امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 71296
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 30 آبان 1396 - 20:13 | | ارسال توسط :

از تولیدات آمریکایی در نوسازی تجهیزات فرودگاهی استفاده نکردیم/بومی‌سازی برخی قطعات و مناقصه بین‌المللی برای تأمین تجهیزات راداری

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه در تأمین تجهیزات فرودگاهی با کشورهای آسیایی و اروپایی غیر از آمریکا قرارداد داریم، از بومی‌سازی سیستم ATIS در داخل گفت و افزود: این سیستم در فرودگاه‌ها در حال نصب است.

به گزارش بابل نوین،مراسم روز جهانی الکترونیک هوایی (ATSEP-DAY) بعدازظهر امروز در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری با حضور مسئولان دانشکده، مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و جمعی از دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل هوایی برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها اظهار داشت:‌ طبق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه و رشد اقتصاد مقاومتی، در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور تلاش کرده‌ایم از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده کنیم.

محمد حبیب‌اللهی ادامه داد: در دو سال گذشته استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون در بحث نوسازی تجهیزات راداری با این شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان ارتباطات منظم و گسترده‌ای داریم.

وی ادامه داد: در این باره دنبال تفاهم‌نامه و عقد قرارداد در حوزه‌های مختلف به‌روزآوری و نوسازی تجهیزات فرودگاهی در داخل هستیم البته در کنار این موضوع تلاش می‌کنیم از تکنولوژی‌های روز دنیا نیز غافل نباشیم و به دنبال نوسازی و تجهیز خلاهایی هستیم که در پوشش راداری به صورت محدود وجود دارد اما می‌خواهیم که این پوشش‌های راداری به بهترین نحو انجام شود.

حبیب‌اللهی به برگزاری مراسم روز جهانی الکترونیک هوایی در دانشکده صنعت هواپیمایی اشاره کرد و گفت:‌ مقرر بود این مراسم روز ۱۲ نوامبر که روز جهانی الکترونیک هوایی است برگزار شود. اما به دلیل توأم شدن آن با ایام شهادت پایان ماه صفر می‌خواستیم این همایش را در اول ربیع‌الاول برگزار کنیم که اتفاق ناگوار زلزله کرمانشاه رخ داد. بنابراین به پیشنهاد جمعی تصمیم بر آن شد که هزینه این همایش به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه اختصاص یابد و مراسمی کوچک‌تر در دانشکده صنعت هواپیمایی برگزار شود.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها اضافه کرد: امیدواریم با به‌روزسازی دانش و تخصص در صنعت هواپیمایی این صنعت روز به روز گسترده‌تر شده و در کشور به‌روزتر شود. همچنین دانشجویان این حوزه می‌توانند آینده خوبی را برای الکترونیک هوایی کشور رقم بزنند.

وی گفت: در بخش‌هایی که توانایی وجود داشته است ما در شرکت فرودگاه‌ها تلاش کرده‌ایم که بومی‌سازی را در دستور کار قرار داده و در تأمین تجهیزات از توان داخلی استفاده کنیم.

حبیب‌اللهی افزود: صنعت هواپیمایی صنعتی است که از اوایل انقلاب مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت اما تا این لحظه هیچ سرویس عملیاتی در فرودگاه‌ها و صنعت قطع نشده است و این نشان از قدرت متخصصان داخلی و توان و علم بالای آنها دارد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها درباره تأمین و توسعه تجهیزات فرودگاهی بیان کرد: در بحث آپ‌گرید نوسازی و خرید تجهیزات راداری برنامه‌های مناسبی داریم که برخی از آنها عملیاتی شده است، تعدادی از تجهیزات خریداری شده و تعدادی نیز به زودی خریداری می‌شود و به مجموعه اضافه خواهد شد تا با اطمینان خاطری بتوانیم سرویس‌های هوانوردی را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: تجهیزات فرودگاهی که خریداری شده است از کشورهای آسیا و اروپا بود و از شرکت‌های آمریکایی هیچ خریدی نداشته‌ایم؛ همچنین خریدها از طریق مناقصات بین‌المللی و به صورت شفاف انجام شد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها افزود: در بحث بومی‌سازی سیستم ATIS خیلی تلاش کردیم این سیستم پیش از این از شرکت‌های خارجی خریداری می‌شد و امروز کاملاً‌ در داخل طراحی می شود و در چند فرودگاه اجرایی شده است همچنین در آینده نزدیک این سیستم در کل فرودگاه‌هایی که نیاز باشد اجرایی و نصب می‌شود.

حبیب‌اللهی در تشریح عملکرد سیستم ATIS که بومی شده است، توضیح داد: در این سیستم نرم‌افزار و تجهیزات و غیره همه بومی‌سازی شده دانش فنی را کسب کرده‌ایم و به خودکفایی رسیده‌ایم؛ این سیستم متن را به صدا تبدل می‌کند اطلاعات تکمیلی توسط فرکانس به هواپیما، خلبان، کمک خلبان ارسال می‌شود و از آن استفاده می‌کنند. همچنین اطلاعات مختلف نظیر اطلاعات هواشناسی و اطلاعات تکمیلی در فرکانس‌های عملیاتی دارد.

بنابر این گزارش در ادامه این مراسم همچنین رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی در سخنانی کوتاهی گفت که برگزاری مراسم روز جهانی الکترونیک هوایی نشان از بزرگی و اهمیت صنعت الکترونیک و خدمات آن به بشریت دارد.

قنبری اضافه کرد: در دانشکده الکترونیک هوایی اعتقاد داریم که الکترونیک هوایی یک تخصص است و دنیا آن را پذیرفته است.

وی اظهار داشت: در صنعت هواپیمایی همه رشته‌ها به عنوان حلقه یک زنجیره با هم در ارتباط هستند و اهمیت دارند اگر یک حلقه قطع شود تلاش آن مجموعه بی‌اثر خواهد بود.

رئیس دانشکده الکترونیک  هوایی اظهار داشت: الکترونیک هوایی، نگهداری تجهیزات پیچیده و رسیدگی به تجهیزات چه در زمان تحریم و چه در زمان کنونی فعالیتی تخصصی است که متخصصان داخلی آن را بومی‌سازی کرده‌اند و باید حافظ آن باشیم.

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: صنعت حمل‌ونقل هوایی بالاترین رشد را بین مدل‌های مختلف حمل و نقلی داشته است.

آرش خدایی اظهار داشت: همین امروز در جلسه شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام شد که بالاترین رشد در بین صنایع حمل و نقلی توسط حمل‌ونقل هوایی محقق شده است.

وی همچنین به جایگاه فعلی خود در سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان قائم مقام رئیس سازمان اشاره کرد و گفت: من حتی جایی گفته‌ام که نمی‌توانم این حجم تقاضاها را پاسخ بدهم و اذعان می‌کنم که نمی‌توانم پاسخگوی این مسئولیت در این صنعت باشم.

خدایی تأکید کرد: در صنعت هوایی باید برون‌‌گرایی قوی باشد، آینده صنعت هواپیمایی نسبت به دیگر صنایع بسیار روشن است ضمن آنکه درون‌زایی هم در این صنعت ضروری است و دانشجویان باید به این موضوعات توجه کنند.

منبع:فارس

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.