امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 92983
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, اخبار برگزیده اصلی, اخبار مازندران, استان ها, سیاسی, یادداشت و مقالات تاریخ انتشار : 22 شهریور 1402 - 21:02 | | ارسال توسط :
یادداشتی بر سالگرد فتنه 1401 :

آن سوی بلوا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بابل نوین، در روزهای فتنه آنچه که می‌توان به‌عنوان ارمغان این موضوع به‌دست آورد بیان تاریخ و درس از آن است، موضوعی که کریم طالبی‌کناری در یادداشتی به آن پرداخته است که در زیر با هم مرور می‌کنیم.   آن سوی بلوا به نام خدا سال گذشته در چنین روزهایی […]

آن سوی بلوا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بابل نوین، در روزهای فتنه آنچه که می‌توان به‌عنوان ارمغان این موضوع به‌دست آورد بیان تاریخ و درس از آن است، موضوعی که کریم طالبی‌کناری در یادداشتی به آن پرداخته است که در زیر با هم مرور می‌کنیم.

 

آن سوی بلوا

به نام خدا

سال گذشته در چنین روزهایی ایران اسلامی  به یکباره خود را در فتنه‌ای مشاهده کرد که ماهیت آن و گردانندگان آن برای هیچ کس مشخص و معلوم نبود اگرچه دشمنان خارجی با کمک خناسان داخلی پس از کسب موفقیت‌های متعدد دولت سیزدهم از مدتها قبل تدارک فتنه‌ای چند بعدی را در سر می پروراندند.

حال بعد از گذشت یک سال از التهابات و نا آرامی‌های فتنه “مهسا” و پروژه اسرائیلیهزار زخم، هزار ضربه“، مایلم به بررسی برخی از زوایای دیده نشده این غائله بپردازم که عبرتی باشد برای عبرت‌گیرندگان.

  1. متاسفانه بعد از بوجود آمدن این حادثه، ما شاهد گسترش تدریجی پوشش‌های نامتعارف در سطح جامعه بوده‌ایم، آن چنان که برخی از این رفتارها موجبات دل آزردگی بدنه متدین جامعه گشته بود. دستگاه‌های تبلیغی به دنبال این مطلب بوده و هستند که با اقدامات فرهنگی و به کارگیری توان حلقه‌های میانی و مردمی در جهت کاهش این پدیده گام بردارند امّا نمی‌توان از کنار برخوردهای سخت و سریع به راحتی گذشت. نیروی انتظامی ضمن پذیرش نقص‌های طرح موسوم به ” گشت ارشاد” و اصلاح آن، با راه‌اندازی سامانه‌هایی در چندین سطح تلاش کرد آرامش روانی را به کف جامعه برگرداند، بنابراین جدی گرفتن مقابله با پدیده بدحجابی که اندک اندک به برهنگی تبدیل شده بود و از سوی دیگر مطابق پژوهش‌های صورت گرفته، جزء اولویت‌های مردم به شمار می رفت، در برنامه‌های اصلی نیروی انتظامی قرار گرفت که ان‌شالله با افزایش تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در آینده‌ای نزدیک موفقیت‌هایی در پی خواهد داشت.

  2. اجماع بین دستگاهی برای رفع خلاهای قانونی برای مقابله با بی‌حجابی، یکی دیگر از ابعاد دیده نشده اغتشاشات سال گذشته بود. به نظر نگارنده، چنانچه این حوادث شوم در کشور بوجود نمی‌آمد، مجلس انقلابی، دولت مردمی و قوه قضاییه جهادی با همان قوانین موجود به مقابله با گسترش وضعیت نامناسب عفاف و حجاب می‌پرداختند حال آنکه با مطالبه منطقی و عقلایی کنش‌گران و فعالان این عرصه، مجلس ضمن برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان مرتبط و ایجاد حلقه مشاوره و تنظیم پیشنهادات اساتید حوزه و دانشگاه و با ایستادگی محکم در مقابل هوچی‌گری‌های خارجی و داخلی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را به مرحله تصویب رساند.

  3. احیای هسته‌های امر به معروف و نهی از منکر که در طول سالیان گذشته کارآمدی خود را از دست رفته می‌‌دید و کم‌کم به نهادی کم اثر و بعضاًً بی‌اثر تبدیل شده بود، پس از فروکش کردن جریانات فتنه ۱۴۰۱، در رأس مطالبات مردمی قرار گرفت. مردم می‌خواهند راه و روش این فریضه مهم و فراموش شده را آموزش ببیند و در عرصه میدان، آن گاه که با پلشتی و زشتی‌های عرفی و دینی مواجه گشتند، آن را بکار ببندند چرا که می دانند و از بزرگان دین و شریعت آموخته‌اند که اگر در این مسیر کاهلی و سستی بخرج دهند، دیر زمانی نخواهد پایید که خود و نزدیکان خود را در مهلکه‌ای عجیب گرفتار می‌بینند. آنچه امروز مبرهن است آن است که هسته‌های امربه معروف و نهی از منکر از محاق تاریخی بیرون آمده‌اند که می طلبد متولیان امر در دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی با طرح‌ریزی و اتخاذ تصمیمات انقلابی روز به روز برای ارتقای سطح اثربخشی آن تلاش نمایند.

  4. تاثیر فضای مجازی در همه‌ی ابعاد زندگی روزمره ما قابل کتمان نیست، گسترش بی‌حد و حصر شبکه‌های مجازی در بین نوجوانان به چالشی بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل شده است آنچنان که برخی از والدین نمی‌دانند با نوجوانانی که از لحظه ای از تلفن همراه خود جدا نمی‌شوند، چگونه رفتار کنند. در اغتشاشات سال گذشته، بخش وسیعی از اخبار دروغ و نادرست از طریق همین مجاری به جامعه پمپاژ می‌شد که فرصتی برای صحت سنجی و پالایش اخبار درست برای کسی باقی نمی‌گذاشت و به همین جهت مسئولین کشور مجاب شدند تا سکوهای خارجی را مسدود نمایند. به نظر می‌رسد جدّی گرفتن آموزش سواد رسانه‌ای و شناختن و شناساندن امپراتوری رسانه ای دستگاه استکبار به عموم مردم و نیز افشاء تکنیکهای موسوم به دروغ های گوبلزی، بخش مهمی از اقداماتی ست که باید برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه آنچه که در پاییز ۱۴۰۱ بر ما کشور گذشت، سرلوحه نهادهای فرهنگی بخصوص آموزش و پرورش قرار گیرد. بلا شک ما نمی‌توانیم نوجوانان را از دنیای تکنولوژی دور نگه داریم بلکه می‌بایست با صرف هزینه و وقت راه‌های استفاده درست از بسترهای موجود در فضای مجازی را به آنها بیاموزیم.

           نویسنده: کریم طالبی‌کناری

 تنظیم و انتشار خبر: روح‌اله قلی‌پور

| منبع خبر : بابل نوین
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.