امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 63567
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 22 مرداد 1396 - 19:11 | | ارسال توسط :

بازخوانی برشی از کتاب «معارف انقلاب»

در این نوشتار فقط به یکی از بخش های مهم این کتاب با عنوان «ده عمل و دستاورد بزرگ امام» پرداخته ایم.

به گزارش بابل نوین، کتاب «معارف انقلاب»؛ مروری بر دیدگاه های حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظلّه‌العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره‌ی انقلاب اسلامی، کتابی است که به کوشش علیرضا مختارپور تهیه شده و مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفترحفظ و نشر آثار  حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای) آن را منتشر کرده است.

در این کتاب بیش از ۴۰۰ فراز از دیدگاههای معظم‌له با موضوع انقلاب اسلامی که در طول بیش از ۲۰ سال گذشته در دیدارها، سخرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه بیان شده است، گرد‌آوری و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شده است.
در برخی بخشهای این کتاب به تحلیل دوران حاکمیت طاغوت و ویژگیهای آن دوران، مبارزات ملت ایران به رهبری امام عظیم الشأن و ویژگی‌های رهبری ایشان، اصول و محکمات، دستاوردها، آثار و برکات، ارکان و پیام‌های انقلاب، توطئه‌ی رنگارنگ دشمنان در به انحراف کشیدن و نابودی انقلاب و همچنین وظیفه مردم و نسلهای آینده در شناخت و پاسداری انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

مروری بر فهرست و مطالب این اثر ارزشمند به خوبی نشان دهنده جامعیت و همه جانبه نگری گوینده در تحلیل این انقلاب عظیم است که با دقت کامل و تحلیل دقیق به تمامی ابعاد و زوایای انقلاب از جمله تحلیل دوران حاکمیت طاغوت و ویژگیهای آن دوران، رهبری امام عظیم الشان، ویژگیهای رهبری امام، اصول و محکمات، دستاوردها و آثار و برکات، ارکان، پیامهای انقلاب، توطئه های رنگارنگ دشمنان در به انحراف کشیدن و نابودی انقلاب و همچنین وظیفه مردم و نسل­های آینده در شناخت و حفظ انقلاب اسلامی پرداخته اند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که خود در تمام مراحل تکوین، رشد و پیروزی انقلاب اسلامی حضور فعال، مستمر و مؤثر داشته اند به دلیل اهمیت آشنایی نسل های مختلف، خصوصا نسل جوان با علل، عوامل، مراحل، ویژگی ها و آثار انقلاب اسلامی همواره در فرصت های گوناگون به تبیین انقلاب اسلامی پرداخته­اند.

اولین مطلب این کتاب بیانات مقام معظم رهبری در چهل و دومین مجمع عمومی سازمان ملل در ۳۱ شهریور سال ۶۶ است که حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: من از ایران می آیم که زادگاه پرآوازه ترین و در عین حال ناشناخته ترین انقلاب های دوران معاصر است. انقلابی بر پایه دین خدا و در امتداد راه پیامبران و مصلحان بزرگ؛ راهی به درازای همه تاریخ بشر. ریشه استوار و اندیشه زیربنایی این انقلاب جهان بینی توحیدی اسلام است.

بخش پایانی مطالب این کتاب نیز گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری در سفر ۱۰ روز به قم، دیدار مردم قم در سالروز قیام خونین ۱۹ دی و خطبه های نماز جمعه تهران در روز ۱۵ بهمن ماه سال  ۸۹  است.

در ادامه سعی شده است با توجه به شرایط ارتباط  کنونی جامعه جهانی با ایران بازهم این موارد بازخوانی شود تا همگان و به ویژه مسئولان با شجاعت و اقتدار هرچه بیشتر در برابر جریان های مختلف و تحریم ها ایستادگی کرده، از حقوق مسلم ایران دفاع کنند. البته با توجه به حجم بالای مطالب کتاب ما در این نوشتار فقط به یکی از بخش های مهم این کتاب با عنوان «ده عمل و دستاورد بزرگ امام» پرداخته ایم.

رهبر معظم انقلاب در مقدمه در توصیف حضرت امام (ره)  اظهار می دارند: «هنوز زود است که تحلیلگرهاى جهانى بتوانند امام بزرگوار را به درستى بشناسند؛ شخصیت عظیمى که در طول تاریخ بعد از انبیا و اولیا، امثال او بسیار بندرت ظهور مى کنند.  آنها کارهاى بزرگ انجام مى دهند و مثل برق مى درخشند و فضا را منور مى کنند و مى روند.

امام بزرگوار ما کارهاى بزرگِ متناسب با بزرگى خود انجام داد و من امروز بعضى از آنها را به یاد شما مى آورم . یقیناً اگر تحلیلگرها و متفکران کارهاى بزرگ امام امت را فهرست کنند، چند برابرِ آن چیزى خواهد شد که من امروز آنها را برمى شمارم».

ایشان «احیای اسلام» را اولین کار بزرگ حضرت امام(ره) دانسته، در این باره چنین گفته اند: «دویست سال است که دستگاه هاى استعمارى سعى کردند تا اسلام به دست فراموشى سپرده شود. یکى از نخست وزیرهاى انگلیس در جمع سیاستمداران استعمارى دنیا اعلام کرده بود که ما باید اسلام را در کشورهاى اسلامى منزوى کنیم ! قبل و بعد از آن نیز پولهاى گزافى خرج شد تا اسلام در درجه ى اول از صحنه ى زندگى، و در درجه ى دوم از ذهن و عمل فردى انسانها خارج شود؛ چون مى دانستند این دین، بزرگترین مانع در راه چپاول قدرتهاى بزرگ و استکبارى است. امام ما اسلام را دوباره زنده کرد و به ذهن و عمل انسانها و صحنه ى سیاسى جهان برگرداند».

 مقام معظم رهبری  «اعاده ى روح عزّت به مسلمین» را دومین کار بزرگ امام(ره) برشمرده و فرموده اند: «اینگونه نبود که اسلام صرفاً در بحث ها و تحلیل ها و دانشگاه ها و صحن جامعه و زندگى مردم مطرح شود؛ بلکه بر اثر نهضت امام ما، مسلمان ها در همه جاى عالم احساس عزّت کردند.

بنابراین، با کار بزرگى که امام)ره ( انجام داد، مسلمان ها در همه جاى دنیا احساس عزّت مى کنند و به مسلمانى و اسلام خود مى بالند.

از نظر ایشان «سومین کار بزرگ ایشان این بود که به مسلمانها احساس درک امت اسلامى داد.  قبل از این، مسلمان ها در هر جاى دنیا که بودند، چیزى به نام امت اسلامى برایشان مطرح نبود و یا اصلاً جدى تلقى نمى شد. امروز همه ى مسلمان ها در اقصاى آسیا تا قلب آفریقا و تمام خاورمیانه و در اروپا و امریکا احساس مى کنند که جزو یک جامعه ى جهانىِ بزرگ به نام امت اسلامى هستند. امام احساس شعور نسبت به امت اسلامى را ایجاد کرد، که بزرگترین حربه براى دفاع از جوامع اسلامى در مقابل استکبار است».

«نابودی رژیمی فاسد و وابسته» و ازاله­ ى حکومت پادشاهى در ایران، هم از بزرگترین کارهایى بود که کسى مى توانست آن را تصور کند؛ زیرا ایران مهم ترین دژ استعمار در منطقه­ى خلیج فارس و خاورمیانه بود و این دژ به دست امام در هم فرو ریخته شد».

از نظر ایشان «ایجاد حکومتى بر مبناى اسلام هم چیزى بود که به ذهن مسلمان ها و غیرمسلمان ها خطور نمى کرد، و خواب خوشى بود که مسلمان هاى ساده لوح هم هرگز آن را با خود تصور نمى کردند و نمى دیدند و امام)ره(  در حد یک معجزه، به این خیال افسانه آمیز لباس واقعیت پوشاند».

رهبر معظم انقلاب احیای نهضت اسلامی در جهان را از دیگر کارهای مهم حضرت امام(ره) برشمرده، فرموده اند: «قبل از انقلاب اسلامى، در بسیارى از کشورها و از جمله کشورهاى اسلامى، گروه ها و جوان ها و ناراضی ها و آزادى طلب ها، با ایدئولوژی هاى چپ وارد میدان مى شدند؛ اما بعد از انقلاب اسلامى، پایه و مبناى حرکتها و نهضت هاى آزادیبخش، اسلام شد. امروز در هر نقطه یى از دنیاى وسیع اسلام که جمعیت یا گروهى به انگیزهى آزادیخواهى و ضدیت با استکبار حرکت مى کنند، مبنا و قاعده­ى کار و امید و رکنشان، تفکر اسلامى است».

ایجاد  نگرشى جدید در فقه شیعه  هم از کارهای مهم حضرت امام(ره ) بوده است؛ زیرا از دیدگاه رهبر انقلاب، «فقاهت ما پایه ­هاى بسیار مستحکمى داشته و دارد.  فقاهت شیعه، یکى از محکم ترین فقاهت ها و متکى به قواعد و اصول و مبانى بسیار مستحکمى است.  امام عزیزمان این فقه مستحکم را در گستره یى وسیع و با نگرشى جهانى و حکومتى مورد توجه قرار داد و ابعادى از فقه را براى ما روشن کرد که قبل از آن روشن نبود».

امکان زمامداری بر اساس اخلاق و زهد نیز مسئله بسیار مهم است و از نظر مقام معظم رهبری، «در دنیا پذیرفته شده است که کسانى که در رأس اجتماعات قرار مى­ گیرند، اخلاق فردىِ خاصى داشته باشند! تکبر ورزیدن، برخوردار بودن از زندگى راحت و مسرفانه، تجمل­گرایى، خودرأیى و خودخواهى و امثال اینها، چیزهایى است که مردم دنیا قبول کردند که کسانى که در رأس حکومت ها قرار مى گیرند، این اخلاق را داشته باشند.  حتّى در کشورهاى انقلابى، انقلابیونى که تا دیروز زیر چادرها زندگى مى کردند و در دخمه­ها مخفى مى­شدند، به مجرد اینکه به حکومت مى رسند، وضع زندگیشان عوض مى شود و اخلاق حکومتی شان تغییر مى کند و همان وضعیتى را به خود مى گیرند که بقیه­ى سلاطین و رؤساى عالم داشتند! ما از نزدیک چنین چیزى را دیده ایم؛ براى مردم هم مایه ى تعجب نیست. امام ما این باور غلط را عوض کرد و نشان داد که رهبر محبوب و معشوق یک ملّت و دیگر مسلمانان عالم مى تواند زندگى زاهدانه یى داشته باشد و به جاى کاخهاى مجلل، در یک حسینیه از دیدارکنندگان پذیرایى کند و با لباس و زبان و اخلاق انبیا با مردم برخورد کند … از معجزات بزرگ آن بزرگوار این بود که هم در زندگى خود و هم در آن دستگاهى که به وجود آورده بود، نور معرفت و حقیقت تجلى یافته بود».

  از نظر رهبر انقلاب مسئله مهم دیگر احیاء روحیه غرور و خودباوری در ایرانیان بود؛ زیرا «قدرتهاى خارجى  مدتى انگلیسیها و مدتى هم روسها و دیگر دولتهاى اروپایى، و پس از آن امریکاییها  ملّت ما را تحقیر کرده بودند.  ملّت ما هم باور کرده بود که قابلیت و لیاقت کارهاى بزرگ را ندارد، سازندگى از او بر نمىآید، ابتکار از او ساخته نیست و دیگران باید بر او آقایى کنند و به او زور بگویند بنابراین، روح غرور و افتخار ملى را در ملّت ما کشته بودند؛ ولى امام عزیز ما، روح غرور و افتخار ملى را در ملّت ایران بیدار و زنده کردند.

در همان حال که ملّت ما از احساسات و نخوتهاى بیجاى ناسیونالیستى که استکبار عامل آن، و رژیم منحوس پهلوى مروجش بود  مبرا هستند، اما احساس عزّت و قدرت مى کنند. امروز ملّت ما از دست به دست هم دادن و توطئه ى مشترک شرق و غرب و ارتجاع نمى ترسند و احساس ضعف هم نمى کنند.  جوانهاى ما احساس مى کنند که خودشان مى توانند کشورشان را بسازند. مردم ما احساس مى کنند که قدرت و توان آن را دارند که در مقابل تحمیل ها و زورگویی هاى شرق و غرب بایستند. این روح عزّت و خودباورى و غرور ملى و افتخارات حقیقى و اصیل را امام)ره( در ملّت ما زنده کرد».

نکته پایانی درباره حضرت امام (ره) از نظر رهبر معظم انقلاب «اثبات این نکته بود که «نه شرقى و نه غربى »، یک اصل عملى و ممکن است. دیگران خیال مى کردند که یا باید به شرق متکى بود و یا به غرب، یا باید نان این قدرت را خورد و ستایشش کرد و یا آن قدرت را ! فکر نمى کردند که یک ملّت بتواند هم به شرق و هم به غرب «نه» بگوید و بایستد و بماند و خود را روز به روز ریشه دارتر کند؛ اما امام)ره( این نکته را ثابت کرد».

مطالب نقل شده، از خطبه ی نمازجمعه ى تهران(۲۳/ ۰۴/ ۶۸) برگرفته و در این کتاب نقل شده است.

این مطالب مرور شد تا تمام مسئولان کشور اسلامی ایران بدانند که می توان با توکل به خدا و استفاده از نیروی اتحاد مردم ایران بار دیگر توطئه های کنونی شرق و غرب را درهم شکست و در برابر ناقضان برجام نیز واکنشی عزت مندانه نشان داد و بینی زیاده خواهان را به خاک مالید. چنین باد!/ص

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.