امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79915
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 14 اسفند 1396 - 13:34 | | ارسال توسط :

از برپایی سفره عقد زوج های جوان تا بهره صحن آیت الله کاشانی تا امام خمینی (ره)

به گزارش بابل نوین، همزمان با فرارسیدن سال نو و ایام رجبیه، نشست خبری اعلام برنامه های فرهنگی مذهبی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با حضور عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران، صبح امروز در مصلی آستان مقدس حضرت شاه عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. سلیمی در ابتدای این نشست ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت […]

به گزارش بابل نوین، همزمان با فرارسیدن سال نو و ایام رجبیه، نشست خبری اعلام برنامه های فرهنگی مذهبی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با حضور عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران، صبح امروز در مصلی آستان مقدس حضرت شاه عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

سلیمی در ابتدای این نشست ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) گفت: هر ساله در ایام الله ملی، مناسبتهای مذهبی و تحویل سال نو مردم در بقاع متبرکه به‌ویژه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حضور پیدا می کنند؛ بر همین اساس با تاکید تولیت محترم آستان مقدس تلاش شده تا با درنظر گرفتن امنیت زائران، شرایط مطلوبی را با اجرای برنامه سال تحویل، برگزاری شعرخوانی، قرائت دعای توسل و پخش پیام مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه لحظه سال تحویل با شب شهادت حضرت هادی (ع) مصادف شده است، بیان کرد: بنا به برگزاری مراسم شهادت امام هادی(ع) پس از برنامه های ویژه سال تحویل، قرائت زیارت جامعه کبیره را در مصلی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خواهیم داشت.

معاون فرهنگی و امور زائران حرم عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به بهره برداری های عمرانی در آغاز سال ۹۷ ادامه داد: بعد از تلاش چند ساله و برنامه ریزی های انجام شده، بنا به طرح توسعه و مفید حرم به منظور گسترش فضای حرم مطهر صحن آیت الله کاشانی را تا حد فاصل صحن امام خمینی(ره) به مسافت ۴۰۰ متر مربع، به طور موقت بهره برداری خواهیم کرد. البته باید در نظر داشت که تا امروز برای بهره برداری های عمرانی هیچ بودجه ای از دولت گرفته نشده است و همه با وجود بانیان خیر آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شکل گرفته است.

سلیمی در ادامه با اشاره به ساعات باز بودن حرم مطهر، درخصوص نظافت و حفظ امنیت زائران متذکر شد: صحن ها فضای عبور و مرور زائران است و بخش حرم جنبه معنوی و آرام تری را طلب می کند، لذا از زائران عزیز می خواهیم تا از روشن کردن شمع، آوردن گلدانهای بزرگ و آب ریختن روی قبور عزیزانشان خودداری کنند. همچنین باید بگویم که ساعت زیارت حرم مطهر در روزهای اداری از یک ساعت پیش از نماز صبح تا نیمه شب شرعی به روی مردم باز است و در ایام تعطیل ۲۴ ساعته میزبان زائران می شویم.

وی در ادامه به حضور خادمین حرم مطهر عبدالعظیم حسنی (ع) در آسایشگاه جانبازان، سالمندان، بهزیستی و مراکز درمانی اشاره کرد، و درخصوص ویژه برنامه های کودک و نوجوان گفت : از جمله برنامه های فرهنگی عیدانه اجرای مسابقه قرآنی، نقاشی، کتاب‌خوانی و تکریم دختران محجبه است که از دوم تا نهم فروردین از ساعت ۱۰ صبح تا نماز ظهر در تالار اندیشه برگزار می شود.

سلیمی با تاکید بر اینکه مهمترین برنامه ما، برپایی مراسم اعتکاف است، گفت: امسال برای اولین بار ما از روز ۱۰ تا ۱۳ فروردین مراسم اعتکاف و همچنین دعای ام داوود را با اجرای سخنرانی، حلقه های معرفتی و … خواهیم داشت. همچنین برای بهبود و سلامتی زائران، در ایام نوروز و اعتکاف دار الشفاء کوثر خدمات بهداشتی و درمانی خود را ارائه می دهد.

وی با اشاره به پیوند های آسمانی افزود: در ایام نوروز با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، اتاق های عقد آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای مراسم عقد زوج های جوان در حال رزرو است و خانواده ها می توانند مراسم خود را در آن برگزاری کنند. همچنین در نظر داریم تا بعد از تعطیلات جشن تکلیف دانش آموزان دختر و پسر را برپا کنیم.

سلیمی در ادامه به بازگشایی موزه، کتابخانه، آسمان نما و خانه علم آستان در ایام نوروز به روی زائران، گفت: تمام تدابیر امنیتی و فرهنگی برای زائران در ایام نوروز در نظر گرفته شده است، ما بنا به امنیت خود زائران از همه مردم می خواهیم برای حضور در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از آوردن وسایل غیرضروری با خود اجتناب کنند.

معاون فرهنگی و امور زائران حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) با بیان اینکه درالضیافه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در دو نوبت ظهر و شب به روی مردم باز است؛ اظهار کرد: امسال در طرح ویژه ای خادمان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با حضور در ایستگاه های عوارضی حومه آستان مقدس، فیش های غذایی را در اختیار مسافران قرار می دهند تا غذای خود را یک روز مهمان حرم عبدالعظیم حسنی(ع) باشند.

سلیمی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ما درخصوص اسکان زائران نوروزی تصریح کرد: بحث اسکان زائران زیر نظر شهرداری است، اما خود ما نیز براساس تصمیم تولیت حرم، زمین موقوفه ای را در ضلع شرقی آستان در اختیار داریم. که بخش اعظم این ساختمان اجرا شده و مابقی آن در حال ساخت است. اما با نگاهی به بودجه و شرایط لازم بهره برداری از آن به تعویق افتاده است‌. ما پیش از این هم برای اسکان زائران به شهرداری منطقه تقاضا کرده بودیم اما اجرای آن مستلزم همکاری بیشتر منطقه و جذب سرمایه گذاری خصوصی است.

وی درباره نظم پارکینگ ها بیان کرد: بسیاری از پارکینگ های اطراف حرم بلااستفاده در اختیار شهرداری منطقه است. اما همه می دانیم که هر چقدر هم که خدمت رسانی شود باز پاسخگو نیست. به همین منظور از سالهای گذشته طرح اجرای پارکینگ های طبقاتی را در اطراف حرم پیشنهاد کرده ایم، اما عملیاتی نشده است.

معاون فرهنگی و امور زائران حرم عبدالعظیم حسنی(ع) درخصوص اجرای طرح آرامش بهاری در این آستان مقدس اظهار کرد: سه آستان مقدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، حضرت شاه چراغ(ع) و عبدالعظیم حسنی(ع) خارج از قوانین سازمان اوقاف و امور خیریه در جریان هستند، اما این به معنای نبود همکاری بین ما و اوقاف نیست، بلکه در زمینه های مختلفی با هم در ارتباط هستیم و از طرح و برنامه های آنها استقبال می کنیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.