امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 87252
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, اخبار برگزیده اصلی, فرهنگ و هنر, مذهبی تاریخ انتشار : 05 آبان 1398 - 19:34 | | ارسال توسط :

اربعین یک ابررسانه، پدیده فراجناحی و مدل‌ارتباطی بی‌نظیر است

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: مراسم پیاده‌روی اربعین یک مدل ارتباطی است که فرستنده آن مردم و گیرنده دوستان و دشمنان هستند.

به گزارش بابل نوین، اکبر نصراللهی در ششمین کرسی آزاد اندیشی رسانه‌ای با موضوع اربعین، چالش‌ها و راهکارها که در سالن اجتماعات غدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: اربعین یک رسانه نیست بلکه یک ابررسانه است. هم‌چنین اربعین یک رویداد فراملیتی و فرا سیاسی است.

وی افزود: مراسم پیاده‌روی اربعین یک مدل ارتباطی است که فرستنده آن مردم (افرادی که ۹۹ درصد آنها فاقد شهرت) و گیرنده مدل ارتباطی اربعین دوستان و دشمنان هستند. هم‌چنین پیام اربعین الهی است که مفاهیم پیام اربعین محبت، صبر، مقاومت، دوستی و بخشش است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ادامه داد: بیش از سه میلیون نفر زائران اربعین از ایران بودند و بزرگترین آشپزخانه دنیا در اربعین تشکیل شد.

نصرالهی تصریح کرد:  اربعین شامل تمامی ارزش‌های خبری شهرت، دربرگیری، تازگی زمانی و محتوایی، شهرت، مجاورت و شگفتی است،اربعین همه ارزش‌های‌خبری را دارد؛ باوجود این اولا از ظرفیت رسانه اربعین استفاده کافی نمی‌شود، ثانیا رسانه‌های‌اسلامی در پوشش آن، ناتوان ،تلاش‌شان ناکافی و محدود به قالب و دوره خاص و اغلب احساسی است. چرا در رسانه‌ها از ظرفیت اربعین استفاده نشد؟

وی یادآور شد: رسانه‌های‌ غربی در پوشش اربعین، راهبردهای سکوت، کوچک نمایی اما در پوشش برخی اشکالات جزیی، استراتژی بزرگنمایی را اتخاذ کرده‌اند. بیش از ۱۰۰ نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین فوت کردند که این تعداد در انبوه جمعیت حاضر در مراسم اربعین عادی است. رسانه‌های غربی سعی بر بزرگ نمایی مشکلات اربعین داشتند و رسانه‌های داخلی با تمام تلاش‌های صورت گرفته نتوانستند عظمت و بزرگی این مراسم را به‌نمایش بگذرانند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در خصوص چالش‌های مراسم پیاده روی اربعین گفت: رسانه‌ها باید به موازات توجه به احساسات مذهبی به معرفت افزایی توجه داشته باشند اما متاسفانه رسانه‌ها به سوژه‌های کلیشه‌ای و معمولی اربعین می پردازند و در تولید و انتشار موضوعات‌عمیق و راهبردی ناتوان هستند.

وی اقزود: ۱۶ نشست بین‌المللی با حضور محققان و دانشمندان ۲۸ کشور در کربلا و نجف برگزار شد باوجود مباحث مهمی که در مورد ابعاد مختلف اربعین در این کنفرانس‌ها مطرح شد، هیچ نشانی از این مباحث در صداوسیما ،خبرگزاری ها و مطبوعات ایران مشاهده نمی شود.

نصرالهی بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با آموزش مستمر و توانمندسازی زائران و خادمان و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی در دوره قبل ،حین و بعد از مراسم اربعین ، به برگزاری این مراسم اربعین به منظم‌ترین ، بهترین و سالم ترین شکل کمک کنند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ادامه داد: نقش دانشگاهیان را در توصیف، تبیین و پیش بینی مراسم اربعین مهم است، استادان رشته‌های مرتبط با رسانه ، در آموزش‌های مرتبط با توانمندسازی رسانه‌ها در پوشش اربعین برنامه خاصی نداشته‌اند و اگر به رسانه‌ها انتقاد وارد است باید بذیرفته شود دانشگاهها هم در این خصوص کاری نکرده‌اند.

این مسئول اذعان کرد: شناسایی و تامین نیازهای فرهنگی و معرفتی همه اقشار و سنین و ملیت‌ها و قومیت‌ها همانند و هم‌ وزن توجه به تغذیه و اسکان زائران ضروری است، اگر بسترهای استفاده ارزان و آسان اینترنت برای زائران فراهم شود، مردم با انتتشار مطالب و تصاویر و فیلم‌ها ، می‌توانستند ناکارآمدی‌های رسانه‌های رسمی را جبران و تلاش رسانه‌های غربی را خنثی کنند.

وی در پایان گفت: اگر چه هشتک حب‌الحسین بیجمعنا در ۲۷مهر ترند نخست توئیترشد و مردم حصر رسانه‌ای اربعین را با وجود همه مشکلات شکسته‌اند اما به وزارت ارتباطات‌و فنآوری نقد جدی وارد است.

منبع: کانال اکبر نصراللهی

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.