امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75043
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 02 دی 1396 - 18:15 | | ارسال توسط :

آیت‌الله واعظ‌ زاده جریان تقریب را راهبری کرد

به گزارش بابل نوین، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی جریان تقریب مذاهب اسلامی را راهبری کرد. آیت الله محمدعلی صبح امروز پنج‌شنبه (۳۰ آذر ماه) در سومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری «نکوداشت آیت الله استاد شیخ محمد واعظ‌ زاده خراسانی» که در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی […]

به گزارش بابل نوین، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی جریان تقریب مذاهب اسلامی را راهبری کرد.

آیت الله محمدعلی صبح امروز پنج‌شنبه (۳۰ آذر ماه) در سومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری «نکوداشت آیت الله استاد شیخ محمد واعظ‌ زاده خراسانی» که در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: ورود ایشان به مقوله تقریب بسیار عالمانه و با برکت بود.

دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: مرحوم آیت الله واعظ‌ زاده خراسانی جریانی بزرگ و مقدس را رهبری کردند که در طلیعه آن آیت‌الله بروجردی قرار داشت و آن مساله تقریب مذاهب اسلامی بود.

آیت‌الله تسخیری خاطرنشان کرد: وقتی ایشان در مورد تقریب مذاهب صحبت می‌کرد بسیاری می‌گفتند که این تقریب دیگر چیست؟ آیا تقریب با تفکرات اهل بیت‌(ع) همخوانی دارد یا به معنی عقب نشینی از فروع دین است؟

وی ادامه داد: به همت ایشان امروز برای همه مفهوم تقریب جا افتاده است و همه می‌دانند که تقریب چهار مرحله دارد، نخست شناسایی تفکرات مختلف و دایره مشترکات، افزایش دایره اشتراکات، همکاری در سایه اشتراکات و معذول داشتن تفکراتی که نمی‌توان با آن‌ها در مسائلی ویژه به نتیجه خاصی رسید. تقریب یک مساله انسانی است و اگرچه در آیات و روایات اشاره مستقیمی به آن نشده است اما در ذات آیات و روایات نفس گفت‌وگوی علمی مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت‌الله تسخیری با بیان اینکه گفت‌وگوی منطقی برای رفع مشکلات در قرآن مورد تاکید است، گفت: استفاده از منطق مناسب برای گفت‌وگو و ایجاد محیط و شرایط ایده‌آل در این زمینه در آیات مختلف قرآن مطرح شده است.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: احترام به اجتهاد در دین به رسمیت شناخته شده و این یکی از اصول تقریب است و گاهی پیش آمده است که حتی اجتهاد انبیا با هم اختلاف داشته باشد یا اجتهاد صحابه که گاهی با هم متفاوت بوده و پیامبر هر دو اجتهاد را به رسمیت شناخته است.

وی ادامه داد: تاکید بر مساله اخوت و وحدت امت اسلامی در آیات و روایات ما بسیار مورد تاکید است که تقریب، مقدمه این موارد به شمار رفته و باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله تسخیری اظهار کرد: تاکید بر وحدت سیاسی نیز در قرآن بسیار مورد توجه است چرا که قرآن می‌گوید دشمنان شما علیه شما وحدت دروغین دارند و شما باید با وحدت راستین به مبارزه با آنان بروید.

دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: به مرحوم آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی انتقاد می‌شد که آیا تقریب با مساله تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در تضاد نیست که ایشان در این زمینه جواب‌ها و فعالیت‌های علمی گسترده‌ای را انجام دادند؛ مثلا ایشان در زمینه روایات مشترک کار ۶۰ جلدی انجام داده است که این می‌تواند به ۱۲۰ جلد برسد.

این استاد حوزه علمیه افزود: روایات مشترکی که ایشان به آن پرداخت ثابت می‌کند که منبع همه مذاهب یکی است و این مساله نشان از آن دارد که می‌توان بسیاری از اختلافات را کنار گذاشت زیرا به عقیده یکی از دانشمندان اهل سنت حدود ۹۵ درصد احکام اسلامی یک قائل شیعه و یک قائل اهل سنت دارد و اختلافات ما در تنها پنج درصد است.

وی عنوان کرد: در دوره امام صادق(ع) برای ایشان ۴ هزار شاگرد نقل شده که مشخص است بسیاری از آن‌ها شیعه نبوده‌اند اما عاشق امام بودند و این نشان از رفتار تقریبی ائمه(ع) دارد.

تسخیری با بیان اینکه تقریب در سیره علمای ما نیز وجود داشته و دارد،اضافه کرد: بسیار پیش می‌آمد که کتابی از شیعه توسط اهل سنت شرح داده شود و برعکس که نشان از این روحیه تقریبی در علمای اسلامی دارد.

دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: نکات زیادی در مورد جامعیت شخصیت و کتب متعدد آیت الله واعظ‌زاده وجود دارد که باید در جای دیگری به آن اشاره شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.