امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۳۹۷
تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۲۳:۱۸ ذخیره فایل ارسال به دوستان
استاد مرکز تخصصی مهدویت در بابل:

انتظار فرج پویایی و حرکت به همراه دارد/مراقب انحراف دشمنان باشیم

استاد مرکز تخصصی مهدویت در بابل با اشاره به اینکه برای تحقق ظهور ما باید چهار شرط را اجرا کنیم، گفت: انتظار فرج پویایی و حرکت به همراه دارد.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام حسین عبداللهی در دومین دوره سیر مطالعاتی یاوران موعود به میزبانی بابل اظهار کرد: بحث منجی و منجی‌گرایی تنها مختص به دین اسلام نیست و همه ادیان از زرتشت، یهود، مسیحیت و حتی در مکتب بودا همه به منجی پرداختند و تاکید کردند که منجی خواهد آمد و دنیا را نجات خواهد داد، اما در اسلام تنها تصویری از این منجی ارائه نشده بلکه اسلام  برنامه‌های او را نیز بیان کرد، در دین ما نشانه‌ها، علائم و شرایط ظهور به روشنی بیان شده است.

وی با اشاره به وجود آسیب‌های بحث مهدویت افزود: امام علی(ع) فرمودند که بزرگترین مصیبت، آفت در دین است، اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا دین آسیبی به همراه دارد و یا مهدویت به عنوان نگین دین معرفی شده، آسیب دارد؟ در جواب باید گفت خیر، دین اسلام و مهدویت به خودی خود  آسیبی به همراه ندارند اما تفاسیر مختلفی که از دین گرفته می‌شود و برداشت‌های اشتباه مفسران بحث آسیب را مطرح می‌کند، مانند برداشت نادرستی که داعش از اسلام داشت.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: نخستین آسیب نیز مقوله انتظار است که برخی فکر می‌کنند می‌توانند دست روی دست بگذارند تا آقا بیاید، واژه انتظار تفاسیر غلطی به همراه دارد و برخی معتقدند امربه‌معروف و نهی از منکر را باید رها کنیم تا دنیا را ظلم فرابگیرد و امام ظهور کند یا برخی می‌گویند قبل از ظهور هر پرچمی برافراشته شود باطل است، هدف این گروه زیر سوال بردن جمهوری اسلامی است، اما کدام  یک از این تفاسیر درست است، این اشتباه است که می‌گویند باید به گناه دامن بزنیم، در روایات به ما نگفتند که همه ظالم شوند، بلکه از شدن ظلم سخن می‌گویند، در این دنیا یک یا دو کشوری مانند آمریکا که باشند ظلم همه دنیا را خواهد گرفت.

وی اولین رکن انتظار را نارضایتی از وضع موجود جهان دانست و تصریح کرد: در انتظار ابتدا باید از وضعی که دنیای کنونی دارد اعلام نارضایتی کنیم و در رکن دوم امید داشته باشیم زیرا خداوند وعده داده است و وعده خدا نیز تخلف‌ناپذیر است، در رکن سوم نیز باید برای رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنیم تا از این وضع موجود رها شویم، این معنای انتظار است، انتظار دست بر روی دست گذاشتن و منتظر این بودن که امام ظهور کند نیست بلکه انتظار پویایی و حرکت می‌آورد.

حجت‌الاسلام عبداللهی یادآور شد: مسئله غیبت امام نیز بحث دیگری است که موجب انحراف‌هایی شد، اینکه برخی معتقدند امام زمان(عج)در عالم غیبت زندگی می‌کند در صورتی که این مسئله در هیچ روایتی بیان نشده و یا اینکه می‌گویند خداوند در وجود ایشان دخل و تصرفی کرد که ایشان اکنون در کنار ما هستند اما به صورت نامرئی و بر همین اساس پشت سر ایشان نماز می‌خوانند،در صورتی که ما معتقدیم ایشان در کنار ما زندگی می‌کنند اما ما به سبب گناهان نمی‌توانیم ایشان را بشناسیم،غیبت درست یعنی همین، مانند برادران حضرت یوسف که او را می‌دیدند اما نمی‌شناختند،انحرافاتی که در غیبت مطرح شد از آسیب‌های قرون گذشته بود که عده‌ای مهملاتی را سرهم می‌کردند و عصر حاضر نیز که علم‌گرایی خود آسیبی شده است و اگر ما بگوییم فلان حرف را اشنایدر و اسپینوزا زدند مورد قبول است اما اگر به نقل از امام صادق باشد، می‌شویم بی‌سواد.

وی افزود: اصل تطبیق نیز زمینه‌ساز انحراف برخی افراد شده، مثلا دنبال این هستند تا بگویند این مقام کشور همان یمانی است و مواردی از این دست، یا می‌خواهند برای مقام معظم رهبری فضیلت‌تراشی کنند در صورتی که ایشان به عنوان عالم جهان شیعه نیازی به این کار ندارد و در نبود امام زمان نایب ایشان هستند و دستوراتشان واجب الاجراست،  حتی در داخل کشور ما عده‌ای وقت ظهور را تعیین می‌کنند در صورتی که امام صادق فرمودند تعیین‌کنندگان وقت دروغ‌گویند، چه در لباس روحانیت باشد و چه لباس افراد عادی، دیگر آسیب موجود نیز بحث اولویت است که برخی در تعیین اولویت مبحث مهدویت منحرف شدند، به جای پرداختن به مقوله امام‌شناسی دنبال این هستند که امام اکنون فرزند دارد یا خیر و مسائلی از این دست، در صورتی که ما ابتدا با مباحث ضروری مهدویت را بشناسیم.

این چهره مذهبی در تبیین ادعای مدعیان دروغگو خاطرنشان کرد:  افرادی ادعای مهدویت و یا ملاقات با امام زمان(عج) را دارند اما در اصل ملاقات ضروریاتی مطرح است، این مباحثی که عده‌ای ادعا می‌کنند تنها تخیل است، البته در برخی مواقع که شیعیان در تنگنا بودند و یا اضطرار وجود داشت این ملاقات‌ها با افراد بسیاری خاصی صورت گرفت اما این گونه نیست که هرکسی لیاقت این دیدار را داشته باشد، این مدعیان افراد ساده لوح اما مشتاق به دیدار امام زمان را فریب می‌دهند و دچار انحراف می‌کنند.

وی ادامه داد: در بحث مهدویت نشانه‌ها و شرایطی مطرح شد، اما شرایط ظهور بر نشانه‌ها ارجحیت دارد زیرا شرایط یه دست انسان محقق می‌شود و نشانه‌ها خارج از اختیار ماست، نشانه‌ها مانند تابلوهایی هستند که در فاصله بابل تا مشهد وجوددارد، این تابلوها ما را به مشهد نمی‌رساند، اگر ما اراده، حرکت و مرکب نداشته باشیم به مشهد نمی‌رسیم، با این حال نشانه‌ها هم بی‌فایده نیستند ، این نشانه‌ها برای منحرفان اثبات حقانیت امر مهدویت است و برای مومنان امید و نور ایمان در دل مومنان بیشتر می‌شود، نشانه‌ها خود بر دو نوع حتمی و غیرحتمی هستند، نشانه‌های حتمی حتما با ظهور همراهند و غیرحتمی لزوما با ظهور نیستند، اما باید به این نکته توجه کنیم که نشانه‌هایی که بیان شده  آیا نماد و سمبل هستند یا خیر، بنده معتقدم خیر زیرا در روایات به طور مثال از فردی مانند سفیانی به طور کامل سخن گفته شد و حتی نسب ان را بیان کردند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم با اشاره به نقش دشمن در دوران آخرالزمان گفت: بحث آخرالزمان برای دشمن بسیار مهم است زیرا آنان از این می‌ترسند که تسلط خود را بر دنیا از دست بدهند و از این‌رو آشوب‌هایی را در مصر، یمن و حتی ایران به وجود می‌آوردند و یا در عراق شاید در ابتدا به اسم تصرف بر منابع نفتی حمله کردند اما این حمله در برنامه ریزی های آخرالزمانی آنان است، دشمن در بازجویی از چهره‌های روحانی عراق از آنان در خصوص امام زمان نیز سوالاتی می‌کرد، دشمن در بین ما می‌گردد و کسانی که زمینه انحراف دارند را شناسایی می‌کند و به دام می‌اندازد، از این روست که باید همواره مراقب باشیم. زیرا بذر اولین انحرافات توسط برخی عالم‌نماهای مسلمان کاشته می‌شود.

وی افزود: برای تحقق ظهور ما باید چهار شرط را اجرا کنیم، نخست وجود قانون و برنامه‌ریزی جامع و کامل، دوم یاران مهدوی، سوم رهبری و در آخرین قدم آمادگی عموم مردم برای ظهور، هر انقلابی به این چهار رکن نیاز دارد، ما باید قوانینی وضع کنیم که برخواسته از قرآن و روایات باشد ، اگر قوانین اسلامی در دنیا شناخته نشده این کم کاری ماست، حقوق بشر انسانی و حیوانی ما در ۱۴ قرن گذشته تدوین شده است اما ما نتوانستیم آن را در سازمان ملل مطرح کنیم.

این کارشناس حوزوی یاران مهدوی را به دور از فساد دانست و اظهار کرد: یاران امام زمان معرفت بالایی نسبت به ایشان دارند، یاران حضرت صاحب‌زمان(عج)  را مسئولان اختلاس‌گر تشکیل نمی‌دهد، یاران ایشان اهل احتکار نیستند و برای خود نقره و طلا نمی‌اندوزند، امام از یاران خود تعهد می‌گیرد که از زمره اختلاس‌گران نباشند.

وی ادامه داد: در آخرین رکن از شرایط ظهور مردم باید آماده ظهور و برای عدالت در همه ایعاد آن تشنبه باشند، در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید عدالت اسلامی و مهدوی جاری شود و مردم خواهان آن باشند.

حجت‌الاسلام عبداللهی در پایان گفت:  در روایات آمده است که از مشرق زمین عده‌ای زمینه‌ساز ظهور می‌شوند و منظور ایران است، امید است که منظور ما و نسل ما باشد و مردمان عصر حاضر باشند که به مدینه فاضله و حکومت جهانی مهدی(عج) دست پیدا می‌کنند.

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين