امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 78813
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 24 بهمن 1396 - 17:02 | | ارسال توسط :

ایران در حمل و نقل کانتینری، جایگاه ضعیفی دارد/ضرورت تربیت دریانورد و افزایش سهم ایران در این حوزه

به گزارش بابل نوین، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور با اشاره به سانحه سانچی و جانباختن خدمه‌های ایرانی این کشتی اظهار کرد: با بررسی همه جانبه درباره علل وقوع سانحه سانچی به زودی پاسخی شفاف خواهیم داد. وی گفت: سازمان جهانی دریانوردی نیز از نتیجه بررسی […]

به گزارش بابل نوین، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور با اشاره به سانحه سانچی و جانباختن خدمه‌های ایرانی این کشتی اظهار کرد: با بررسی همه جانبه درباره علل وقوع سانحه سانچی به زودی پاسخی شفاف خواهیم داد.

وی گفت: سازمان جهانی دریانوردی نیز از نتیجه بررسی این سانحه استفاده می‌کند و در برخی موارد به اصلاح مقررات در صنعت کشتیرانی خواهد پرداخت.

راستاد با بیان این‌که ظرفیت ایران ۲۲۹ فروند کشتی‌ است، گفت:‌ این تعداد کشتی ۱٫۱ درصد ظرفیت کلی ناوگان جهانی را به خود اختصاص می‌دهد که با این سهم در جایگاه بیستم جهان قرار داریم. این یک جایگاه خوب است اما در حوزه حمل‌ونقل کانتینری ایران در چنین جایگاهی خوبی قرار ندارد و باید روی این حوزه تمرکز کنیم.

درآمد سالیانه کشتیرانی دنیا ، ۳۸۸ میلیارد دلار است
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: درآمد سالیانه کشتیرانی دنیا از محل کرایه، ۳۸۸ میلیارد دلار است که این رقم ۵ درصد حجم تجارت جهانی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در حمل و نقل کانتینری جایگاه ضعیف‌تری دارد، گفت: سالیانه ۱۴۵ میلیون کانتینر در دنیا جابه‌جا می‌شود که این رقم در بنادر ما حدود ۳ میلیون TEU است که بخشی از آن توسط لاینر‌های خارجی در بنادر ما تخلیه یا بارگیری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تربیت و آموزش دریانورد و افزایش سهم ایران در این حوزه گفت: در حال حاضر ۱٫۷ میلیون دریانورد روی ناوگان اقیانوس پیمای دنیا فعالیت می‌کنند و تا ۴ سال آینده ۱۶۵۰۰ دریانورد در رده افسری کمبود خواهیم داشت که باید از این فرصت استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: هم اکنون موضوع بنادر با آبخور ۱۷ متر به بالا و ظرفیت ۲۰ هزار TEU با پسکرانه مناسب در دنیا مطرح است، گفت: بسیاری از بنادر که گلوبال هستند با این وضعیت به بنادر سیبری نزول می‌یابند در نتیجه ما هرچه سریعتر بنادر توسعه را که میزان رقابت پذیری ما تعیین کننده جایگاه ما در بنادر دنیا است.

به گفته وی؛ در حوزه رقابت‌پذیری، ایران در سال ۲۰۱۷ رتبه ۶۲ جهانی را به دست آورد، در حالیکه کشورهای منطقه، رتبه‌های ۱۷ و ۲۵ را دارند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره شاخص حمل و نقل جهانی گفت: در شاخص حمل و نقل رتبه جهانی ایران ۵۷ بود، در حالیکه دو کشور منطقه رتبه ۵ و ۱۳ را کسب کردند، در زیر شاخه کیفیت رتبه بنادر ایران ۷۱ بود، در حالیکه همان دو کشور رتبه ۴ و ۱۳ را به دست آورده‌اند.

راستاد با بیان اینکه راهکارهای مستقیمی برای ارتقای رقابت‌پذیری بنادر در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: رقابت‌پذیری ترمینال اپراتورها ضروری است و ما از آن حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اتصال ریلی به بنادر به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: بخشی از منابع حاصل به توسعه دسترسی بنادر به ریل و راه‌آهن اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری دریایی به ارتقای کیفیت و کمیت نیاز داریم، گفت: مارین‌های خوبی در سواحل جنوب به شمال کشور ایجاد شده و ما از تمامی سازندگان و تولیدکنندگان شناورهای گردشگری دریایی حمایت خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: برای اراضی توسعه بنادر به ویژه اراضی دو هزار و ۴۰۰ هکتاری پسکرانه بندر شهید رجایی، دنبال انبارداری نیستیم؛ بلکه موضوع مراکز لجستیک، مراکز ارزش افزوده و مراکز تولید را دنبال می‌کنیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.