امروز : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۳۹۷
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۱۱:۱۳ ذخیره فایل ارسال به دوستان
استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی بابل:

استرس بالا عامل مهم فراموشی/ورزش می‌تواند از پیر شدن مغز محافظت کند

استادیار گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در فراموشی که بین افراد جامعه شیوع فراوانی دارد فرد دچار اختلال در یادگیری است و استرس بالا باعث عدم تمرکز و میزان یادگیری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

به گزارش بابل نوین، دکتر پیام سعادت با اشاره به اینکه شایع‌ترین نوع خِرَدسودگی(dementia)، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است اظهار کرد: از عوامل ایجاد این بیماری می‌توان به سکته مغزی، روان‌آشفتگی ناشی از اثر مواد مخدر، داروهای روان‌گردان و بیماری‌های ناشایع ولی معروف، مانند جنون گاوی اشاره کرد.

وی افزود: خِرَدسودگی به صورت مجموعه‌ای از عملکردی‌های بالینی شامل اختلالاتی در حافظه، زبان‌پریشی، تغییرات روان‌شناختی، روان‌پزشکی و مختل شدن فعالیت‌های روزمره تظاهر می‌یابد.

استادیار گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: محققان سازمان جهانی آلزایمر (ADI) در گزارش سال ۲۰۱۵ خود پیش‌بینی کردند که شمار بیماران مبتلا به زوال عقل در جهان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر و به ۱۳۱ میلیون نفر برسد.

این متخصص با اشاره به برخی مشکلات شایع این نوع بیماران خاطرنشان کرد: مشکل در جویدن مواد غذایی سفت، به کندی راه رفتن، مشکل در خوابیدن، افزایش وزن و افسردگی پنج علامت بیماری زوال عقل می‌باشند، هنگامی که تعداد دندان‌ها کم می‌شود و یا اصلا وجود ندارند، افراد کمتر عمل جویدن غذا را انجام می‌دهند، این مسئله باعث کاهش جریان خون به مغز و در نتیجه بیماری زوال عقل بروز می‌کند.

دکتر سعادت گفت: محققان دریافتند زنانی که در اوایل روز، کمتر به‌فعالیت جسمانی می‌پردازند و خوابند نسبت به زنانی که در اوایل روز هم فعال هستند، ۸۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل را دارند.

وی با اشاره به اینکه چاقی یکی از عوامل تهدیدکننده سلامتی است و ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، آرتریت ودیگر بیماری‌ها را در پی دارد، افزود: افزایش شاخص توده بدنی ارتباط تنگاتنگی با بیماری زوال عقل دارد.

 

ورزش می‌تواند از پیر شدن مغز محافظت کند

متخصص مغز و اعصاب علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: انجام ورزش می‌تواند از پیر شدن مغز محافظت کندو اگر اضافه وزن دارید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری زوال عقل، ورزش و رژیم لاغری اصولی را شروع کنید.

سعادت  تصریح کرد: مغز هم مانند اعضای دیگر بدن به ورزش و فعالیت نیاز دارد و به کار نگرفتن آن باعث از بین رفتن قدرت تفکر می‌شود و تقویت حافظه فقط با خواندن کتاب و فکرکردن امکان‌پذیر نیست بلکه معاشرت با دیگران، مسافرت، آموختن زبانی جدید، حفظ کردن شعر، آموختن موسیقی و غیره می‌تواند در این مورد مؤثر باشد.

وی با اشاره به این که مصرف گوشت ماهی‌هایی چون قزل آلا و ساردین، با داشتن اسید چرب امگا ۳ خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهند افزود: مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلا به آلزایمر را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد چون این رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات و غلات، مقداری ماهی و مقدار بسیار کمی لبنیات و گوشت است.

این متخصص اذعان داشت: مصرف سیب و زردچوبه در درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر مؤثر است و انجام ورزش‌های هوازی مانند دویدن یا کشیدن بدن، مستقیماً شکل‌پذیری سیناپس‌ها را با افزایش مصرف اکسیژن و تغییر ساختار و قابلیت سیناپس افزایش می‌دهد در نتیجه با پشتیبانی از فرایند عصب‌زایی از زوال عقل در جمعیت میانسالان جلوگیری کند.

دکتر سعادت گفت: صحبت از آلزایمر و فراموشی که به میان می‌آید بیشتر افراد تصور می‌کنند این بیماری فقط گریبان‌ سالمندان را می‌گیرد، غافل از این‌که جوانان نیز از تیررس این بیماری در امان نیستند و در کنار هم قرار گرفتن شماری از علت‌ها می‌تواند آن‌ها را مستعد ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل کند.

 

استرس بالا عامل مهم فراموشی

متخصص مغز و اعصاب علوم‌پزشکی بابل تاکید کرد: در فراموشی که بین افراد جامعه شیوع فراوانی دارد فرد دچار اختلال در یادگیری است، برای به ذهن سپردن مطالب مشکل دارد و تمرکز لازم را ندارد و در واقع در فراموشی، بیشتر اختلال تمرکز، مشغولیت فکری و مهم‌تر از این‌ها، استرس بالا دخیل است که تمرکز و میزان یادگیری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سعادت افزود: در اختلال آلزایمر یا زوال عقل، فرد علاوه بر مشکل فراموشی دچار اختلال در عملکردهای روزانه خود می‌شود و قادر به برنامه‌ریزی برای خود و کارها نیست، همچنین فراموشی و اختلال در عملکرد در بیماری آلزایمر به گونه‌ای مشهود است که حتی اطرافیان فرد نیز متوجه این تفاوت‌های بارز می‌شوند.‌

این متخصص درباره مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر در منزل اظهار کرد: در منزل قوانین رفتاری و برنامه‌ریزی روزانۀ ثابتی داشته باشید تا یادآوری آن برای بیمار ساده‌تر شود، مثلاً ساعات غذا خوردن، حمام کردن یا خوابیدن را به‌طور ثابتی تنظیم کنید.

وی ادامه داد: روابط اجتماعی و تفریحات خانوادگی را حفظ کنید و بیمار را نیز در آن‌ها شرکت دهید، محیط خانه را ایمن کنید و فراموش نکنید که رفتار بیمار مبتلا به آلزایمر کمتر قابل پیش‌بینی است در نتیجه ممکن است برخی از وسایل خانه با پیشرفت بیماری، تبدیل به‌منابع خطرآفرین شوند مانند استفاده از اجاق گاز، وسایل برقی و حتی حمام کردن.

استادیار گروه نورولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل بیان داشت: صبور، مهربان، برخوردی طبیعی و رفتاری عادی داشته باشید، بیمار به مرور قابلیت حافظه خود را از دست می‌دهد در نتیجه شما بیشتر و بیشتر مجبور خواهید شد که اطلاعات را برای او تکرار کنید.

دکتر سعادت تاکید کرد: توجه نشان دادن نسبت به بدرفتاری‌ها و بهانـه‌گیری‌های بی‌مورد بیمار سبب ایجاد یک دور باطل می‌شود و او را به بدرفتاری تشویق می‌کند، رفتارهای مثبت او را با نشان دادن توجه، تقویت کنید و نسبت به بدرفتاری‌های او بی‌تفاوت باشید.

وی در پایان گفت: پرخاشگری و هیجان بیمار را با دارو کنترل کنید، تمام رفتارهای غیرمتعارف بیـمار اگرچه طبیعی است اما نباید اجازه داد که بیش از حد قوت بگیرد، پرخاشگری و رفتـار تهـاجمی، خطرناک است و باید به‌وسیله دخالت پزشک و دارو کنترل شود تا آسیبی به بیمار و سایر اعضای خانواده نرسد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين