امروز : پنج شنبه, ۷ بهمن , ۱۴۰۰
تاریخ : 2017/12/14 - 17:26 ذخیره فایل ارسال به دوستان
مدیر حوزه‌های علمیه:

باید بر بُعد تمدن ساز اسلام تکیه کنیم

به گزارش بابل نوین، مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: نگاه تمدنی به حرکت ما در عرصه بین‌الملل، روح و معنی می‌بخشد و سنگ بنای حرکت ما در عرصه بین‌الملل، همین مساله است و باید باشد؛ باید بر بُعد تمدن ساز اسلام که در ذات و شالوده اسلام وجود دارد تکیه کنیم.

آیت الله اعرافی ۲۳ آذر ماه در همایش حوزه بین الملل، حوزه تمدن ساز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: تصمیم نابخردانه ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف را محکوم می‌کنیم و قطعا این اقدام زشت منشا بیداری امت اسلام و رشد جنبش‌های اسلامی خواهد بود.

وی با محکوم کردن اقدامات ضد انسانی علیه مسلمانان میانمار افزود: در اینجا باید از اقدامات ناپسندی که علیه مردم شریف بحرین و به ویژه نسبت به آیت الله شیخ عیسی قاسم انجام می‌شود اظهار تنفر کنیم؛ فشار بر مردم و علما و دانشمندان و فرهیختگان کشور خودی، یک حرکت ضد اخلاقی، ضد انسانی و ضد اسلامی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: مهمترین هسته‌ای که در عرصه بین الملل مطرح است، رویکرد تمدنی اسلام است و این مساله، آن چیزی است که در این نشست به عنوان یک موضوع برگزیده شده است.

وی گفت: نگاه تمدنی به حرکت ما در عرصه بین الملل، روح و معنی می‌بخشد و سنگ بنای حرکت ما در عرصه بینالملل، همین مساله است و باید باشد؛ باید بر بعد تمدن ساز اسلام که در ذات و شالوده اسلام وجود دارد تکیه کنیم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: زمانی که اسلام را تمدنی معرفی می‌کنیم، یک وصله ناچسب و یا یک پیوست بدون مبنا نیست زیرا زمانی که به طول بعثت و قرآن نگاه میکنیم، می بنیم که نگاه اسلام از آغاز یک نگاه تمدنی بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: اندیشه تمدنی دارای مولفههای مختلف است؛ از جمله این عناصر میتوان به این نکته اشاره کرد که این اندیشه باید فراساحتی باشد و به همه ساحت‌های زندگی بشر، نظر بیاندازد؛ در این نگاه فراساحتی، تجربه و دانش بشر نیز دارای اهمیت است ولی نوع تنظیم دیدگاه‌های یک مکتب تمدنی آن است که قلمروهای زندگی بشر شامل اقتصاد، معرفت و عقلانیت و حقوق بشر و حوزههای معرفتی و دانشی و اخلاقی بشر را در یک نگاه منسجم سامان یافته است.

وی گفت: در باب دین اقلی و اکثری که مباحثات بسیاری در غرب و کشور ما ایجاد شده است دیدگاه خود را داریم؛ در نگاه ما به دین که نگاه اکثری است، عقلانیت و خرد بشری نیز مهم است ولی نگاه اصلی، نگاه شامل و فراگیر است؛ معارف و کلام و اخلاق و فقه جامع ما این عنصر تمدنی را به خوبی در خود دارد؛ بین المللی شدن ما هنگامی دقیق خواهد بود که این نگاه عمیق معرفتی و تمدنی را داشته باشد.
آیت الله اعرافی اظهارکرد: عنصر دیگر تمدنی بودن یک اندیشه آن است که این نگاه شامل و فراساحتی، نگاه منظومه وار و سیستماتیک هم باشد؛ ما هم به نظامات اسلامی و رشته واحدی که این نظامات را گردهم جمع کند معتقد هستیم.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: عنصر سوم زمان شمول بودن است و چهارم آن است که این نگاه باید به تمام ظرفیت‌های جغرافیایی بشر نظربیاندازد و همچنین راه‌های پاسخگویی به تحولات را نیز در خود داشته باشد.

وی گفت: این مولفه‌ها در ذات معارف الهی و اندیشه اسلامی وجود دارد؛ پیامبر خدا چنین نگاهی را به بشر عرضه کردند که در آن عقلانیت و فرد و جامعه، جامعه بشریت و… وجود دارد؛ پاسخگویی به نیازها و عمیق بشری نیز در اسلام و قرآن وجود دارد؛ قرآن یک پیام نو و حقیقت جهانی بود که جهان در آن پرتو تکامل پیدا کرد؛ انقلاب اسلامی نیز خیزشی بود که این امکانات در دنیای معاصر که این مولفه‌ها از بین رفته بود، بازپروری و بازعرضه شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: نکته و محور دیگر آن است که حوزه ما برای بین المللی شدن باید این مولفهها را در شالوده خود منظور نظر بدارد؛ اگر جامعه المصطفی را به عنوان یک نهاد بین المللی فاخر مطالعه کنیم و دامنه آن را مطالعه کنیم، به کارهای بزرگ حوزه در این زمینه پی میبریم.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: اگر به تولیدات گستردهای که در این عرصه از سوی افراد و موسسات انجام شده است نگاه رایج حوزه را به خوبی در مییابیم.

وی گفت: بین المللی شدن و عمق بین المللی نیازمند عناصر مختلفی است که اولین مولفه آن، فرهنگ و رویکرد بین المللی است؛ خوشبختانه در یک سال گذشته در کنار دهها اقدامی که انجام شده است، اقدامی در جهت هماهنگی شورای نهادهای حوزوی برداشته شده و بحثهای مهمی در این جلسات مطرح شده است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: باید نگاه ما به جهان وسیع و نگاه بین المللی در تاروپود نهادهای راه یابد؛ شیخ المراجع ما و مراجع عظام دیگر تقلید چنین رویکردی را برای ما تبیین و رهنمون سازی میکنند.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: نظام آموزشی حوزه نیز باید عناصر بین المللی شدن را در خود داشته باشد؛ در ماهها اخیر ۱۲ تا ۱۵ حوزه از نظامات جامع حوزه به تصویب شورای عالی حوزه رسید و تلاش شد که در این نظامات رویکرد بینالمللی تعبیه شود.

وی گفت: در نظام مهارتی کاربردی در حوزه و المصطفی، نیزکارهای خوبی درحوزه انجام شده است و نظام جامعی نیز در این زمینه تبیین شده است؛ در این نظام نیازهای حوزه بین المللی نیز باید احصا و تدوین شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: همچنین در تولیدات آثار پژوهشی نیز باید رویکرد بین المللی داشته باشیم؛ قطعا انجمنهای علمی و نهادهای حوزه باید نگاه بیرونی و جهانی و بین المللی داشته باشند؛ در پرتو نظام جامع، روی خرده نظامها نیز نظر داریم و به این مساله نیز می‌پرداریم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: در حوزه تبلیغ تبلیغ و ابزارها و فناوریها و زبان و گفتمان باید کارهای اساسی انجام شود؛ ممکن است کسی زبان نداند ولی شم بین المللی داشته باشد که این مساله نیز بسیار مهم است.

وی گفت: از همه این موارد مهمتر، گفتمان و ادبیات برقراری رابطه با جهان است که این مساله نیازمند فهم بسیاری از عناصر است که باید کارهای اساسی در این زمینه انجام شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: تعامل میان نهادی از مهمترین کارهایی است که باید در عرصه بین الملل انجام شود؛ تا زمانی که این تعامل و هم افزایی محقق نشود بسیاری از این امکانات به نتیجه نمیرسد؛ در نظامات حوزه باید به نظامهای هم افزا برسیم؛ زمینه‌سازی برای انتقال اطلاعات بین الملل به اساتید و مجموعه حوزویان، نگاه عمیق و بین المللی در متن حوزه، شکل گیری گروه‌های علمی و مهارتی براساس زبان و منطقه و موضوع و… در دستور کار حوزه است.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: تلاش داریم که دبیرخانه این همایش، دائمی شود و کارگروه های لازم نیز فعال شود و امیدواریم ظرفیت های لازم را بوجود بیاوریم؛ راه درازی پیش روی ما است و در این عرصه نیازمند همت بلند هستیم.

وی گفت: روزی با عده‌ای از فعالان عرصه بین الملل در محضر رهبر انقلاب بودیم که ایشان در مقام تشبیه بیان کردند که یک لحظه فکر کنیم که جنگ جهانی دوم شکل گرفت و تمام شد؛ در این جنگ نظامات عالم به هم ریخته شد و این عالم برای یک نظمی جدید آماده می شد؛ معماران این نظم، متفقین و پیروزهای جنگ بودند؛ جهان درهم ریخته، آماده تحولات جدید پس از جنگ بود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: ایشان بیان کردند که در پایه ریزی نظم جدید، جهان اسلام، غایب بود؛ حوزه، مراکز علمی و کشورهای اسلامی در آن زمان در تنظیمات جدید جهان به حساب نمیآمدند؛ معنی این مساله، غیبت در یک نقطه عطف تاریخی است یعنی حداقل ۸۰ سال این روند پیش میرود و باید این ظرفیت عظیم جهان اسلام تحت تاثیر این نظم باشد؛ آن هم با این همه سرمایههای مادی و معنوی و انسانی و سوق الجیشی که بازهم نتوانسته از بازیچه شدن به دست معماران این جنگ جلوگیری کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: در آن زمان صاحبان نفوذ نه میدانستند و نه می توانستند و نه یک نگاه کلان داشتند تا بتوانند جهان اسلام را در این میدان حضور بدهند و انقلاب اسلامی می خواهد در این پیچ حضور یابد؛ اگر در چند ساعتی که بغداد در معرض تصرف بود یک نقطه عطف تاریخی شکل گرفت و اگر ما حضور پیدا نمیکردیم به شدت ضرر می کردیم.

وی گفت: حوزه بزرگ ما اگر در این نقطه عطف معرفتی غایب باشیم ضررخواهیم کرد ولی اگر به شکل درست و سنجیده حضور یابیم به توفیقات عالی میرسیم.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين