امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56394
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1396 - 11:11 | | ارسال توسط :

بررسی تراز تجاری کشور در دولت یازدهم/ صادرات به ۱۵ کشور جهان در سال ۹۵

اگر صادرات بیشتر از واردات باشد، به نام «مازاد تجاری» مشخص می‌شود و اگر صادرات کمتر از واردات باشد، «کسری یا شکاف تجاری» نام می‌گیرد خلاصه‌تر آنکه تراز تجاری نتیجه خالص صادرات یک جامعه اقتصادی است.

به گزارش بابل نوین،به نقل از سایت «رازق»، تفاوت میان ارزش پولی واردات و صادرات خروجی در دوره‌ای معین تراز تجاری است در واقع تراز تجاری معیار رابطه بین واردات و صادرات کشورها است.

اگر صادرات بیشتر از واردات باشد، به نام «مازاد تجاری» مشخص می‌شود و اگر صادرات کمتر از واردات باشد، «کسری یا شکاف تجاری» نام می‌گیرد خلاصه‌تر آنکه تراز تجاری نتیجه خالص صادرات یک جامعه اقتصادی است.

در بخش تجارت خارجی، تراز بازرگانی خارجی در سال ۸۴ بدون احتساب صادرات نفت منفی ۲۸ میلیارد دلار بود که این تراز در سال های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب به تراز مثبت ۹۰۰ میلیون دلار و ۲۵۰ میلیون دلار رسید.

روند واردات از سال ۸۹ روند کاهشی داشت و در این مدت با یک شیب ملایمی صادرات غیر نفتی رشد داشت و تراز تجاری کشور که تا سال ۹۴ منفی بود در سال۹۵ مثبت شد.

در بخش تراز وزنی تجارت خارجی در سال ۸۴ با ده میلیون و پانصد هزار تن ترازی منفی داریم، در سال های ۹۲ و ۹۵ تراز وزنی تجارت خارجی کشور به ترتیب تراز مثبت ۴۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و ۷۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن را به خود اختصاص داد.

بالاترین رقم ارزش واردات مربوط به سال ۸۹ با ۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است و بالاترین رقم وزنی واردات مربوط به سال ۸۸ با ۵۲ میلیون تن واردات بوده است.

از کل رقم ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری واردات سال ۹۵ تنها حدود ۱۴ درصد کالاهای مصرفی و مابقی مواد اولیه، واسطه ای و کالاهای سرمایه ای بود.

تراز بخشی صادرات و واردات در بخش مواد پتروشیمی پلیمری با ۳ سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و در بخش محصولات شیمیایی آلی با دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مثبت است.

در بخش میوه های خوراکی، سنگ آهن، و محصولات معدنی غیرفلزی گوگردی به ترتیب با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد دلار و ۷۰۰ میلیون دلار تراز تجاری کشور مثبت است.
بخش چدن، آهن و فولاد با تراز ۵۱۸ میلیون دلار و تراز مس و مصنوعات با تراز ۴۷۷ میلیون دلار مثبت است.

در بخش کودها نیز تراز مثبت ۶۲۳ میلیون دلاری داریم که برنامه سازمان در سال جدید تمرکز بر روی بخش هایی مانند ماشین آلات صنعتی، دارو و صنایع اپتیک که دارای تراز منفی هستند، خواهد بود.

۴ هزار و ۸۵۵ شرکت در ۱۶۷ نمایشگاه تخصصی بین المللی و اختصاصی خارج از کشور در چهار سال گذشته حضور داشتند.
در سال ۹۵ نسبت به سل قبل ۶۵ درصد از لحاظ تعداد نمایشگاه ها و ۳۸ درصد از لحاظ تعداد شرکت ها رشد داشتیم‌.

۸۰ درصد محصولات داخلی در سال ۹۵ به ۱۵ کشور جهان صادر شد که در سال ۹۲ فقط توانستیم به هشت کشور دنیا صادرات داشته باشیم./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.