امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 70705
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 26 آبان 1396 - 13:44 | | ارسال توسط :

افزایش همکاری های ایران، ترکیه و عراق به سود تمام منطقه است

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: ظرفیت‌های موجود در ایران، عراق و ترکیه به عنوان سه بازیگر تأثیرگذار قطعاً به سود تمام کشورهای منطقه خواهد بود و امیدواریم این همکاری ها افزایش یابد.

به گزارش بابل نوین،احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن پیرامون سیاست‌های منطقه‌ای عربستان سعودی به ویژه پس از مسئله همه‌پرسی کردستان عراق و تلاش آن رژیم در جهت افزایش تنش‌ها در منطقه اظهار داشت: این یک موضوع بسیار مهمی است که باید با دقت هر چه بیشتر مورد رصد قرار بگیرد. عربستان طی سال‌های اخیر با همکاری رژیم صهیونیستی و آمریکا، سعی بر بهم‌ریختگی اوضاع منطقه داشته که این کار را هم از طریق تروریست‌های تکفیری انجام داده؛ اما امروز شاهد هستیم که شکست کاملی را در سیاست‌های خود دارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ع ربستان برای بازسازی افکار عمومی، ژست ملایمت و عقلانیت را از خود نشان می‌دهد و می‌خواهد آن راه خشن و تند گذشته را به راه متانت و ملایمت علی‌الظاهر تغییر دهد اما در باطن همان سیاست‌های خصمانه و تنش‌آفرین در منطقه را دنبال می‌کند.

سفیر اسبق ایران در لبنان افزود: برخی در طول سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را داشتند تا روابط تاریخی و عمیق میان ایران و عراق را تخریب کنند، اما موفق به انجام این کار نشدند و امروز برای ملت و دولت عراق ثابت شده است که بهترین دوست آنها جمهوری اسلامی ایران است؛ چه قبل و چه پس از دوران صدام و چه در زمانی که تروریست‌ها، مناطقی از خاک آن کشور را به اشغال خود درآوردند.

اگر کمک های ایران نبود، پایتخت عراق به اشغال تروریست ها در آمده بود 

دستمالچیان با بیان اینکه به اذعان مقامات عراقی، اگر نبود کمک جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست‌ها، امروز داعش پایتخت آن کشور را هم تصرف کرده بود، گفت: دولت عراق یک دولت مستقل است و باید به نقش و جایگاه خود در میان کشورهای منطقه و جهان عرب بازگردد و روابط میان ایران و عراق، یک رابطه عمیق و راهبردی است و هیچ عاملی نمی‌تواند خدشه‌ای به این مسئله وارد کند.

تحریک کردن اقلیت‌های قومی و مذهبی در منطقه، توطئه ای صهیونیستی استوی در پاسخ به این سؤال که همگرایی میان ایران و ترکیه به عنوان دو قدرت منطقه‌ای را در حل و فصل مشکلات موجود، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: تاکنون بحران‌های مختلفی را منطقه ما پشت سر گذاشته است، موج اول آن جنگ‌های نیابتی بود که در میان برخی از کشورهای منطقه به راه انداختند که رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان، سه محور اصلی این مسئله بودند که تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا زیرساخت‌های کشورهای اسلامی را نابود کنند و کشورهای منطقه را به جان یکدیگر بیاندازند. اما با مقاومت نیروهای جبهه مقاومت و در رأس آنها، جمهوری اسلامی ایران، این توطئه شوم نقش بر آب شد و در این مساله به نتیجه ای که خواهان آن بودند دست نیافتادند.

سفیر اسبق ایران در اردن تصریح کرد: موج دوم بحران‌ها در منطقه، تحریک کردن اقلیت‌های قومی و مذهبی در میان کشورهای منطقه است و طراحان این توطئه می‌خواهند ناآرامی و آشوب‌های داخلی را در میان برخی کشورهای منطقه ایجاد کنند که اوج آن را در مسئله همه‌پرسی کردستان عراق شاهد بودیم که این مسئله هم با تدبیر جمهوری اسلامی ایران و همکاری کشورهایی همچون ترکیه و دولت عراق به نتیجه دلخواه رژیم صهیونیستی منتج نشد.

همکاری ها میان ایران، عراق و ترکیه به سود تمام منطقه است

وی اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که با مقاومت و پیروزی‌های متعدد نیروهای حشدالشعبی، اوضاع در عراق به سمت آرامش و ثبات امنیتی و سیاسی پیش می‌رود و البته در این میان ایران همچنان به کمک‌های خود با دولت و ملت عراق ادامه خواهد داد. اگر همکاری‌های نزدیک میان ایران، ترکیه و عراق در حل این بحران نبود، مسئله به این صورت پیش نمی‌رفت و امیدواریم در مشکلات و بحران‌های احتمالی آینده هم این سطح از همکاری‌ها میان کشورهای منطقه وجود داشته باشد؛ چرا که این یک بازی برد ـ برد برای تمام کشورهای مشارکت‌کننده است.

دستمالچیان با بیان اینکه سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به ایران و ترکیه در راستای افزایش همکاری‌های میان سه کشور بود، گفت: ظرفیت‌های موجود در این سه کشور به عنوان سه بازیگر تأثیرگذار منطقه‌ای می‌تواند منجر به افزایش همکاری‌های سه‌جانبه آنها در حوزه‌های مختلف شود و این همکاری‌ها قطعاً به سود تمام کشورهای منطقه خواهد بود.

سفیر سابق ایران در اردن در پاسخ به این سؤال که آینده روابط میان ایران و حماس را با توجه به سفر اخیر هیأت عالیرتبه‌ای از آن گروه به ایران، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ افزود: گروه مقاومت حماس در ابتدای بحران سوریه دچار خطای محاسباتی شد و مواضع نادرستی را اتخاذ کرد، چرا که فکر می‌کرد با روی کار آمدن اخوان‌المسلمین در مصر و سرنگونی بشار اسد و از طرفی با همکاری ترکیه می‌تواند آینده سیاسی بهتری را برای خود رقم بزند و به همین دلیل از آغاز بحران سوریه، خط‌مشی خود را تغییر داد و به سازش‌های سیاسی روی آورد.

حماس به اشتباه محاسباتی خود پی برد و به آغوش ایران بازگشت

وی خاطرنشان کرد: پس از آنکه حماس متوجه شد که به خواسته‌های خود دست نخواهد یافت و مسئله سوریه آن‌طور که آنها می‌خواهند، پیش نمی‌رود، به سمت قطر متمایل شدند و به نوعی دچار سرخوردگی شدند چرا که هم از محور مقاومت و ایران دور شدند و هم به خواسته‌های خود در مسئله سوریه دست نیافتند.

دستمالچیان با بیان اینکه حماس متوجه شد هیچ تکیه‌گاه و دوستی صادق‌تر و مطمئن‌تر از جمهوری اسلامی ایران در منطقه نخواهد داشت، گفت: ایران با سعه‌صدر هیچ‌گاه دست رد به سینه حماس به عنوان یک متحد منطقه‌ای خود نزد و امروز آنها با پی بردن به اشتباه خود، مجدد به سمت ایران بازگشتند.

حماس متوجه شد هیچ تکیه‌گاه و دوستی صادق‌تر و مطمئن‌تر از ایران در منطقه نخواهد داشتسفیر سابق ایران در لبنان گفت: به نظر می‌رسد حماس در حال حاضر ضمن پی بردن به گذشته خود، با توان و اشتیاق بیشتری به سمت ایران گرایش پیدا کرده و همکاری‌های خود را جدی‌تر از گذشته با ایران دنبال خواهد کرد و این در حالی است که سیاست ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز، یک رویه ثابت داشته است و ما هر جریانی که بخواهد با رژیم صهیونیستی مبارزه کند را با آغوش باز می‌پذیریم.

وی ادامه داد: منطقه خاورمیانه از ابتدا اهمیت ویژه و راهبردی داشته و خاستگاه بسیاری از ادیان و پیامبران الهی بوده، دارای منابع عظیم انرژی همچون نفت، گاز و معادن بسیاری است که طراحان رژیم صهیونیستی با به وجود آوردن آن رژیم جعلی، سعی بر ناآرام کردن و بی‌ثبات‌سازی این منطقه مهم به منظور بهره‌برداری‌های خود از منابع سرشار کشورهای مختلف منطقه کردند.

آینده منطقه در دوران پساتروریسم تکفیری روشن است

دستمالچیان افزود: ما امروز در دوران پساتروریسم تکفیری قرار داریم و باید تمام دولت‌ها و ملت‌های منطقه با آگاهی از شرایط موجود، همکاری‌های میان خود را تقویت کرده و در جهت ایجاد ثبات، امنیت و آرامش در کشورهای منطقه تلاش کنند و بدانند که رژیم صهیونیستی با شکست‌های پیاپی که طی سال‌های اخیر از حزب‌الله لبنان، نیروهای مقاومت در سوریه و عراق دریافت کرده، به فکر ایجاد توطئه‌های جدیدی است که به عنوان مثال تجزیه کشورهای منطقه، یکی از آن نقشه‌های شوم صهیونیست‌ها است که به جدّ دنبال آن هستند.

سفیر سابق ایران در لبنان تصریح کرد: آینده منطقه روشن است، امروز سرنوشت کشورهای منطقه به دست ملت‌ها افتاده است و با شکست کامل تروریست‌ها در عراق و سوریه، به نظر می‌آید که آینده روشنی در انتظار مردم رنج‌دیده منطقه است و آنها می‌توانند امیدوار به زندگی آرام و امن باشند.

منبع:مهر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.