امروز : جمعه, ۴ مهر , ۱۳۹۹
تاریخ : 2018/03/04 - 14:51 ذخیره فایل ارسال به دوستان
بررسی وضعیت اکران سال 96

معادله عجیب سینمای ایران؛ ریزش تماشاگران، افزایش درآمد سرشار!

به گزارش بابل نوین، این روزها، در حالی روزهای پایانی سال ۹۶ را می گذرانیم که به گفته برخی از سینماداران هنوز هم برای سینما روزهای پررونقی است. اما آیا به راستی امسال سینما روزهای پررونقی را پشت سر گذاشت؟
نمی توان منکر شد که سال ۹۶ در سینمای ایران یکی از پرازدحام ترین و پراکران ترین سال های سینمایی بود.
با در نظر گرفتن تعداد بالای فیلم هایی که امسال اکران شد بسیاری از فیلمسازان نسبت به کیفیت و زمان نامناسب اکران آثارشان گله مند بودند و آن را حاصل سیاست های غلط شورای صنفی نمایش و صدور پروانه نمایش سینمایی زیادی می دانستند که موجب نابسامانی اوضاع اکران شده بود.
ممکن است برخی بر این عقیده باشند که با افتتاح پردیس های سینمایی به مرور مشکلاتی از این دست رفع خواهد شد. با وجود افتتاح چندین پردیس سینمایی در تهران و شهرستان ها و خبر افتتاح چند پردیس دیگر تا سال آینده، به نظر می رسد باز هم راه به جایی نخواهد برد. چرا که طبیعتا سینماداران به دنبال فیلم هایی هستند که مخاطب را به سالن سینما بیاورد. در نتیجه اگر سالن های بیشتری هم افتتاح شود باز هم شاهد همین اوضاع خواهیم بود که این موضوع نیازمند بررسی و توجه بیشتر است.
حال که با افزایش روزافزون آثار سینمایی و فیلمسازان جدید روبرو هستیم، به نظر می رسد سختگیری در اعطای پروانه ساخت و نمایش دیگر جوابگو نیست و این موضوع بیانگر این است که مسائل و مشکلات اکران ریشه ای تر از گسترش سالن ها و افزایش گروه های سینمایی است. شاید با مدیریت و برنامه ریزی بهتری برای اکران ها از ابتدای شروع سال سینمایی بتواند کمی از مشکلات صاحبان آثار بکاهد. امیدواریم با تدوین آیین نامه جدید اکران که ظاهرا قرار است بر عهده خانه سینما نیز باشد، شاهد اوضاع بهتری برای سال جدید سینمایی و اکران باشیم.
***
مرتضی شایسته:
باید تنوع ژانر در اکران ها حفظ شود

مرتضی شایسته معتقد است مدیران سینمایی باید در اکران تنوع ژانر را در نظر داشته باشند و کوشش کنند این تنوع حفظ شود، چون اگر همه بخواهند به سمت سینمای اجتماعی و یا کمدی بروند با ریزش تماشاگر روبرو خواهند شد.
این تهیه کننده و پخش کننده در خصوص ارزیابی اکران ها در سال ۹۶ به بانی فیلم گفت: در مجموع به نظرم اکران های امسال مناسب بود ولی باید چند نکته را هم در نظر داشت که امسال تعداد فیلم های زیادی اکران شد که می توانست کمتر باشد و فیلم ها سینماهای بیشتری داشته باشند. به نظرم اکران برای فیلم های پرفروش مناسب بوده، اما برای فیلم های کم فروش و متوسط، آن اکرانی که می خواسته اند نبوده است.
وی افزود: به طور کلی امسال از لحاظ اقتصادی برای سینما سال خوبی بود. امسال تعداد زیادی از فیلم ها بالای پنج میلیارد فروخته اند و می توانم بگویم از این بابت مناسب بوده ولی احتمالا با راه اندازی پردیس های جدید شرایط از این بهتر هم بشود.
تهیه کننده فیلم سینمایی «محاکمه» در خصوص تنوع ژانر فیلم های سال ۹۶ گفت: از لحاظ تنوع ژانر بسیار خوب بود، فیلمهایی که امسال اکران شدند در ژانرهای مختلف بودند و برای تماشاگران مختلف حق انتخاب قائل شدیم که این می تواند اکران مناسبی را رقم بزند. یعنی امسال ما سینمای اجتماعی، ملودرام، اکشن، کمدی را در کنار هم داشتیم و هر کدام مخاطب های خودشان را داشتند.
شایسته اضافه کرد: به هر حال مدیران سینمایی باید در اکران تنوع ژانر را در نظر داشته باشند و کوشش کنند این تنوع حفظ شود. چون اگر همه بخواهند به سمت سینمای اجتماعی و یا کمدی بروند، این خطر وجود دارد که تماشاگر ریزش شدید کند.حال آنکه روند جذب تماشاگر، از تنوع اکران حاصل شده و دوستان باید این را در نظر بگیرند که صرفا فیلم کمدی و یا درام، تماشاگر ندارد.
***
حبیب اسماعیلی:
نسبت به سال گذشته ریزش مخاطب داشته ایم

حبیب اسماعیلی معتقد است شاید از لحاظ فروش توانسته باشیم به مبلغ فروش سال گذشته برسیم، ولی قطعا از لحاظ تعداد مخاطبان نسبت به سال گذشته ریزش داشته ایم.
حبیب اسماعیلی در خصوص ارزیابی اکران ها در سال ۹۶ به بانی فیلم گفت: احداث چندین پردیس سینمایی و اضافه شدن آنها به چرخه اکران، یکی از اتفاقات خوب امسال بود. به هر حال این اتفاقات به چرخه اقتصادی سینما کمک می کند و چیزی که باعث خوشحالی سینماگران ما می شود، بحث تعدد سینماهاست. چرا که کمبود سالن های سینماست که مسائلی از قبیل فیلمسوزی و کمبود سانس و … را ایجاد کرده بود. البته بخشی از آن هم به این مربوط می شود که برخی از فیلم ها جذابیت لازم را برای گیشه نداشته اند که سینمادار آنها را انتخاب نمی کند، ولی بخشی هم مربوط کمبود سینماست. ما همیشه آرزو می کردیم که سالن های سینما آنقدر زیاد شوند که مدیران سینمایی دنبال فیلم ها باشند. با وجود احداث چندین سالن فکر نمی کنم باز هم جوابگوی تولیدات سینمایی ما باشد.
وی افزود: همانطور که می دانید بسیاری از فیلم ها از سال های گذشته پشت نوبت اکران مانده اند. امسال هم با وجود سخت گیری هایی که شورای پروانه ساخت در پیش گرفته بود و تعداد پروانه های ساخت کمتری داد، همچنان فیلم های زیادی پشت نوبت اکران داریم. امیدوارم با افتتاح پردیس های سینمایی بیشتر- به خصوص در شهرستان ها- اوضاع بهتر از این شود. طبیعی است که سینمادار با ادامه فیلم های پرفروش موافقت می کند و در این میان حق یک سری از فیلم ها ضایع می شود که از داشتن تعداد سالن و سانس های بیشتر محرومند.
