امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53417
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 14 فروردین 1396 - 11:29 | | ارسال توسط :

استقبال از مطروحه رهبر معظم انقلاب/ بازتعریف محدوده شعر آئینی

دبیر دیدار شعرای آئینی با رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به استقبال شاعران از مطروحه طرح شده از سوی معظم‌له، اظهار کرد: بازتعریف محدوده شعر آئینی و بیرون آوردن آن از انحصار پرداختن به مدح و مرثیه اهل بیت(ع) از موضوعات محوری این دیدار بود.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی،‌ دبیر دیدار شعرای آئینی با رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه مطابق با مجموع نظرسنجی صورت گرفته، جلسه دیدار از نظر شعرهای خوانده شده قابلیت نسبتاً خوبی داشت و رضایت نسبی از آن حاصل شد،‌ افزود: مقام معظم رهبری از اشعاری که در جلسه خوانده شد،‌ تمجید کرده و از شاعران سراینده این اشعار تجلیل کردند.

وی در ادامه این مطلب با بیان آن که داوران در داوری‌ها قائل به تقسیم جغرافیایی نبودند و میزان نوآوری، قوت و تاثیرگذاری شعر را در نظر داشتند، توضیح داد: در این دیدار به آن موضوع اهتمام داشتیم که از شاعران شهرستان‌ها استفاده کنیم و ابتکارات و نوآوری‌های آنان را در جلسات ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام محمدزمانی با بیان این مطلب گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب در این جلسه بسیار شیوا بود و نقشه راه شعر آئینی را مشخص کرد. از آن جمله طرح موضوع حوزه‌های مطرح شعر آئینی از زبان معظم‌له بود که این عرصه را منحصر به مدح و مرثیه اهل بیت(ع) ندانستند، بلکه ادعیه و شعرهایی که در مقام مناجات سروده می‌شود و اشعار توحیدی را نیز در این دایره برشمردند که شاعران باید نسبت به آنها نیز توجه و اهتمام داشته باشند.

وی همچنین به تاکید رهبر معظم انقلاب به موضوعات نوآورانه همچون مسائل و حوادث صدر اسلام و انقلاب اسلامی و موضوع مدافعان حرم اشاره کرد و افزود: یکی از افتخارات شاعران در این دیدار و دیدار گذشته آن بود که رهبر معظم انقلاب شعری را به عنوان مطروحه برای جمع شعرا مطرح کردند.

حجت‌الاسلام محمدزمانی اظهار کرد: مطروحه سنتی ادبی است که از قدیم در مجامع شعری مرسوم بود و استاد و پیشکسوت جلسه یک بیت شعر از خود یا یکی از شعرای متقدم را مطرح می‌کرد و از دیگر شعرا می‌خواست در این قالب و بر اساس آن بیت طبع‌آزمایی کنند.

وی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مطروحه یاد کرد که به شاعران توصیه کردند که اگر می‌خواهند در حوزه دفاع مقدس شعر بسرایند،‌ در قالب و ردیف و قافیه‌ای که به آن اشاره کردند شعر بگویند که این موضوع از سوی شاعران مورد استقبال قرار گرفت و تا امروز بیش از ۱۰۰ نفر به استقبال این شعر رفته‌اند.

حجت‌الاسلام محمدزمانی که خود از شاعران حوزه شعر آئینی است،‌ مطروحه یاد شده در این جلسه را چنین بازخوانی کرد:

«درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم

لبی تر کرده زان صهبای جان پرفسون من هم

هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران

که ره چون می‌توانم یافتن سوی درون من هم»

وی همچنین مطروحه‌ای را که معظم‌له در دیدار پیشین بیان فرموده بودند و خطاب به جانباز شهید سروده شده بود این چنین قرائت کرد:

«رندانه آخر ربودی جامی ز خمخانه دل

خونین چو برگ شقایق، رنگین چو افسانه دل»

که کتابی هم در این باره از استقبال‌های صورت گرفته نسبت به این شعر گردآوری شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.