امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35320
  پرینتخانه » اجتماعی, فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 24 آبان 1395 - 21:25 | | ارسال توسط :

باید عاشورایی بود تا اربعینی شد

نویسنده كتاب «پنجره‌های تشنه» معتقد است كه اربعین حسینی برای عاشوراییان است و اگر در موقعیت عاشورایی به هر دلیل و بهانه‌ای غایب بودیم، در پیاده‌روی اربعینی به دردی نمی‌خوریم.

به گزارش بابل نوین ، مهدی قزلی، نویسنده، در گفت‌وگو با  خبری حوزه هنری مستندنگاری و یا تهیه مستند و فیلم و … در راهپیمایی اربعین حسینی را کاری دشوار دانست و گفت: بیش از ۱۰ میلیون زائر به این راهپیمایی می روند و هر کدام نیز مجهز به دوربین و تلفن همراه هستند و برخی هم می نویسند و بسیاری هم مستندسازی می کنند. اگر بخواهیم شاهد کتاب و یا مستند سینمایی خلاقانه با نگاه نو و تازه باشیم، فرد باید خود را از این جریان بیرون بکشد و از زاویه ای دیگر به این راهپیمایی بنگرد. بیرون آمدن از مسیر هم نقض غرض است.

وی افزود: در اربعین حسینی  همه می‌روند و هر کس چیزی می‌نویسد و در فضاهای مجازی پخش می‌کنند و این موضوع باعث می شود که کشف جدید و کار تولید اثری ماندگار و پرمخاطب سخت شود.

این نویسنده همچنین با بیان اینکه مردم کشورمان از دیرباز عاشورایی احوال بوده اند، اظهار کرد: مردم ما اربعینی احوال نبوده اند، وقتی امام خمینی (ره) فرمودند که برای دفاع از کشور به جبهه بروید، از اقشار مختلف و حتی کسانی که چیزی از جنگ و مسائل نظامی نمی دانستند کار و کاسبی خود را تعطیل کردند و به جبهه رفتند. مردم کشورمان با شهادت، جانبازی و ایثار به وظیفه خود عمل می‌کردند. یعنی در زمان و موقعیت عاشورایی دست دست و تعلل نکردند و تصمیم درست گرفتند.

وی ادامه داد: مردم ما رهبرشان را تنها نمی گذاشتند. بخشی از آنچه در مراسم اربعین اتفاق می‌افتد از یک زاویه، امتداد همان فرهنگ دیر تصمیم گرفتن است. البته نمی خواهم به کسانی که به پیاده‌روی اربعین حسینی می روند جسارتی کرده باشم. من درباره فرهنگ اربعین صحبت می کنم و معتقدم که امتداد اتفاقی است که برای توابین و یا مختار رخ داد.

نویسنده کتاب «پنجره های تشنه» گفت: جماعتی که در اربعین حسینی گرد هم می آیند اگر به قول امام (ره) هر کدام یک سطل آب بر روی داعش بریزند، آن ها را سیل می برد. پس با وجود چنین ظرفیتی چرا باید داعش سال ها باعث از بین رفتن جان و مال و امنیت و آبروی مسلمانان باشد و به حیات خود ادامه دهد؟

قزلی خاطرنشان کرد: با تمام این حرف ها از صمیم قلب عاشق زیارت امام حسین (ع) هستم. اما می‌گویم اگر راهپیمایی اربعین حسینی در امتداد فرهنگ دیر کردن است، نباید در این فرهنگ دمید و باید اطلاع رسانی کرد. باید این مسئله را تبیین و تشریح کنیم که اربعین برای عاشوراییان است و اگر در موقعیت عاشورایی به هر دلیل و بهانه ای غایب بودیم، در پیاده روی اربعینی به دردی نمی خوریم. منظورم هم از عاشورا همان معنی مستفاد از عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»ست.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.