امروز : چهارشنبه, ۱۲ آذر , ۱۳۹۹
تاریخ : 2015/06/26 - 19:10 ذخیره فایل ارسال به دوستان

چند راهکار تغذیه ای مناسب با روزه داری در هوای گرم

صادق آل محمد علیه السلام فرمودند: هر کس یک روز را در هوای گرم روزه بگیرد و در اثر گرما تشنه شود خداوند هزار ملک را مأمور می کند تا دست نوازش بر صورت او بکشند و او را به خبرهای خوب و بهشت بشارت دهند تا افطار کند و خود خداوند خطاب به او می فرماید: چقدر بوی تو گواراست! ای ملائکه من! شاهد باشید که من او را آمرزیدم.(بحار۹۳/۲۴۷).

 

راهکار های متناسب با روزه داری در تابستان

اصلی ترین نکته در این بین، استفاده از رژیم غذایی متناسب با روزه داری در روز های گرم و طولانی است. با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

رعایت راهکارهای ساده زیر در تغذیه افطار و سحر می تواند به شما کمک کند تا علاوه بر حفظ سلامت و نشاط جسمانی قادر باشید از فیوضات معنوی این ایام نیز به طور مطلوب بهره ببرید.
۱-  برای کمتر تشنه شدن در طول روز در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.
۲-  از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.
۳-  از خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر امتناع کنید؛ چون سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.
۴-  هنگام مسواک زدن بعد از سحری برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.
۵-  در ماه رمضان میوه های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.
۶-  بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.
۷-  خوردن ۸ تا ۱۲ لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.
۸-  برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.
۹-  بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.
۱۰-  سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.
۱۱-  برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.
۱۲-  نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

البته رعایت نکات بالا به همه کسانی که می خواهند در روزهای گرم تابستان روزه بگیرند توصیه می شود. در هر حال اگر شما دانشجو یا دانش آموز باشید با توجه به همزمانی این ماه مبارک با تعطیلات تابستانی، می توانید ماه رمضان بدون سختی زیادی را داشته باشید. اگر هم شغل شما از نوع کارمندی پشت میز و زیر کولر نشینی است و به ساعت اداری۷ صبح تا ۲ ظهر ختم می شود باز هم مشقت آن چنانی بر شما وارد نمی شود! اما اگر از آن افرادی هستید که شغل خود را جزء مشاغل سخت می دانید و انجام شغل روزانه با زبان روزه کار هر کسی نیست، موارد زیر می تواند به شما کمک کند.

 پیشنهاد می شود؛ اگر صاحب کار هستید ساعت کار خود را به حداقل برسانید

اگر شما خودتان کارفرما هستید و برای دیگری کار نمی کنید می توانید ساعات کار در ماه رمضان را به حداقل ممکن تقلیل دهید تا هم خود به فرایض شرعی و فیوضات معنوی برسید و هم کارگران تحت امرتان بتوانند روزه داری کنند. در اغلب موارد هم کم شدن ساعات کار در روز به جز کم شدن سود مالی هیچ تاثیر نامطلوبی بر روند کار شما نخواهد داشت. این را هم می دانید که رزاق حقیقی حضرت حق است و همو به شما امر به روزه داری کرده است!

ارسال دیدگاه

تبليغات در بابل نوين

تیترامروز

سیمرغ ما

تبليغات در بابل نوين