امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58307
  پرینتخانه » اخبار بابل تاریخ انتشار : 09 خرداد 1396 - 9:06 | | ارسال توسط :

بخش تشخیص اختلالات کروموزومی در بابل راه‌اندازی می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از راه اندازی بخش تشخیص اختلالات کروموزومی در بابل خبرداد.

به گزارش بابل نوین، زینب پهلوان متخصص زنان و زایمان بیمارستان روحانی بابل از راه اندازی بخش تشخیص اختلالات کروموزومی و بیماری های ژنتیکی ارثی با روش آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای جفت ( cvs ) خبر داد.

وی تصریح کرد: آمنیوسنتز روشی است که طی آن مقدار کمی از مایع آمنیوتیک اطراف جنین نمونه برداری و برای بررسی ازمایشات کروموزومی به ازمایشگاه ژنتیک فرستاده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بهترین زمان انجام آمنیوسنتز ۱۵ تا ۲۰ هفتگی است و کشت کروموزومی برای کاریوتیپ ۱۰ تا ۱۵ روز به طول می انجامد.

پهلوان گفت: آمنیوسنتز تست تشخیصی است که می تواند بگوید جنین دارای مشکل کروموزمی است یا نه و در بیش از ۹۹ درصد موارد، نتایج کروموزومی صحیح است.

وی خاطرنشان کرد: این بخش برای نخستین بار در بخش دولتی در بابل راه اندازی شده و روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه شیفت صبح آماده ارائه خدمات به مادران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: سندروم داون شایع ترین اختلال ژنتیکی شناخته شده است که باتوجه به شیوع به نسبت فراوان این بیماری در طول دو دهه اخیر، روش های گوناگونی مانند آمنیوسنتز برای تشخیص پیش از تولد آن ابداع شده است.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان روحانی گفت: انجام تست های غربالگری در طول سال های اخیر در کشورهای پیشرفته دنیا و همچنین ایران موجب کاهش شدید تعداد کودکان مبتلا به بیماری های خطرناک مادرزادی شده است.

پهلوان ادامه داد: آمنیوسنتز اغلب برای شناسایی وجود یک ناهنجاری کروموزومی در جنین انجام می شود که سندروم داون یکی از انواع این اختلالات ناشی از وجود یک کروموزوم ۲۱ اضافی است.

وی افزود: داشتن تعداد کمتر یا بیشتر کروموزوم ها منجر به عقب افتادگی ذهنی و جسمی می شود.

این متخصص گفت: افرادی که دارای نتایج غربالگری پرخطر و یا سابقه فرزند با مشکلات کروموزومی مثل سندرون داون هستند و همچنین افراد حامل جابه جایی یا ناهنجاری کروموزومی، کاندید روش امنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: زوج هایی که در معرض خطر داشتن فرزند مبتلا به بیماری ژنتیکی قابل تشخیص مانند تالاسمی یا کم خونی داسی شکل و یا فیبروز کیستی هستند و یا افراد دارای جنین مبتلا به ناهنجاری ساختمانی در سونوگرافی نیز باید با روش آمنیوسنتز مورد بررسی قرار گیرند.

پهلوان درباره چگونگی روش آمنیوسنتز گفت: ابتدا با سونوگرافی محل دقیق جنین، جفت و مطمئن ترین نقطه برای وارد کردن سوزن را مشخص کرده و سپس سوزن ریز و بلند را از طریق شکم به داخل حفره آمنیون جاییکه بیشترین مایع وجود دارد وارد می‌کنیم و به اندازه ۱۰ تا ۲۰ میلی لیتر مایع می کشیم.

این متخصص اظهار کرد: مادران برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول در صورت توصیه پزشک از این روش های تشخیصی استفاده کنند./ص

ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.