امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79888
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 13 اسفند 1396 - 17:25 | | ارسال توسط :

بحران آب، بهانه‌ای برای مهاجرت/ایران به ورشکستگی آبی رسیده است

به گزارش بابل نوین، عبدالله فاضلی دبیر اجرایی و هماهنگی احیای و تعادل بخشی در همایش بزرگداشت روز ملی آب با اشاره به کاهش منابع آب زیر زمینی اظهار کرد: افت منابع آب زیرزمینی از دهه ۷۰ آغاز شد، به طوریکه سالیانه با کاهش ۶ میلیارد متر مکعب از آب خوان ها مواجه هستیم. طبق آمار؛ […]

به گزارش بابل نوین، عبدالله فاضلی دبیر اجرایی و هماهنگی احیای و تعادل بخشی در همایش بزرگداشت روز ملی آب با اشاره به کاهش منابع آب زیر زمینی اظهار کرد: افت منابع آب زیرزمینی از دهه ۷۰ آغاز شد، به طوریکه سالیانه با کاهش ۶ میلیارد متر مکعب از آب خوان ها مواجه هستیم. طبق آمار؛ امسال کسری آب های زیرزمینی به ۱۲۶ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی افزود: در صورت ادامه وضع موجود تا سال ۱۴۰۰ با ۲۰۰ میلیارد متر مکعب کسری آب خوان ها مواجه و در منابع آبی، دچار ورشکستگی خواهیم شد.

دبیر اجرایی و هماهنگی تعادل بخشی با بیان اینکه در برخی از شهرها امکان مهاجرت به دلیل کم آبی وجود دارد، ابراز کرد: با خشک شدن منابع آب زیرزمینی بسیاری از شهرها که برای تامین آب به این منابع متکی هستند دچار اختلال در عملکرد شده، و مهاجرت به شهرهای دیگر و حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مجموع ۱۷۶ سد کشور، ۱۵۶ میلیارد مترمکعب آب ذخیر شده که تنها ۳۰ میلیارد مترمکعب آن، قابل بهره برداری است.

فاضلی با اشاره به دلایل خشکسالی در کشور بیان کرد: میانگین بارش در ده سال اخیر از ۲۴۱ میلی متر به ۲۱۴ میلی متر کاهش پیدا کرده است و به لحاظ اقلیمی؛ ۸۵ درصد کشور در مناطق خشک و نیمه خشک قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در آینده رو به کاهش است، یادآور شد: سرانه مصرف آب در کشور ۱۵۰۰ متر مکعب برای هر فرد است که در سال ۱۴۰۰ با توجه به افزایش جمعیت به ۱۰۸ میلیون نفر؛ میزان سرانه به ۱۱۰۰ مترمکعب کاهش خواهد یافت.

به گفته وی؛ نبود نگرش سیستمی، سیاست گذاری ناکارآمد، وضع قوانین نامناسب و فشار بر بخش کشاورزی به بهانه افزایش اشتغال از دلایل اصلی در ایجاد بحران آبی در کشور است.

وی با انتقاد از حفر بی رویه چاه در کشور اذعان کرد: در سال ۴۷ با وجود چاه های اندک، قوانین سختگیرانه ای برای حفر چاه وجود داشت که در ادامه در سال ۶۵ با ارائه مجوز برای ۱۵۰ هزار حلقه چاه، زمینه استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی فراهم شد . در سال ۸۳ با رایگان اعلام شدن آب در بخش کشاورزی، مصرف در این حوزه افزایش چشمگیری داشت و در سال ۸۹ با تعیین تکلیف ۱۰۰ هزار حلقه چاه میزان مصرف بازهم سیر صعودی گرفت.

دبیر اجرایی و هماهنگی تعادل بخشی با اشاره به عملکرد شورای عالی آب گفت : در سال۹۳ مدیریت مصرف آب های زیرزمینی توسط شورای عالی آب به تصویب رسید که پر کردن چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز با کمک دادستانی و قوه قضاییه آغاز شد و کمیته صیانت از آب های زیر زمینی شروع به کار کرد.

فاضل در پایان تاکید کرد: بحث بحران آب در کشور نیازمند همکاری همه مسئولان و مردم برای برون رفت از این بحران است.

/باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.