این تهیه کننده درباره استقبال مخاطبان از سینما در سال ۹۶ گفت: فکر می کنم امسال نسبت به سال گذشته کمی افت مخاطب داشتیم که می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. یکی از آنها می تواند خود فیلم ها باشند. شاید از لحاظ مبلغی توانسته باشیم به مبلغ فروش سال گذشته برسیم، ولی قطعا از لحاظ تعداد مخطبان به نسبت سال گذشته ریزش داشته ایم. این هم طبیعی است. پس از انقلاب فیلم هایی بوده اند که ۶ میلیون به بالا مخاطب داشته اند در حالی که مخاطبان فیلم های پرفروش کنونی از دو- سه میلیون نفر بیشتر نبوده اند و تنها قیمت بلیت بالاتر رفته است. فکر می کنم با توجه به شرایطی که در پیش داریم و آثار سینمایی ما در کانال های ماهواره ای و اینترنتی در دسترس قرار می گیرد، به این نیاز داریم که سازمان سینمایی آزادی عمل بیشتری برای فیلمسازان فراهم کند و اگر در این فیلم ها، نقدی به برخی از نهادها و ارگان ها می شود مسئولان باید با سعه صدر بیشتری به قضیه نگاه کنند.
این بازیگر ادامه داد: باز بودن دست سینماگران در فیلمسازی می تواند به خود سینما و حتی جو جامعه ما کمک کند. از طرفی همه جوامع به فیلم های کمدی که وجه سرگرمی آن پررنگ تر باشد نیاز دارند، چرا که مردم می خواهند ساعاتی فارغ از گرفتاری ها و دغدغه های خود به فیلم های سرگرم کننده اختصاص دهند. به چنین فیلم هایی می توان- به جای جشنواره – در اکران عمومی بهای بیشتری داد.
اسماعیلی با اشاره به سال های گذشته که فیلم های اجتماعی خوبی داشتیم و از فروش خوبی هم برخوردار بودند، یادآور شد: این فیلم های اجتماعی جزو فیلم های پرفروش اول جدول بودند. در حال حاضر اگر به صدر جدول فروش نگاه کنید می بیند که فیلم های اجتماعی با اختلاف کمی هم سطح فیلم های کمدی که روی پرده هستند قرار دارند. همچنین به دلیل سخت گیری هایی که در مورد فیلم های اجتماعی می شود فیلمسازان ساخت فیلم های کمدی را به فیلم های دیگر ترجیح دهند و به نظر من این یک زنگ خطر است که متوجه همه اهالی سینما و همچنین خود سازمان سینمایی است. با نگاهی به سال های گذشته می بینیم که فیلم های پرفروش اجتماعی زیادی داشتیم، در حالی که امسال پرفروش ترین فیلم های ما فیلم های طنز بوده اند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «سه بیگانه» تاکید کرد: بدین ترتیب تماشاگران کم کم از حال و هوای فیلم های اجتماعی دور می شوند وقتی که خبر ممیزی فیلم ها را می شنوند کم کم اعتمادشان نسبت به فیلم های اجتماعی و جدی کمتر می شود و می گویند«حتما فیلم هایی که در حال حاضر اکران می شوند فیلم های خنثی ای هستند». به نظر من این جریان اصلا خوب نیست و باید این بالانس در اکران رعایت شود. باید ژانرهای مختلفی را در اکران داشته باشیم تا همه فیلم ها بتوانند جایگاه خودشان را پیدا کنند. مردم به اکران فیلم های کمدی و طنز مشتاق ترند تا فیلم های جدی و اجتماعی. در این صورت ما جایگاه فیلم های اجتماعی مان را کم کم از دست می دهیم و این اصلا درست نیست.
تهیه کننده فیلم سینمایی «پاتو زمین نذار» در مورد اقداماتی که مدیران سینمایی باید مد نظر داشته باشند نیز خاطرنشان کرد: مدیران کنونی سازمان سینمایی و سایر دوستانی که در حال حاضر در این حوزه مشغول فعالیتند کسانی هستند که خودشان سالیان سال در سینما بوده اند و مشکلات را بررسی کرده اند. مطمئنم نیتشان خدمت به سینماست. همچنین در دیداری که از طریق خانه سینما با آقای وزیر داشتیم این بحث را مطرح بود که به وزارتخانه خودمان اعتبار بیشتری داده شود و این گونه نباشد که فیلمی پروانه گرفته باشد و بعد از آن به مشکلات دیگری برخورد کند. به نظرمن درست نیست وقتی پروانه نمایش داده می شود باز هم برای اکران فیلم مشکل بتراشند. در شورای پروانه ساخت افراد زیادی از صنف ها و ارگان های مختلف حضور دارند و نباید این مشکلات پیش بیاید. ما همواره در تلاش بوده ایم که این پروانه بیرون از وزارت ارشاد نیز دارای اعتبار باشد، حال اگر مشکلاتی بین وزارت ارشاد و ارگان های دیگر وجود دارد خودشان باید حل کنند.
وی بیان کرد: این اصلا خوشایند نیست که فیلمی اکران نشود و در صورت اکران با اعتراض یک سری از افراد مواجه شود. باید این اجازه را بدهند که اعتبار مهر و امضای وزارتخانه بیشتر شود. می دانم که خود سازمان سینمایی دوست دارد که این اتفاق بیفتد ولی وقتی برخی جبهه گیری ها بوجود می آید و برای فیلمی حاشیه درست می شود دست مدیران بسته می شود و مجبور می شوند برای دادن پروانه ساخت، سخت گیری بیشتری داشته باشند. در این شرایط ما می توانیم فیلم های سینمای ایران را کنترل کنیم. اما آیا همه جوانب را می توانیم کنترل کنیم؟ به نظرم باید واقع بینانه تر باشیم و شرایط روز را بسنجیم. باید امکانات بیشتری در اختیار فیلمسازان ما قرار بگیرد. فیلمسازانی که در این چهار دهه بعد از انقلاب نشان داده اند که خط قرمزها را می شناسند و می دانند چه باید بگویند.
اسماعیلی اضافه کرد: بارها پیش آمده فیلمی که در دوره ای توقیف شده در دوره بعدی رفع توقیف و نمایش داده شده و اتفاقی هم نیفتاده است، از فیلم «به رنگ ارغوان» آقای حاتمی کیا گرفته تا «خانه دختر» و… نمی توان گفت همه فیلم ها بدون ایراد هستند ولی با اکران آن فیلم ها هم اتفاق ناگواری نمی افتد. وقتی شرایط به این شکل است چرا باید فیلم ها را نگه داریم و جلوی اکران آنان را بگیریم. وقتی سینما، هنر و ورزش ما توانست در دنیا جایگاه خود را پیدا کند باید به گسترش آن کمک کنیم. اینجاست که اگر به وزارت ارشاد اعتبار داده شود و سایر ارگان ها حامی وزارت ارشاد باشند، با شناختی که دوستان وزارت ارشاد دارند می توانند شرایط را بهتر کنترل کنند. حرف ما این است که برای مهری که در وزارت ارشاد برای فیلمی خورده می شود و بیرون می آید، ارزش قائل باشند.
***
مدیر سینما استقلال:
شرایط اکران عادلانه برای فیلم ها مهیا شود

حسین کشاری، مدیر سینما استقلال تهران معتقد است مدیران سینمایی باید نظارت بیشتری بر روند تولید و پروانه ساخت فیلم ها داشته باشند و یا شرایط اکران عادلانه برای فیلم ها ایجاد کنند.
کشاری در خصوص ارزیابی اکران ها در سال ۹۶ به بانی فیلم گفت: نکته ای را که باید در این خصوص در نظر گرفت این است که پردیس های سینمایی با امکانات بالاتری که دارند می توانند فیلم های بیشتری نشان دهند و حتی فیلم هایی که با استقبال بیشتری مواجه می شوند می توانند به فروش سایر فیلم ها هم کمک کنند. ولی سینماهایی مثل سینما استقلال که جزو سینماهای تک سالنه است، کمی وضع متفاوتی دارد و ما اکران خودمان را داریم.با این حال فکر می کنم امسال تعداد تماشاگران نسبت به سال گذشته کمی کمتر بود ولی از لحاظ افزایش قیمت بلیت و درآمد، نسبت به سال گذشته کمتر بود، می توان گفت روی هم رفته خوب بود.
