امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75257
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 04 دی 1396 - 17:25 | | ارسال توسط :

اولین همایش ملی تصوف؛ شاخصه ها و نقدها در قم برگزار می‌شود

به گزارش بابل نوین، رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اولین همایش ملی تصوف؛ شاخصه ها و نقدها با هدف بررسی عقاید و اندیشه های صوفیانه و آداب و رسوم و تاریخ اجتماعی تصوف در قم برگزار خواهد شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی در نشست […]

به گزارش بابل نوین، رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اولین همایش ملی تصوف؛ شاخصه ها و نقدها با هدف بررسی عقاید و اندیشه های صوفیانه و آداب و رسوم و تاریخ اجتماعی تصوف در قم برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی در نشست خبری با موضوع اعلام فراخوان اولین همایش ملی تصوف؛ شاخصه ها و نقدها در خصوص برگزاری این همایش عنوان کرد: اساتید دانشگاه، حوزه، نویسندگان و اندیشمندان می توانند پیرامون محورهای این همایش مقالات خود را به دبیر خانه قم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارسال نمایند.

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به محورهای همایش اظهار کرد: تفاوت دیدگاههای تصوف و تشیع، خرد ستیزی و خرافات در تصوف، معاد در اندیشه تصوف، جایگاه شریعت و شریعت گریزی در تصوف، الگوی شخصیت زن در تصوف، آسیب های اجتماعی و فرهنگی تصوف در ایران و…است. علاقه مندان می توانند چکیده مقالات را تا ۱ بهمن ماه و آثار را تا ۵ اسفند ماه به دبیر خانه ارسال نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی درباره تصوف توضیح داد: تصوف نسبت به عرفان واژه ای دقیق تر است نهضت معنوی تصوف در قرن دوم هجری در جهان اسلام پدید آمد و فرقه های گوناگون و آداب و اندیشه هایی پدید آورد و ابعاد مختلفی از آن در کشورهای مختلف ظهور یافت. ریشه تصوف از بیرون از جهان اسلام و از رهبانیت و مسیحی گرفته شده اما فرهنگ قرآنی در شکل گیری تصوف اسلامی موثر بود و چهره آن را تغییر داد.

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: به دلیل ریشه غیر اسلامی این فرهنگ، برخی آداب و رسوم نادرست و خرافات خارج از حوزه دین و عقل در این افکار صوفیانه راه یافت. در آغاز موج زیادی از علمای اسلام علیه تصوف ایستادند اما به تدریج گروهی از جریان تصوف توسط حاکمان اهل سنت جذب آن شدند و چهره انحرافی تصوف در حوزه اهل سنت تعدیل و اصلاح شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی یادآور شد: منظور از تصوف سنی تصوفی است که در حوزه علمیه رشد یافته است و بسیاری از افکار تصوف به سمت شریعت و اعتقادات اسلامی آمده اند تا جایی که برخی از علمای اهل سنت از اینکه آن ها را صوفی خطاب کنند ابایی ندارند. تصوف در سالهای اخیر رنگ دینی و اعتقادی به خود گرفته است و بخشی از آن از درون به معارف دینی پیوند خورده است البته هنوز هم برخی از اعتقادات صوفیانه نابخردانه و انحرافی می باشد.

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: فرقه های تصوف به مرور زمان در کشورهای اسلامی گسترش یافتند و اندیشه های صوفیانه گاه به صورت انحرافی در ادبیات و شعر فارسی و حتی مداحی دیده می شود.

وی عنوان کرد: به دلیل غفلت شاهد غلو در برخی از متون و اشعار صوفیانه در ادبیات و یا در موسیقی سنتی خود هستیم که نیاز به بررسی و تعمیق دارد تا مانع از انحراف جوانان به اندیشه های انحرافی شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: ما در این همایش با اشخاص کاری نداریم و تنها درصدد نقد افکار صوفیانه می باشیم از این رو در راستای بیدارگری از اساتید برجسته و محققان در نگارش مقالات دعوت به عمل می آوریم. امید است بتوان تصوف را با اندیشه های خردمندانه همراه ساخت، متاسفانه برخی از فرقه های تصوف در ایران نه تنها درصدد حل مشکلات نیستند بلکه از هر نقدی می گریزند.

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: بیان دیدگاههای تکفیری در مورد شاعران و مداحان صوفی رویکردی مناسب نیست و فقط باید افکار انحرافی را بررسی کرد.

وی در خصوص خروجی این همایش ادامه داد: نشان دادن مسیر نقد صوفیانه به اساتید در دانشگاهها و حوزه های علمیه و آشنا ساختن آنها با انحرافات و همچنین در میان گذاشتن دستاوردهای علمی در اختیار اصحاب رسانه و هوشیاری جوانان در برابر فرقه های انحرافی صوفیه از آثار و برکات این همایش خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: با توجه به جاذبه های صوفیانه و جذب جوانان، حوزه و دانشگاه رسالت مهمی در ارتقای سطح آگاهی در جامعه نسبت به برخی از خرافه ها و اندیشه های انحرافی صوفیانه دارد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.