امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56988
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1396 - 11:14 | | ارسال توسط :

احداث دو نیروگاه در مسیر انتقال لار و لتیان

به گزارش بابل نوین، جلال الدین حجتی مدیر امور بهره برداری نیروگاه لوارک در مراسم بازدید از این نیروگاه و سد لتیان اظهار داشت: نیروگاه لوارک در گروه نیروگاه‌های متوسط کشور قرار دارد و به منظور انتقال آب سد لار و لتیان به تهران، در طرح لار پیش بینی شده است. وی ادامه داد: طرح مذکور […]

به گزارش بابل نوین، جلال الدین حجتی مدیر امور بهره برداری نیروگاه لوارک در مراسم بازدید از این نیروگاه و سد لتیان اظهار داشت: نیروگاه لوارک در گروه نیروگاه‌های متوسط کشور قرار دارد و به منظور انتقال آب سد لار و لتیان به تهران، در طرح لار پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: طرح مذکور حدود ۴۰ سال گذشته پیش بینی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی شده بود، این پروژه در ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران و حدود ۲۱۰ متر در زیرزمین احداث شده است.
گفتنی است مجموعه تونل های انحرافی پایین دست سد لار شامل تونل های تحت فشار، جریان آزاد، خط لوله تحت فشار، کالورت سرپوشیده و مخازن تنظیمی به طول ۷ کیلومتر است.
به علت اختلاف ارتفاع دو سد لار و لتیان و با انگیزه تأمین آب شرب شهر تهران، سامانه ای برای این بخش با هدف استحصال انرژی دو نیروگاه کلان و لوارک دیده شده است.
نیروگاه آبی لوارک با ظرفیت ۴۷ مگاوات تهیه شده و نیروگاه کلان دارای سه واحد ۳۸ مگاواتی به طور مداوم آماده به کار است.
شایان ذکر است که احداث سد لتیان بر روی رودخانه جاجرود در سال ۱۳۴۲ آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به مرحله بهره برداری رسید.
هدف اصلی از احداث این سد که در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار گرفته، علاوه بر تأمین آب شرب تهران، تأمین آب زراعی دشت ورامین و تولید متوسط سالانه ۷۰۰۰ مگاوات ساعت انرژی برق آبی جهت شبکه سراسری است.
توسعه منابع آب شرب برای مصرف روز افزون تهران از سال ۱۳۶۷ سالانه به طور متوسط ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب از سد لار، از طریق تونل انتقال لار_کلان به نیروگاه کلان و از آنجا به مخزن سد لتیان انتقال داده شده است.
آب مورد نیاز ورامین از طریق رودخانه به طور متوسط ۲۰۰ میلیون مترمکعب و آب مورد نیاز تصفیه خانه تهران پارس از طریق تونل ۹.۵ کیلومتری، سالانه به میزان ۲۹۰ میلیون مترمکعب ارسال می شود.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.