موافق و مخالف تقسیم کرد.

«تک‌تیرانداز امریکایی»/آخرین ساخته کلینت ایستوود/2014_بابل نومه
«تک‌تیرانداز امریکایی»/آخرین ساخته کلینت ایستوود/۲۰۱۴_بابل نومه

این فیلم برای عده‌ای تجلیل از دلیری و شجاعت یک سرباز امریکایی است، اما از نظر گروهی دیگر ستایش از سربازی کوته‌فکر است که هیچ برداشت روشنی از جنگ و خشونت ندارد.

«کلینت ایستوود»/اسکار 2015/بابل نومه
«کلینت ایستوود»/اسکار ۲۰۱۵/بابل نومه


مهمترین افتخارات سینمایی کلینت ایستوود:

دریافت اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «نابخشوده» در سال ۱۹۹۳، نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم و کارگردانی برای فیلم «رودخانه مرموز» در سال ۲۰۰۴ ، دریافت اسکار بهترین فیلم،کارگردانی و نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «عزیز میلیون دلاری» در سال ۲۰۰۵، نامزد دریافت اسکار بهترین و کارگردانی برای فیلم «نامه‌هایی از ایوجیما» در سال ۲۰۰۷، دریافت اسکار یادبود «ایروینگ جی تالبرگ» در سال ۱۹۹۵، دریافت جایزه سزار بهترین فیلم خارجی برای فیلم «رودخانه مرموز» در سال ۲۰۰۴، دریافت جایزه سزار بهترین فیلم خارجی برای فیلم «عزیز میلیون دلاری» در سال ۲۰۰۶، دریافت سزار افتخاری در سال ۱۹۹۸، دستیابی به پنج عنوان محبوب ترین بازیگر در طول تاریخ، جایگاه دوم در مجله امپایر انگلیس در بین ۱۰۰ ستاره هالیوود، دریافت مدال افتخار از سوی انجمن «جان‌اف کندی» در سال ۲۰۰۰.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين