امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62127
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 03 مرداد 1396 - 12:32 | | ارسال توسط :

آینده جامعه در گرو تبیین هویت حقیقی دختران است

عباسی با بیان اینکه ۷۸ درصد دخترها از زندگی خود ناراضی هستند، گفت: با اندکی توجه در آنها درمی ‌یابیم که اینها افرادی هستند که دید منفی به زندگی دارند.

به گزارش بابل نوین، زهره عباسی در جشن بزرگ شمیم ریحان که عصر امروز از سوی مجمع مردمی نهاد جوان ستایشگر با عنوان «ویژه برنامه دختران جوان قم  با حضور پرشور بانوان شهر مقدس قم به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) در مجتمع شهرداری قم برگزار شد، مناسبت ها، میلادها و شهادت های اهل بیت(ع) را به دریا تشبیه کرد و گفت: ما زنان به سان آبکش هستیم که درون آب قرار گرفته ایم، یک آبکش مادامی که در آب باشد پر است، اما وقتی از آب بیرون بیاید دیگر هیچ آبی در آن جای نمی گیرد؛ مناسبت ها برای این است که ما الگوی زندگی خود را اهل بیت(ع) قرار دهیم و ظرف وجود خود را از معارف ایشان پر سازیم.

روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که حضرت معصومه(س) با اینکه تا پایان عمر بابرکت خودشان ازدواج نکردند، چگونه به عنوان یک دختر به چنین جایگاه والا و بالایی دست یافتند که امام جواد(ع) درباره ایشان فرمودند «هرکس قبر عمه مرا در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می شود».

نارضایتی از زندگی در دختران

وی با بیان اینکه ۷۸ درصد دخترها از زندگی خود ناراضی هستند، اظهار داشت: ۱۰ درصد دیگر از آنها در مرز اختلال، اضطراب و غیره هستند که با اندکی توجه در آنها درمی ‌یابیم که اینها افرادی هستند که دید منفی به زندگی دارند.

عباسی زنان را به ستون یک خیمه تشبیه کرد و عنوان داشت: یک ستون وقتی در جای خود ثابت بماند و خم نشود قوام خیمه پابرجا خواهد ماند؛ بر این اساس اگر زنان جامعه ما هویت خودشان را به خوبی بشناسند در آینده جامعه ای شکوفا خواهیم داشت.

چند راهکار برای قوام بخشی هویت زنان

روانشناس کودک و نوجوان به تبیین روش‌هایی برای قوام بخشی به هویت زنان پرداخت و بیان کرد: زنان باید تصمیم بگیرند که درجه خود‌آگاهی و اعتماد به نفس خودشان را بالا ببرند و در زندگی مثبت‌گرا باشند.

وی اضافه کرد: هر روز پنج کار مثبت خود را بنویسند، روز بعد اینها را بخوانند و باز پنج عدد دیگر به آن اضافه کنند و همینطور ادامه دهند تا به مثبت نگری در زندگی دست پیدا کنند.

عباسی با اشاره به اینکه زنان باید گوهر وجودی خودشان را به خوبی بشناسند، ابراز داشت: برای یک زن ضروری است با تفکر نقادانه به سراغ مسائل پیرامون مانند فضای مجازی برود؛ کسانی که تفکر نقادانه دارند و هر مطلبی را به راحتی قبول نمی‌کنند در زندگی دچار چالش های روانی و غیره نخواهند شد.

روانشناس کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: یک زن باید برای هر روز خود یک برنامه یادگیری داشته باشد، حال فرقی ندارد این یادگیری از کتاب، فیلم یا پدر و مادر و غیره باشد؛ همچنین یک زن باید برای سلامت خود برنامه ریزی کند، یعنی برنامه ورزش، پیاده روی و سایر برنامه هایی که به سلامت جسم و روح او کمک می کند، داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل افسردگی در زنان بیکاری است، عنوان کرد: زن باید فعالیت داشته باشد، اما هر کس به اندازه ظرفیت و شرایط خودش باید فعالیت کند؛ اینکه برخی کار را به بیرون از خانه یا تحصیل محدود می کنند کار اشتباهی است، چراکه در سیره اهل بیت(ع) نیامده است که کار زن تنها تحصیل یا چیزهای دیگر باشد.

عباسی ارتباط اجتماعی داشتن را برای زنان الزامی دانست و گفت: صله رحم، ارتباط سالم با آشنایان علاوه بر اینکه سبب شادابی روحی فرد می شود بر طول عمر وی نیز می ‌افزاید؛ متأسفانه گاهی فضای مجازی مانع ارتباط با دیگران می‌شود، بنابراین باید مواظب بود تا در دام خطرناک فضای مجازی گرفتار نشوند.

روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: یک زن تراز اسلامی باید خالصانه به عبادت بپردازد تا هویت مذهبی خود را به صورت مطلوبی شکل دهد.

وی با اشاره به اینکه یک نوجوان در سن رشد دارای هویت های مختلف است، اظهار داشت: برای اینکه هویت کامل یک نوجوان شکل بگیر باید به طور مستمر و مداوم بر کارهای یادشده اهتمام بورزد؛ این کارها سبب می شود تا فرد به موفقیت دست پیدا کند و در ساختن جامعه در آینده نقش مؤثر، مثبت و فعالانه ای داشته باشد.

عباسی در پایان یادآور شد: دخترانی که خود را در معرض مهرورزی قرار می دهند تا نیازشان برآورده شود باید بدانند که مادامی که خودشان، خودشان را دوست نداشته باشند و هویت‌شان را به خوبی نشناسند، هیچکس آنها را دوست نخواهد داشت./ص

خبرگزاری رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.