امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56491
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1396 - 12:03 | | ارسال توسط :

از جلوه‌نمایی قرآن‌های رنگی تا استقبال از مصحف معطر/ بفرمایید شیرینی لبنانی

نسخه‌های قرآن در حجم و اندازه‌های مختلف، قرآن‌های رنگی، مصحف موضوعی، مصحف تجوید، تفاسیر قرآن و تازه‌های نشر در حوزه علوم قرآنی از جمله آثار ارائه‌شده در بخش ناشران عرب سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهر آفتاب است که توجه علاقه‌مندان به این حوزه را به خود جلب کرده است.

به گزارش بابل نوین، محل برپایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، بخش ناشران عرب نمایشگاه کتاب که عمدتا ناشران سوری، لبنانی و عراقی را در خود جای داده است، طبق معمول از بخش‌های خلوت‌ نمایشگاه است و مخاطبان خاص خود را دارد.
از آن‌جا که کشور لبنان یکی از کشورهای پیشرو در عرصه صنعت نشر در میان کشورهای عربی به‌شمار می‌رود، آثار و تألیفات بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران عرب از طریق ناشران لبنانی در این دوره از نمایشگاه عرضه شده است.
در بخش ناشران عرب، کتاب‌های مختلفی در حوزه ادبیات، فلسفه، فقه و اصول، تفسیر قرآن، تاریخ، سیاست، فرهنگ، علوم اجتماعی و پزشکی و… ارائه شده که تا حدودی می‌تواند پاسخگوی نیاز مراجعه‌کنندگان این بخش باشد.
اما عرضه گسترده نسخه‌های قرآن در طرح و اندازه‌های مختلف جلوه‌ای زیبا و معنوی به این بخش داده است، تا جایی که قرآن‌های بسیار نفیس در حجم و اندازه‌های متنوع در این بخش عرضه شده و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این بخش از این آثار ارزشمند معنوی بهره ببرند.
زمانی که از ضلع غربی وارد بخش ناشران عرب می‌شویم، نخستین غرفه‌ای که جلوه‌نمایی می‌کند، غرفه مرکز انتشاراتی «غار حراء»(دار غار حراء) سوریه است که به عرضه قرآن کریم اختصاص یافته است.
چشم‌نوازی قرآن‌های رنگی در غرفه غار حراء
از جمله آثاری که در این غرفه سوری نظر بینندگان را بیشتر به خود جلب می‌کند، قرآن‌های رنگی در حجم و اندازه‌های مختلف است، این در حالی است که عرضه و فروش قرآن‌های رنگی در برخی کشورهای عربی از جمله مصر و عربستان جایز نیست.

«احمد بری»، مدیر غرفه دار حراء سوریه در این باره گفت: برای نخستین‌بار در جهان اسلام اقدام به ارائه تفسیر موضوعی قرآن به‌صورت رنگی کرده‌ایم و و در این قرآن آیاتی که از بهشت و اوصاف آن صحبت می‌کند به رنگ سبز و آیاتی که از کافران صحبت می‌کند به رنگ قرمز و آیاتی که اوصاف آسمان‌ها را توصیف می‌کند به رنگ آبی مشخص شده‌اند.
وی افزود: «المصحف القیام»، از دیگر آثار عرضه شده در این غرفه است که ۵ صفحه یک قرآن معمولی در یک صفحه ارائه شده و هنگامی که قاری یک صفحه از این قرآن را بخواند در واقع ۵ صفحه قرائت کرده است.

قرائات قرآن در غرفه «دارالقلم» دمشق

از جمله آثار شاخص قرآنی عرضه‌شده در غرفه «دارالقلم» دمشق کتابی ۵ جلدی با نام «المصحف و قراءاته» است که این کتاب به همت مجموعه‌ای از پژوهشگران عرب تدوین شده و در آن قرآن کریم به قرائت‌های مختلف ارائه شده است.

جلوه‌نمایی «مصحف تجوید» با جلدهای فاخر فلزی
غرفه «دارالمعرفه» سوریه از دیگر غرفه‌های بخش ناشران عرب نمایشگاه بین‌المللی کتاب است که در این غرفه نسخه‌های زیادی از قرآن در حجم و اندازه‌های مختلف ارائه شده است.
«یاسین موسی علی»، مدیر غرفه «دارالمعرفه» سوریه در گفت‌وگو با ایکنا در این باره گفت: مصحف تجوید(مصحف التجوید)، به ۸ رنگ از جمله آثار عرضه‌شده در این غرفه است که هر رنگ دارای قواعد تجویدی خاصی است و در این مصحف‌ اختلاف قرائات نیز تبیین شده است.

وی افزود: مصحف تجوید با جلدهای فلزی و فاخر طراحی شده‌ و برای آموزش احکام و قواعد تجوید بسیار مفید و کارآمد است.
مصحف القراءات؛ اثر قرآنی جدید «دارالخیر» سوریه
در غرفه «دارالخیر» سوریه، نیز عرضه آثار قرآنی در حجم و اندازه‌های مختلف، از جمله آثاری است که جلوه خاصی به این غرفه داده است، به طوری که بنا بر گفته «عمر جعفر»، مسئول غرفه، ۷۰ درصد آثار ارائه شده، قرآنی است که علاوه بر نسخه‌های قرآن، آثاری در حوزه تفسیر، مطالعات قرآنی و اعجاز قرآن را شامل می‌شود.
وی افزود: «مصحف قرائات»(مصحف القراءات) از جمله آثار شاخص ارائه شده در این غرفه است که دربردارنده ۴ قرائت حفص، قالون، ورش و دوری است و «معجم علوم القرآن» نیز از دیگر کتب جدید قرآنی این غرفه به‌شمار می‌رود که در آن تمامی مسائل مربوط به علوم قرآن به ترتیب حروف ابجد ارائه شده است.
قرآن مخصوص استخاره
«هادی غروی»، مسئول غرفه «دارالارشاد» لبنان در بخش ناشران عرب سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران، در گفت‌و‌گو با ایکنا به یکی از آثار جدید این مؤسسه انتشاراتی اشاره کرد و گفت: این قرآن با نام «مصحف الخیره ـ دلیل المتحیرین» نسخه‌ای از قرآن کریم برای استخاره بوده و از تازه‌های نشر این مؤسسه در سال ۲۰۱۷ میلادی است.
وی افزود: این قرآن در کشورهای عربی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و با باز کردن هر صفحه می‌توان تفسیر آیات مورد نظر را مشاهده کرد و از آن برای گرفتن استخاره بهره‌ برد.
در غرفه دارالارشاد همچون دیگر غرفه‌های سوریه، نسخه‌های قرآن کریم در حجم و اندازه‌های مختلف بخشی از آثار این غرفه را تشکیل می‌دهد.

«مصطلحات قرآنیه»، «القرآن وعناکب الظلام»، «محاضرات فی علوم القرآن» و «فیوضات القرآن» از جمله آثار جدید و چاپ ۲۰۱۷ است که در این غرفه ارائه شده است.

تفسیر روایی قرآن در غرفه «دارالهدی» عراق
غرفه «دارالهدی لاحیاء التراث» عراق از جمله غرفه‌های بخش ناشران عرب نمایشگاه بین‌المللی کتاب است که آثار تفسیری، علوم دینی و فقهی و معارفی بیشترین آثار آن را تشکیل می‌دهد.
«محمد طائی»، مدیر این غرفه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: امسال برای نخستین بار اثر ۲۵ جلدی «آیت‌الله نجاح الطائی» از مفسران و علمای شیعی عراق با عنوان «تفسیر قرآن براساس روایات اهل بیت(ع)» در این غرفه عرضه شده است.

