امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54098
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 20 فروردین 1396 - 14:08 | | ارسال توسط :

آیا می‌توان باور کرد حمله آمریکا به سوریه به خاطر حقوق بشر بوده است؟/طبق بررسی‌ها دولت سوریه گاز سارین ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیا می توان باور کرد شما به دلیل حقوق بشر و حقوق بین الملل چنین اقدامی کرده اید؟ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت یاب تشکیل و به موضوع رسیدگی کند؟

به گزارش بابل نوین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۰ فروردین ماه) بهارستان با اشاره به حمله آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه گفت: دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمایی به سوریه حمله کرده و خساراتی به این کشور وارد کرد، سوال اول این است که کدام مرجع بین المللی این ادعا را بررسی کرد و مشخص نمود، آیا قبل از بررسی و محکومیت می توان عقاب نمود؟

وی افزود: ما در سال های آخر جنگ از سوی صدام بارها با سلاح های شیمیایی مواجه بودیم که این سلاح ها از طرف دولت های غربی به صدام داده می شد و  همین قدرت های بزرگ لب فرو می‌بستند، بحث یک بار و دو بار نبود، صدام در طول یک سال بارها و بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرد.
لاریجانی تصریح کرد: در آن روزها نه تنها اقدامی از سوی قدرت های غربی ندیدیم حتی موضعی هم نگرفتند اما یکباره در یک ادعای غیرواقعی عملیات علیه سوریه انجام می شود.
رئیس مجلس ادامه داد: آیا می توان باور کرد شما به دلیل حقوق بشر و حقوق بین الملل چنین اقدامی کرده اید؟ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت یاب تشکیل و به موضوع رسیدگی کند؟ تا آنجا که ما بررسی کردیم دولت سوریه نه گاز سارین داشت که استفاده کند و نه دلیلی داشت در شرایطی که توفیقاتی داشته است دست به چنین اقدامی بزند.
وی افزود: این روش هایی که دولت آمریکا در پیش گرفته در سال های گذشته نیز انجام شده است و نتیجه آن بحران تروریستی موجود در منطقه است. آیا ادعای آمریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان که با بمباران های شدید همراه بود، موفق بود؟ آیا وقتی آمریکا ادعا نمود که در عراق سلاح های اتمی وجود دارد و بدون نظر مشورتی شورای امنیت این کشور را زیر بمباران های شدید قرار داد، موفق بود؟
لاریجانی اظهار داشت: آقای پاول وزیر خارجه وقت مریکا لیستی از مراکز اختفای سلاح های اتمی عراق منتشر کرد و آن لیست بهانه ای برای حمله به عراق شد، بعدها که مخالفین صدام حکومت را به دست گرفتند در مورد این ادعا بررسی صورت گفت، بعد از اینکه آقای طالبانی رئیس جمهور شد، می گفت آن لیست کذایی وزیر خارجه آمریکا را بررسی کردیم و چیزی نیافتیم مثلا به یکی از آدرس های موجود در لیست سر زدیم و دیدیم که طویله بود، شما چنین سابقه ای در جنگ افروزی های سال های گذشته دارید.
رئیس قوه قانونگذاری ادامه داد: با این حمله چه چیزی حل می شود، آیا جنگ در سوریه خاتمه می یابد یا راه حل سیاسی حاصل می شود؟ این یک شورع است نه یک خاتمه. آتش بحران را افروخته تر و وسیع تر کردید که تبعات آن دامن خودتان را می گیرد.
وی افزود: ممکن است برخی کشورهای ناتوان منطقه که سال‌ها در سوریه ماجراجویی کردند و اینک هلهله راه انداختند شما را به باتلاق سوریه دعوت کنند و ترجیح دادند ناتوانی خود را با لباس و تجهیزات شما به دامادی مزین کنند. اینها همان کسانی هستند که در شرایط بحران نوع دیگری عمل می کنند.
لاریجانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بر این نظر است که ملت ما سخت‌ترین شرایط را در حملات شیمیایی که با کمک غربی‌ها انجام می‌شد تحمل کرده اند لذا با هر گونه اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف است اما با ادعای دروغین در این زمینه که بهانه‌ای برای اقدامات ماجراجویی‌ شود مخالف‌تر است و آن را محکوم می‌کند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: باید گروه حقیقت‌یاب تشکیل شود تا مشخص شود چه کسانی جنایتکار هستند و این سلاح‌های شیمیایی از کدام مرزها وارد سوریه شده و به دست چه کسانی استفاده شده است.
لاریجانی ضمن تبریک ایام فرخنده مصادف با میلاد امام جواد (ع) و امام علی (ع) به نمایندگان و ملت ایران گفت: امام علی (ع) فرمودند که “از روزی که پیامبر(ص) از شیر گرفته شد خداوند یکی از بزرگترین فرشتگانش را بر او گماشت که وی را به راه های نیک و فضاهای اخلاق هدایت می کرد و من هم با او بودم و همچون شیرخواره ای که از پی مادر رود، او را پیروی کرده و هر روز علمی از اخلاق خویش به من می آموخت و امر می کرد که به ایشان اقتدا کنم.”

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امام علی (ع) فرمودند که “هر سال در عراق مجاور می شد و غیر از من کسی ایشان را نمی دید. در آن روز خانواده ای که در اسلام وجود داشت عبارت بود از پیامبر، خدیجه و سومی شان من بودم. نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبوت را استشمام می کردم.”

وی گفت: علی (ع) شخصیتی بودن که در اولین جلسه پیامبر(ص) با خویشاوندان خود در پاسخ به ایشان برای بیعت از میان آن جمعیت کبار عرب، تنها علی (ع) نوجوانی ۱۱ یا ۱۲ ساله بود که با شهامت و شجاعت برخاست و پیامبر (ص) فرمود که “دست مبارکت را بده که با تو بیعت کنم.”

وی ادامه داد: علی (ع) در این زمان فرمودند که “من می دانم تو پیامبر خدایی، من به تو ایمان آوردم و امت تو هستم”. پیامبر دستش رو روی دست این نوجوان گذاشت و از وی بیعت گرفت و حضار سخت در شگفت شدند و دیگر پیامبر تجدیدمطلع کرد و از آنان بیعت خواست. حضار به چهره یکدیگر نگاه کردند و خشم زیادی بر برخی مستولی شد. در این زمان نیز دوباره همان نوجوان برخاست و دست پیش آورد و مجدداً بیعت کرد. در همین جلسه پیامبر (ص) فرمود “هر که اول با من بیعت کند، وصی من خواهد بود”.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علی (ع) در راه یاری پیامبر (ص) مشقت های فراوان از جان و دل متحمل شد. مدت سه سال پیامبر و یارانش در دره کوه محصور بودند و ریشه گیاه می خوردند. علی (ع) در کنار پیامبر (ص) بود و شب های هولناک به مکه می آمد و از خانه دوستان پدرش انبانی آرد یا خرما می گرفت و بر دوش خود به دره کوه برای یاران ایشان می برد. شبی که پیامبر (ص) قصد هجرت به مدینه داشت نیز در بستر ایشان خوابید، زیرا مشرکین قصد جان پیامبر(ص) را کرده بودند.

لاریجانی بیان کرد: علی (ع) در تمام جنگ ها در خدمت پیامبر (ص) بود؛ مگر در جنگ تبوک که پیامبر (ص) خود وی را امر کرد که در مدینه بماند و فرمود “تو نسبت به من مانند هارون به موسی هستی.” علی (ع) در جنگ نخست اسلام یعنی بدر اول مبارز بود، جنگ احد که مسلمانان شکست خوردند و فرار کردند، او با زخم های فراوان همچنان استوار ایستاد و جنگید و مردم پراکنده را تجمیع نمود. خیبر نیز به دست او فتح شد.

وی افزود: پیامبر (ص) در مدتی که جنگ خیبر به طول انجامید، شبی فرمود “فردا لوا را به کسی خواهم داد که خدا و پیامبر خدا را دوست بدارد و خدا و پیامبر خدا او را دوست بدارند.” آن شب تا صبح هر یک از مهاجرین و انصار به این امید بودند که انتخاب شوند، اما پیامبر (ص) در صبح علی (ع) را برگزید و لوا را به او دارد و علی در خیبر را گشود. علی (ع) در روز مباهله نیز یکی از چهار تن بود که پیامبر (ص) آنها را با خود برای مباهله برد و ردای خود را بر سر آنها کشید و با خود پیامبر (ص) ۵ تن شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جاحز یکی از علمای اهل سنت می نویسد “فضلیت اشخاص به چند دلیل است؛ یکی پیش قدمی در اسلام، بی اعتنایی به دنیا، علم و حکمت و مجاهدت در راه دفاع از دین، جامعه و احیای حق” و آنگاه می‌گوید “وقتی از علما و فقها و مورخان می پرسیم که پیش قدم در اسلام چه کسانی بودند، مقدم بر همه نام علی است. وقتی سوال می کنیم انسانی که در راه اسلام جان خود را بر کف دست نهادند و جهاد نمودند، باز نام علی آورده می شود. هنگامی که سوال می شود علمای صحابه چه کسانی را شامل می شوند نیز در اول نام علی آورده می شود و چون از زهاد اسلام می پرسیم قبل از همه نام علی آورده می شود.”

لاریجانی با بیان اینکه علی (ع) محور حق نمای هستی است، گفت: اگر در جهان مردان حقی مانند علی (ع) نمی بودند، زندگی جز ناامیدی چیز دیگری نبود؛ همانگونه که در عالم سیاست بین الملل، دغل کاری و فریب کاری را تدبیر و زیرکی می دانند، اما در مکتب این مرد الهی ۴ چیز مبنای کار خیر عقلانی است. نخست حفظ شرف، ادای وظیفه، وفای به پیمان و درستی قول؛ به این جهات است که ادیب و مورخ و استاد دانشگاه مصر، در کتاب تاریخ اسلامی سیاسی می گوید “علی (ع) در شجاعت و بزرگواری نظیری ندارد، لکن یک چیز داشت که در مقام سیاست برای پیشرفت کار حاضر نبود به هرگونه وسیله متوسل شود، بلکه می خواست در آن کار رعایت تقوا و امانت را کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اما در مقابل، رقیبانش از هیچ وسیله رویگردان نبودند و برای پیشرفت مقصد سیاسی خود از هیچ نوع جرم و جنایتی که آنها را به مقصود برساند، پرهیز نداشتند./ص

باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.