امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 83352
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 01 شهریور 1397 - 12:11 | | ارسال توسط :

ارز دولتی؛ سم مهلک برای تأمین داروی کشور/ کمبودهای دارویی هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد

شانه‌ساز گفت: ارز دولتی سم مهلک برای تأمین داروی کشور بوده و تجربه شکست خورده‌ای محسوب می شود.

به گزارش بابل نوین، شانه‌ساز رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در هفدهمین همایش علمی داروسازان که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد؛ با گلایه از بی‌توجهی به داروسازان گفت: انتظار ما این است که خدمات داروسازان در کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد، زیرا داروسازان خدمات ارزنده‌ای در سال‌های پس از انقلاب به کشور داشتند.

وی ادامه داد: براساس برآورد یک مطالعه نشان داده شده است که اگر داروسازان موفق به تأمین داروی مورد نیاز بیماران در داخل کشور نمی‌شدند، نیاز به واردات ارزی دارو ۱۴ میلیارد دلار بود؛ اکنون در داخل کشور ۱۸ هزار میلیارد دلار داروی مورد نیاز بیماران در صنعت داروسازی ایران تأمین می‌شود که معادل ۹۶ درصد نیاز دارویی مردم است.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران  گفت: اگر داروسازی کشور نمی‌توانست داروهای مورد نیاز مردم را تأمین کند، باید ۱۴ برابر تولید کنونی صنعت داروسازی که مورد مصرف مردم قرار می‌گیرد، باید دارو وارد می‌کردیم.

شانه‌ساز افزود: اگر صنعت داروسازی مورد بی‌توجهی قرار گیرد و تعطیل شود، ۲۴میلیارد دلار نیاز ارزی برای تأمین داروی کشور خواهیم داشت.

رئیس انجمن علمی داروسازان کشور تصریح کرد: داروهای تولید ایران با بهترین کیفیت در منطقه عرضه می‌شود و در کشوری چون عراق که تاکنون داروهای هندی، ترکیه‌ای و بسیاری کشورهای مختلف عرضه می‌شود، تاکنون چندبار ریکال شده‌اند، اما داروهای ایرانی تاکنون در عراق ریکال نشده و مسائلی در خارج از کشور ایجاد نکرده است.

ایران جز ۱۰ کشور برتر دنیا در داروسازی است

شانه‌ساز با بیان اینکه نحوه قیمت‌گذاری دارو در کشور ظالمانه است، گفت: از نظر دانش داروسازی ایران در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد، رشته داروسازی از نظر علمی توان بالایی دارد و علم تولید هر دارو در ظرف ۲ سال را در کشور داریم. اگر برخی داروها در کشور تولید نمی‌شود، علت آن دلایل اقتصادی است، اما دانش تولید این داروها در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: اعتقاد من این است اگر مسئولان بجای شعار و از سر کم لطفی و بی‌اطلاعی اجازه می‌دادند داروخانه‌ها اقتصادی اداره شوند، طرح خدمات در داروخانه‌ها بالاتر از این‌ها بود.

از بنگاه اقتصادی با درآمد کم نمی‌توانیم انتظار خدمات بالایی داشته باشیم

شانه‌ساز در ادامه به جوایزی که برخی شرکت‌های دارویی به داروخانه‌ها به منظور فروش بیشتر می‌دهند اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل آنکه داروخانه‌ها صرفه اقتصادی ندارند، اگر جوایز و تسهیلات شرکت‌های داروسازی قطع شود، داروخانه‌ها دیگر صرفه اقتصادی ندارند و اقتصادی نیستند و از یک بنگاه اقتصادی با درآمد کم نمی‌توانیم انتظار خدمات بالایی داشته باشیم.

وی گفت: مشکلات ما در تامین داروى کشور و کمبودهاى پیش آمده ناشی از بى توجهى به واقعی شدن قیمت‌ها و هزینه‌هایی است که در این حوزه صرف می‌شود.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، با تاکید بر اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی سم مهلک در تامین دارو کشور است، گفت: تخصیص ارز دولتى تجربه‌ای شکست خورده در تحریم هاى قبلى بوده و ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط شعار است و واقعی نیست و اگر همین رویه ادامه پیدا کند زمانى به خودمان مى آییم که ممکن است دیر شده باشد و با بحران کمبود دارویى مواجه شده باشیم.

مسئولان رده بالا در سال گذشته باور نمی‌کردند که کمبود دارویى بروز کند

شانه ساز با بیان اینکه دارو شوخى بردار نیست، اظهار کرد: تا دیر نشده باید نسبت به رفع مشکلات موجود در صنعت داروسازی اقدام کنیم، زیرا کمبود دارویی حادثه ساز خواهد شد.

وی ادامه داد: مسئولان رده بالا در سال گذشته باور نمی‌کردند که کمبود دارویى بروز کند و این در شرایطی بوده که اولویت‌های کنونى سازمان غذا و دارو اصلاح آئین نامه داروخانه‌ها قرار گرفته و تاسیس داروخانه‌های جدید ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد در حالى که باید در تامین دارو سیاست انقباضی اعمال کنیم تا دارو منطقى تجویز و مصرف شود و توان عبور از مشکلات را داشته باشیم.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: آمار بورس نشان مى دهد که صنعت داروسازى افت شدیدى داشته است و این مسئله موجب نارضایتى داروسازان شده است./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.