وی افزود: ۳ هزار نسخه از این مجموعه کتاب چاپ شده است که طی روزهای آینده به نمایشگاه می‌رسد.
محمد طائی به دیگر آثار ارائه‌شده در این غرفه اشاره کرد و گفت: مجموعه ۲۵ جلدی سیره نبوی و کتابی با عنوان «امامه الاثنی عشر فی القرآن»(امامت ۱۲ امام در قرآن) از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه است که در این کتاب با استناد به مصادر اهل سنت، استنادات قرآنی امامت ائمه معصومین(علیهم السلام) تبیین شده است.

آثار معارفی در غرفه‌های ناشران لبنانی
غرفه‌های لبنانی همچون سال‌های گذشته رکن اصلی بخش ناشران عرب نمایشگاه کتاب هستند و با آثار جدید و کتاب‌های چاپ اولی که ارائه می‌کنند، حرف اول نمایشگاه را می‌زنند.
«دارالفکر»، «دار الأعلمی»، «دار المحجه البیضاء»، «دار المورخ العربی»، «دار الارشاد» و «دارالخرسان» و «دارالساقی» از جمله ناشران لبنانی هستند که با ارائه آثار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف قرآنی، معارفی، فقه و اصول، تاریخ، فلسفه، ادبیات، سیاست و علوم اجتماعی این بخش را بسیار پربار کرده‌اند.
«قرآن معطر»، اثر شاخص غرفه «دار الاعلمی»
در این میان غرفه «دار الاعلمی للمطبوعات» با ارائه آثار فاخر و چاپ اول در حوزه قرآن، نگاه هر علاقه‌مندی به این حوزه را جلب می‌کند.
یکی از آثار عرضه‌شده در این غرفه «المصحف المعطر»(قرآن عطرآگین) است که اگرچه اثر جدیدی نیست، اما همچنان یکی از پرطرفداران نسخه‌های عرضه‌شده در این بخش است که بسیار مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است، صفحات این قرآن معطر است و با بازکردن آن عطر و بویی خوش به مشام می‌رسد.
ترجمه‌های قرآن
علاء الاعلمی، مدیر مؤسسه انتشاراتی الاعلمی لبنان در این باره گفت: ما امسال برای نخستین بار، ترجمه قرآن کریم را به زبان‌‌های ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی را در نمایشگاه عرضه کرده‌ایم.

وی افزود: «موسوعه معانی ألفاظ القرآن الکریم»(دانشنامه معانی واژگان قرآن) در دو جلد، «صیغ الجموع فی القراءات القرآنیه»(صیغه‌های جمع در قرائات قرآنی) و «المصحف المفسر»(قرآن تفسیری)، ویژه کودکان و نوجوانان در ۴ جلد از جمله آثار مؤسسه انتشارتی الاعلمی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی به چاپ رسیده است.
علاء الأعلمی اضافه کرد: «المصحف المفسر»، دربردارنده تفسیر جزءهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قرآن کریم ویژه کودکان و نوجوانان است که جزء ۳۰ این کتاب در دو جلد منتشرشده که یک جلد به سوره‌های کوتاه و جلد دیگر به سوره‌های بلند این جزء اختصاص دارد.
مؤسسه انتشاراتی «دارالفکر» از جمله ناشران لبنانی فعال در بخش عربی نمایشگاه کتاب است که همه ساله بسیاری از علاقه‌مندان برای یافتن کتاب‌های مرجع خود در حوزه تفسیر، علوم قرآن، فقه و اصول و …به این غرفه مراجعه می‌کنند و از دیگر امتیازات این غرفه چاپ گسترده آثار مربوط به اهل سنت است که پاسخگوی هموطنان اهل تسنن داخل کشورمان نیز هست.

کتب مصری و مراکشی در «دارالفکر» لبنان
مسئله‌ای که در نوع خود جالب توجه است، ارائه کتب چاپ مصر و مراکش در بخشی از غرفه دارالفکر است که از جمله آثار قرآنی ارائه‌شده در این بخش که چاپ ۲۰۱۷ است می‌توان به کتاب‌هایی همچون «القرآن الکریم و العقل الفقهی» و «الانسان والخلیفه فی القرآن الکریم» اشاره کرد.
این کتاب‌ها از انتشارات مؤسسه «افریقیا الشرق» کشور مراکش است که این آثار ارزشمند قرآنی به صورت واسطه‌ای در نمایشگاه عرضه می‌شود.

تفاسیر قدیمی قرآن؛ ویترین «دارالفکر»
غرفه دارالفکر لبنان علاوه بر ارائه نسخه‌های قرآن کریم در حجم و اندازه‌های مختلف، بخش زیادی از غرفه خود را به ارائه تفاسیر قدیمی قرآن کریم اختصاص داده است.

«الجواهر فی تفسیر القرآن»، «تفسیر فخر رازی»، «تفسیر بیضاوی»، «من روائع البیان فی تفسیر القرآن»، «التفسیر الفرید للقرآن المجید»، «صفوه التفاسیر» از جمله تفاسیری است که هر کدام در چند جلد در این غرفه لبنانی ارائه شده است.

معرفی اندیشه‌‌های متحجر وهابیت در بخش ناشران لبنانی
«دارالمحجه البیضاء»، «دارالخرسان» و «دارالمورخ العربی» از جمله غرفه‌های لبنانی است که ارائه نسخه‌های قرآن در این غرفه‌ها کمتر به چشم می‌خورد و بیشتر تمرکز این غرفه‌ها بر ارائه آثار تفسیری، فلسفی، فقهی، تاریخی و فکری است.
از جمله آثاری که توجه بیننده را در غرفه «دارالمحجه البیضاء» لبنان به خود جلب می‌کند، کتبی درباره اندیشه‌های متحجر سلفی وهابی است.
«السلفیه الوهابیه، أفکارها الاساسیه وجذورها التاریخیه»(سلفیت وهابی، افکار پایه‌ای و ریشه‌های تاریخی آن)، «السلفیه التکفیریه»(سلفیت تکفیری) و «حقائق ودقائق من تاریخ آل سعود الوهابی»(حقایق و ظرافت‌هایی از تاریخ وهابی آل‌سعود) از جمله آثار عرضه‌شده در این غرفه است.
«دارالساقی» لبنان از دیگر مؤسسه‌های انتشاراتی حاضر در بخش ناشران عرب است که آثار مختلف در حوزه علوم قرآنی، فکری، تاریخی، ادبی و علمی ارائه داده که تمرکز آثار دینی این غرفه بر روی اندیشه و تفکر شیعی است.
«أنباء القرآن»، «من اسلام القرآن الى اسلام الحدیث» از جمله آثار قرآنی ارائه‌شده در این غرفه به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۷ میلادی به زیر چاپ رفته است.

«دارالمنار»؛ غرفه اختصاصی حزب‌الله لبنان
جنبش مقاومت اسلامی لبنان(حزب‌الله) اقدام به برپایی غرفه‌ای در بخش ناشران عرب نمایشگاه بین‌المللی کتاب با عنوان «دارالمنار» کرده که وجه تمایز این غرفه با سایر غرفه‌های این بخش این است که مختص ارائه نرم‌افزار و لوح‌های فشرده است.
محتوای این نرم‌افزارها شامل موضوعات دینی، مستندات حزب‌الله، آهنگ‌های انقلابی و پویانمایی دینی ویژه کودکان با موضوعات مختلف آموزش قرآن، وضو و نماز و علوم اسلامی است.

برخی از این آثار تولید لبنان و برخی نیز از زبان فارسی به عربی ترجمه شده است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

بفرمایید شیرینی لبنانی
در بخش ناشران عرب سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، غرفه‌ای که در نوع خود جالب توجه و تا حدودی با استقبال مواجه است به عرضه «حلویات بیروت»(شیرینی‌های لبنانی) می‌پردازد که برپایی آن در کنار غرفه‌هایی که در حوزه نشر و کتاب فعال هستند، جالب توجه بوده و حال و هوای دیگری به این بخش داده است./ص

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.