وی افزود: ما -سینماهای تک سالنه- کار دیگری از دستمان برنمی آید، چون یک فیلم داریم و آن را هم باید نمایش دهیم،ولی پردیس های سینمایی کارشان بسیار زیاد و دستشان بازتر است. هر کدام چندین فیلم اکران می کنند و استقبال از هر کدام از فیلم ها که بیشتر بود به آن سالن های بیشتری اختصاص می دهند. روی هم رفته امسال استقبال بد نبوده و باید دید فیلم هایی که سال آینده اکران می شوند چگونه روند اکران را می گذرانند.
کشاری در مورد تنوع اکران ها در سال ۹۶ گفت: امسال فیلم های ضعیف و قوی زیادی داشتیم و استقبال خوب بود. ولی به عنوان پیشنهاد، مدیران سینمایی باید نظارت بیشتری بر روند تولید و پروانه ساخت فیلم ها داشته باشند که به جای ساخته شدن ۹۰ فیلم ۵۰-۶۰ فیلم ساخته شود یا اگر هم ۹۰ فیلم ساخته می شود، همه فیلم ها تقاضای اکران نکنند و تعدادی که می دانند در اکران موفق نخواهند بود، خودشان فیلم ها را به مراکزی مثل رسانه های تصویری ارائه دهند تا حداقل در آنجا از فیلم ها استقبال شود.
وی با اشاره به کاهش تعداد فیلم ها و افزایش کیفیت اکران ها عنوان کرد: اگر قرار باشد که ۹۰ فیلم ساخته شود و تمام آن ۹۰ فیلم هم اکران شوند حقوق بقیه فیلم ها ضایع می شود. ولی اگر تعدادشان ۵۰ -۶۰ فیلم باشد حداقل این است که اکرانشان اکران بدی نخواهد شد. فیلم های خوب فروش خوب خودشان را خواهند داشت. اگر فیلمی که ضعیف است در همان دو هفته اول تعویض شود، جای فیلم دیگری را باز می کند.
این سینمادار اضافه کرد: به هر حال همه فیلمسازان توقع اکران دارند، ولی وزارت ارشاد، شورای پروانه نمایش و اتحادیه باید با هم هماهنگ باشند تا در این خصوص تصمیم گیری کنند و به فیلم هایی که به نظر آنان ضعیف است بگویند که توقع اکران نداشته باشند، یا اینکه با برخی از فیلم ها به جای چندین هفته، دو هفته قرارداد ببندند، که بعد از دو هفته آن فیلم جایش را به فیلم دیگری بدهد. اگر هم فروش فیلمی ادامه داشت و دیدند که ۱۰ هفته برای آن کم است، به آن فیلم بیشتر بها دهند. ولی اگر ضعیف بود آن را کنار بگذارند. متاسفانه آن فیلمی هم که ضعیف است توقع دارد ۱۰ هفته اکران داشته باشد که امکان پذیر نیست
***
مدیر سینما فرهنگ:
در این روزهای آخر سال هنوز هم سالن های سینما پررونق است

مدیر سینما فرهنگ معتقد است به طور کلی در سال ۹۶ استقبال تماشاگران از فیلم ها خوب بود، در حال حاضر که به روزهای آخر سال نزدیک می شویم و مردم در تدارک نوروز هستند و در خیابان ها ترافیک سنگین است هنوز هم سالن های سینما پررونق است.
علی هیربد، در خصوص ارزیابی اکران ها در سال ۹۶ به بانی فیلم گفت: اگر بخواهم در مورد سینمای خودمان بگویم، میزان فروش سینمای فرهنگ نسبت به سال ۹۵ تا حدی کمتر بوده که دلایلی دارد. از جمله اینکه سالن دوم ما درگیر پخش فیلم های هنر و تجربه بود، همچنین گاهی فشارهایی به ما می آمد و زمان هایی اکران نداشتیم. مثل مقطعی در تابستان و اوایل زمستان که فیلمهای خوبی روی اکران قرار گرفت. با این حال زمانی هم که اکران داشتیم نسبت به سال ۹۵، از فروش خوبی برخوردار بودیم و مخاطبان هم راضی بودند.
وی افزود: به نظرم با اینکه تعداد فیلم ها بسیار زیاد است اما با اضافه شدن پردیس های سینمایی باید تعداد فیلم ها نیز بیشتر شود. همچنین سبک فیلم ها نیز باید تغییر کند. با توجه به احداث ۵۰ پردیس سینمایی در تهران، این سبک و این تعداد فیلم ها جوابگوی سلیقه های مختلف مردم نیست. مثلا مخاطبان سینما فرهنگ یک سری افراد هستند که سبک های خاصی را دوست دارند و ممکن است سلیقه آنها با مخاطبان سینماهای میدان انقلاب متفاوت باشد. البته فیلمسازان می توانند روی سبک های بهتری به خصوص در زمینه فیلم های طنز کار کنند. چون به نظر می رسد مردم از گرفتاری های اقتصادی و دغدغه ها خسته اند و می خواهند فیلم هایی ببینند که شاد شوند. به نظرم این روزها فیلم های کمدی بیشتر جواب می دهد، هر چند در کنار آنها فیلم های اجتماعی هم می تواند مردم را راضی کند ولی کمدی خواهان بیشتری دارد.
این سینمادار یادآور شد: در سال ۹۶ فیلم های کمدی کم نداشتیم و فروش ما هم در این فیلم ها بسیار خوب بود. فیلم های کمدی و اجتماعی خوب باید بیشتر شود. به طور کلی در سال ۹۶ استقبال تماشاگران از فیلم ها خوب بوده است. در حال حاضر که به روزهای آخر سال نزدیک می شویم و مردم در تدارک نوروز هستند و در خیابان ها ترافیک سنگین است هنوز هم سالن های سینما پررونق است. خصوصا فروش برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» واقعا عالیست و مخاطبان هم راضی هستند.
او با اشاره به نمایش فیلم های خارجی به عنوان یکی از مواردی که می تواند به سینماها رونق بیشتری ببخشد، عنوان کرد: کارشناسان باید در وزارت ارشاد با هم صحبت کنند و بررسی های لازم در خصوص اکران فیلم های خارجی صورت گیرد. سینما فرهنگ تا چندی پیش سال ها فیلم های خارجی به زبان اصلی پخش می کرد. به نظرم این فیلم ها حتی می تواند ممیزی و یا دوبله بشود و مردم هم بیشتر لذت می برند. بالاخره این فیلم ها می تواند جای خالی برخی از فیلم ها را در پردیس ها پر کند. یعنی پردیسی که ۱۲ سالن دارد چند فیلم در یک دوره زمانی خاص می تواند داشته باشد که ۱۲ سالنش پر شود؟ نهایتا سه یا چهار فیلم در یک دوره زمانی می تواند در یک پردیس اکران شود که نمی تواند آن ۱۲ سالن را پر کند. به نظرم اکران فیلم های خارجی در کنار این اکران ها بد نیست و شرایط خیلی بهتر خواهد شد.
او در پایان گفت:امیدوارم سال ۹۷ سال خوبی برای سینمای ایران باشد. در جشنواره با اینکه تعداد فیلم ها کم بود،اما دوره بسیار پررونقی را شاهد بودیم. حتی خود من تعجب کردم. ما که سالانه نهایتا سه چهار سانس فوق العاده برای فیلم های جشنواره در نظر می گرفتیم، امسال با ۲۳ فیلم حداقل ۸-۹ سانس ویژه داشتیم و ۸ روزمان را سانس فوق العاده داشتیم./ص

بانی فیلم

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين