امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58730
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 14 خرداد 1396 - 14:10 | | ارسال توسط :

اعزام اکیپ های تخصصی به غرب مازندران برای اطلاع رسانی درباره تب کنگو

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تشکیل جلسه اضطراری با مدیرکل دامپزشکی استان مازندران و بررسی و تصمیم برای مهار بیماری "تب کریمه کنگو" در مازندران در خبر داد.

به گزارش بابل نوین، قاسم جان بابایی گفت: دامپزشکی که وظیفه نظارت بر سلامت دام و جلوگیری از انجام ذبح غیر بهداشتی را به عهده دارد در زمینه اطلاع رسانی تب کریمه کنگو مسئول است و نیز دانشگاه علوم پزشکی که به عنوان متولی اصلی سلامت مسئول است در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: با عنایت به یک مورد بیمار مشکوک که در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری بستری است، مقرر شد تیم های مشترک تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و اداره کل دامپزشکی استان تشکیل و ماموریت دارند تا جهت اطلاع رسانی و آموزش مردم به مناطق غرب استان اعزام شود.

جان بابایی گفت: از فرمانداران، بخشداران و دهیاران درخواست می کنیم تا برای اطلاع رسانی و در اختیار گذاشتن امکانات آموزشی به تیم های اعزامی، زمینه لازم را برای آموزش به جمعیت هدف و دامداران فراهم کنند.

وی با بیان اینکه مقرر شد تا اطلاع ثانویه نقل و انتقال دام   در سطح استان بدون اخذ مجوز از دامپزشکی ممنوع باشد، افزود: از نیروهای انتظامی تقاضا داریم تا نسبت به این موضوع حساس بوده و اکیداً جلوگیری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در این جلسه مقرر شد شورای سلامت در مرکز استان و سایر شهرستان ها، با برنامه ریزی لازم اقدامات پیشگیرانه را برای مهار تب کریمه کنگو به وسیله نیروهای واحدهای بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دامپزشکی استان انجام دهند.

وی با اشاره به تلاش برای کنترل این بیماری در غرب استان، اظهار کرد: ۱۰ اکیپ ۲ نفره برای هریک از شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت به منظور کمک به انجام عملیات سمپاشی دام ها توسط فرمانداری در اختیار دامپزشکی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شرایط انتقال آن از طریق تماس با گوشتی است که به طور غیربهداشتی ذبح شده و در این شرایط دست زدن به دام آلوده هم ناقل بیماری است. لذا مقرر شد از انجام کشتار محلی دام خودداری و تمامی کشتار ها در کشتارهای مجاز انجام شود.

جان بابایی به روش های ابتلا به این بیماری اشاره کرد و گفت: گزش کنه یا له کردن آن با دست بدون پوشش، تماس مستقیم با خون، ترشحات و مواد دفعی دام های آلوده، تماس مستقیم با گوشت حیوانات و دام های آلوده و تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار از عوامل مبتلا شدن به این بیماری هستند.

وی شروع ناگهانی با تب بیشتر از ۳۸ درجه، سردرد شدید، درد عضلانی، تب، لرز، درد عضلانی (بخصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، حالت تهوع و استفراغ، خونریزی بینی و لثه و دستگاه گوارش، خون ریزی زیرجلد پوست و وجود خون در مدفوع و ادرار را از علائم مهم در بیماران عنوان کرد و گفت: مردم از خرید گوشت های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی و غیر از محل های تحت نظارت دامپزشکی خودداری کنند.

جان بابایی با عنوان این مطلب که متأسفانه دام بیمار بدون علامت است، اظهار کرد: گوشت تازه خریداری شده باید حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و از خوردن گوشت، جگر، دل و قلوه خام و نیم پخته پرهیز شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خطاب به دامداران بیان کرد: از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام خودداری و منازل، اصطبل‌ها را جهت کاهش کنه‌ها سمپاشی و جایگاه دام را از محل زندگی خود جدا کنند.

وی در پایان از کارگران کشتارگاه ها خواست تا احتیاط لازم را جهت جلوگیری از تماس بدن با گوشت، ترشحات و خون دام ها از طریق حفاظت شخصی به عمل آورند و از فعالیت بدون پوشش های محافظ بهداشتی در محل های کشتار پرهیز کنند./ص

ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.