امروز : پنج شنبه, ۷ بهمن , ۱۴۰۰
تاریخ : 2017/12/31 - 15:40 ذخیره فایل ارسال به دوستان

انتقاد داشتن در زمانِ حکم صریح ولایی، معنا ندارد/ تحقق دعای عاقبت‌بخیری منوط به اعمال انسان است

به گزارش بابل نوین، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) عصر دیروز، ۹ دی در دیدار جمعی از جانبازان بصیر و سرافراز انقلاب اسلامی با ایشان در حوزه علمیه رضویه شیراز گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند انتقاد کنید و منظور ایشان نقد سازنده تخصّصی در مسائل اقتصادی و فرهنگی در اتاق‌های فکر و مشورت و از طریق راهکارهای دیده شده است و باید توجه کرد نصیحت ائمه مسلمین در معنای خیرخواهی است نه پند و تذکر دادن به ولی امر، اما حتی در همان معنا هم راهکارهای قانونی دارد. وقتی حکمی از پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و نایب امام معصوم(ع) بیان شود دیگر نقد داشتن در مورد حکم معنا ندارد زیرا آن که در راس قرار داشته و مصالح امر مسلمین را مدنظر دارد وقتی حکم می‌دهد دیگر نقد معنا ندارد.
وی با یادآوری اینکه هر ساله به‌مناسبت ۹ دی، با جانبازان ملاقات می‌کند، گفت: کسانی در زمان حیات پیامبر اسلام(ص) سلسله خدمات و توفیقاتی داشتند اما پس از رحلت آن حضرت از ناحیه همین افرادِ دارای سابقه، صدمات و لطمات بسیاری متوجه اسلام شد که حتی از ناحیه دشمنان واقع نشده بود.
آیت‌الله دستغیب یادآور شد: طلحه و زبیر دو چهره شاخص بودند که در اسلام خدمات بسیار داشتند و درباره هر کدام، از رسول گرامی اسلام (ص) تحسین و تقدیر متعدد بیان شده بود اما همین افراد به جایی رسیدند که در مقابل امیرالمؤمنین(ع) که نفس رسول بود موضع نابجا گرفتند و جنگیدند.
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: آنچه که ما از قرآن و روایات داریم و آموخته‌ایم، این است که انسان تا در این دنیا هست مورد آزمایش الهی قرار دارد و این که بزرگان ما در مورد عاقبت به خیری تعلیم داده‌اند از همین روست. دعای عاقبت به خیری وقتی مستجاب می‌شود که انسان خود نیز مراقب خود باشد و این بصیرت و آگاهی را حفظ کرده و دچار لغزش و انحراف نشود، چراکه تغییر و تحول هم از جهت خیر به شر است هم کسانی از خطا و گناه به سمت خیر و فلاح باز می‌گردند.
وی اظهار کرد: در همین جریان اخیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حجت را بر همه تمام کرده و گفتند کسانی هم خدمات داشتند هم صدمات و فرقی نمی‌کند این‌ها تحت چه نام و عنوانی بوده و چه خدماتی داشته‌اند، کسانی که یک دهه سِمَت‌ها و خدماتی داشته‌اند نمی‌توانند در گروه اپوزسیون قرار گرفته و با دشمن همخوانی کنند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: افراد نباید غرّه شوند که زمانی جایگاهی و خدماتی داشته‌اند بلکه به فرمایش حضرت امام (ره) ملاک حال فعلی افراد است و عجب آن که بعد از تذکر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) باز شاهد حاشیه رفتن و زیر بار نرفتن برخی هستیم در حالی که آن چه فتنه گران را در سال ۸۸ از چشم مردم انداخت همین مسئله بود که بر اقدامات خود لجاجت ورزیدند و نصایح و ارشادات مقام ولایت را نادیده گرفتند.
وی بیان کرد: آغاز فتنه‌ها به فرمایش امام علی(ع) هواهای نفسانی است که پیروی می‌شود در حالی که آن چه در ملاکات شرعی مورد تاکید قرار گرفته و اصل ولایت فقیه در قانون اساسی از همان برآمده، این است که فقیه واجد شرایطی که توسط خبرگان انتخاب می‌شود به عنوان نائب امام عصر(عج) مطاع است و امر ایشان ، تکلیف دینی است.
آیت‌الله دستغیب افزود: این مسئله پیروی از مرجع تقلید را مردم ما از قرن‌ها پیش قبول داشته‌اند، هر چند که واژه ولایت فقیه را خارج از کتب علمی به کار نمی‌برده‌اند چنان که در موضوع تحریم توتون و تنباکو شاهد بوده‌ایم و تعجّب زمانی است که افراد سخنانی را طرح می‌کنند که زمینه به دست دشمن داده و برخی از مردم را مأیوس می‌کنند و بعد تجاهل العارف (نادان نمایی) می‌کنند که اگر شخصی نظرش با نظر رهبری فرق کند باید بمیرد؟! این حرف را در برابر امر ولایت طرح می‌کنند که در عصر غیبت مبسوط الید نایب پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است و در نظامی این سخن طرح می‌شود که جانفشانی‌های بسیار برای آن شده است.
وی ادامه داد: بر فرض محال که نظری بی غرض و برخاسته از یک منظر غیرنفسانی با نظر ولی امر تفاوت پیدا کند در این شرایط به طور مسلم، نظر آن که در راس امور است ولی امر است و به فرمایش قرآن، نظر امام و ولی فقیه به سبب مصالح امت ترجیح دارد.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) در پایان با گرامیداشت یاد عالِم مبارز، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی گفت: ایشان قبل از انقلاب زندان و شکنجه‌های بسیار تحمل کردند و پس از پیروزی انقلاب نیز در راه امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همواره ملازم راه بودند بدون آن که تقدم و تاخری در مرتبت این دو ولی خدا قائل باشند و از این منظر در تحکیم مبانی نظام موثر بودند.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين