امروز : چهارشنبه, ۱۲ آذر , ۱۳۹۹
تاریخ : 2015/06/18 - 15:36 ذخیره فایل ارسال به دوستان

روش های افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس۱

اعتماد به نفس از برجسته ترین صفات غیر ذاتی و اکتسابی انسانی است، یعنی یک ویژگی قابل تحسین و ستایش. همه میدانیم که تحسین و ستایش مخصوص آن دسته از توانایی هاست که فرد با تلاش و کوشش خود آنها را به دست می آورد و بهتر است بدانیم اگر مدت زمان مدیدی به گونه ای رفتار کرده باشیم که اعتماد به نفسمان سرکوب شده باشد، باز هم میتوانیم با تمرین و ممارست بذر اعتماد به نفس را در وجود خود بکاریم و بپرورانیم.

برای این منظور با بکار گرفتن موارد ذیل به طور جدی و قوی و تمرین روزانه آنها تا حدود زیادی از بروز مشکلاتی که ناشی از ضعف این خصوصیت در ما می باشد پیشگیری کنیم.

  • عذر تراشی نکنیم. شایع ترین بهانه ای که میتوان در برابر هر تغییر مثبتی آورد این است که من ذاتاً اینطور هستم یا من اینطور بزرگ شده ام.

  • خودمان را بپذیریم. از آنچه هستیم شادمان باشیم و خرسند.اعتماد به نفس به میزان زیادی به سلامت جسم و روحمان بستگی دارد.پس بهتر است با جسم خود خوب رفتار کنیم.در بیماری ها نشانه نیاز به محبت و جلب توجه دیگران است.

  • از خودمان به خوبی یاد کنیم. جنبه های مثبت و منفی خود را توأماً در نظر بگیریم اما بهتر است به جنبه های مثبت خود توجه بیشتری داشته باشیم.اگر نقاط ضعفی داریم مطمئناً در قبال آن از نقاط قوت نیز برخورداریم.

  • اگر کار اشتباهی انجام دادیم خوب است به جای سرزنش خود، عمل خود را سرزنش کنیم. به طور کلی اعمالمان را مورد ارزیابی قرار دهیم نه کل وجودمان را.”اشتباه لازمۀ پختگی انسان است اگرچه ناخوشایند است.”

  • اعمال مثبت خود را به حساب بیاوریم. غیر از کارهای اشتباه مطمئناً اعمال مثبت هم انجام میدهیم، بهتر است آنها را نیز به حساب بیاوریم.”به خاطر کوچکترین کار خوب خود را تشویق و تأیید کنیم.”

  • از سرزنش کردن مکرر دیگران بپرهیزیم. اگر مدام دیگران را سرزنش و انتقاد کنیم ، آنها نیز از ما فراوان انتقاد خواهند کرد.”باید سرزنش و انتقاد دیگران را به حداقل برسانیم.”

  • واژه ها و جملات منفی نظیر “من همیشه شکست میخورم، من آدم ضعیفی هستم، هیچ کاری از من برنمی آید.” را هرگز بر زبان نیاوریم. باید در فرهنگ خود واژه ها را به گونه ای دیگر معنی کنیم.”خوب است در دفتر یادداشت روزانه خود نظیر جملات زیر را نوشته و هر روز مرور کنیم”

  • نمیتوانم . . . . سعی خواهم کرد.

  • شکست. . . . تجربه جدید.

  • فکر نمیکنم قبول شوم . . . . انشاءا.. قبول میشوم.

  • کسل و افسرده هستم . . . . احتیاج به محرک و نشاط دارم.

  • هرگز خود را بخاطر اینکار نمی بخشم . . . . اشتباه خود را جبران خواهم کرد.

بسیاری از اصطلاحات مشابه را میتوان به همین شیوه تغییر دهیم و با تکرار تأثیر مثبت آنها را در خود بیابیم.

  • به صحبت های منفی دیگران گوش ندهیم. اگر اطرافیان می گویند تو نمی توانی، تو بی لیاقتی و… از گوش کردن به آنها اجتناب کنیم.

  • همیشه تبسمی بر لب داشته باشیم؛ چرا که اولین نمای درونی اعتماد به نفس، رضایت خاطر از خود است ، بالأخص هنگام وقوع مشکل لبخند بزنیم تا آرام شویم.

  • عادت کنیم نفس عمیقی بکشیم، تا اکسیژن بیشتری به مغزمان برسانیم.”این کار آرامش عضلانی و در نتیجه آرامش روحی را به دنبال می آورد.”خوب بخوابیم و ورزش را فراموش نکنیم.

  • از هر نوع وابستگی بپرهیزیم، چرا که هر نوع وابستگی ضد اعتماد به نفس است.”بهتر آن آرامش که خود را تحت هیچ عنوان به هیچ چیز و هیچکس وابسته نکنیم.”بیان جملاتی نظیر: من نمیتوانم بدون تو زندگی کنم نشانه ضعف، بی اعتمادی و غیر قابل اطمینان بودن ما می باشد نه عشق و علاقه.”

  • برای رسیدن به هدف های بزرگتر در ابتدا هدفهای کوچکتر را انتخاب کنیم، تا بتوانیم آسان تر به آن برسیم. اگر هدفهای بزرگتر را به هدفهای کوچکتر تقسیم کنیم و در هر مرحله سعی و تلاش کنیم نهایتاً به هدف بزرگمان خواهیم رسید.

  • مسوؤلیت پذیر باشیم. در ابتدا مسوؤلیت های کوچک و جزئی را بر عهده بگیریم و سریع و خوب انجام دهیم، زیرا مسوؤلیت پذیری یعنی احساس خود باوری.

  • هیچ گاه خود را ما خطاب نکنیم. نه عقاید خود را به جای دیگران بگوییم و نه عقاید دیگران را به جای خودمان مطرح کنیم.

  • برای توجه به موافقت یا مخالفت دیگران احساس واقعی خود را بیان کنیم.”افرادی که همیشه موافق یا مخالف هستند از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیستند، راضی نگه داشتن همه نیز همیشه ممکن نیست.”

  • از ارتباط طولانی و مداوم با افراد مأیوس، افسرده و مضطرب اجتناب کنیم : زیباتر خواهد بود که در اطراف خود جستجو کنیم. افراد پر تحرک و با نشاط و موفق را بیابیم و با آنها ارتباط مستمری برقرار کنیم. ارتباط یا مطالعه شرح حال افراد موفق روحیه شجاعت و شهامت را در ما افزایش می دهد.

  • تشکر و قدردانی از صفات برجسته انسانیت است، پس در مقابل هر کار خوب حتی کوچک دیگران،قدردانی و سپاسگذاری کنیم. رفتار محترمانه ما به شکل رفتاری محترمانه به سوی ما باز خواهد گشت. اگر به دیگران احترام بگذاریم آنان نیز به ما احترام خواهند گذاشت. بنابراین از تحقیر کردن دیگران بپرهیزیم.

  • توانایی ابراز وجود خاص کسانی است که اعتماد به نفس بالایی دارند. بهتر است از همین حالا نه گفتن را تمرین کنیم. اگر زمانی که با چیزی موافق نیستیم از تعارف کلامی نظیر : “این لطف شماست، من قابل نیستم ” استفاده نکنیم و به جای آن از واژه متشکرم استفاده کنیم.اگر از یک ویژگی مثبتمان تعریف میکنند، از ته دل تشکر و قدردانی کنیم و آن را بپذیریم.

  • “مهم آن است که بدانیم در دنیای رقابت آمیز امروز، پیروزی از آن کسانی است که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند.­”

کارشناس روان شناسی بالینی: مریم ابراهیم زاده بالف

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين