امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 82132
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1397 - 17:07 | | ارسال توسط :

بزرگترین ویژگی‌ عالم دینی در کنار مردم و در خدمت مردم بودن است

به گزارش بابل نوین، نماینده سابق مجلس با اشاره به ویژگی بارز اخلاقی مرحوم طباطبایی گفت: یکی از ویژگی‌های بارز مرحوم طباطبایی، ایجاد اتحاد، وحدت وانسجام ملی و اسلامی در بین مردم بود. از تمام ظرفیت‌های علمی و دینی خود برای وحدت نیروهای انقلابی، اسلامی و جریان‌های سیاسی نظام بهره می‌برد. راهی که در جامعه امروز […]

به گزارش بابل نوین، نماینده سابق مجلس با اشاره به ویژگی بارز اخلاقی مرحوم طباطبایی گفت: یکی از ویژگی‌های بارز مرحوم طباطبایی، ایجاد اتحاد، وحدت وانسجام ملی و اسلامی در بین مردم بود. از تمام ظرفیت‌های علمی و دینی خود برای وحدت نیروهای انقلابی، اسلامی و جریان‌های سیاسی نظام بهره می‌برد. راهی که در جامعه امروز سخت به آن نیازمندیم و در اندازه مورد توجه به آن اهتمام نمی‌ورزیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در مراسم سومین روز درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی که در مسجد موسی ابن جعفر (ع) برگزار شد با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که به نقش علم و انبیا در هدایت و تربیت بشری اشاره می‌کند اظهار کرد: فقاهت مورد نظر قرآن فقاهت موجود در حوزه‌های علمیه ما به معنای فرود احکام دینی نیست بلکه نگاه قرآن معطوف به انسان‌هایی است که در حوزه یا حوزه‌هایی از معارف دین به یک فهم دقیق و یک دانش قابل بهره دست پیدا میکنند.

وی در ادامه با بیان اینکه از منظر قرآن فقیه کسی است که برای جامعه بشری، بیم، امید، حرکت و مسیر تعالی را تبیین می‌کند خاطرنشان کرد: این عالمان تربیت یافته می‌توانند برای افراد جامعه به عنوان منذر نقش بیدارگر و معلم وارسته را داشته باشند. انسان در هر مرتبه‌ای از مراتب علم و دانش که باشد اگر دانش او با عمل صالح گره نخورد و آراسته به مدارج بلند ایمان و تقوا نباشد نمی‌تواند به عنوان منذر در جامعه ایفای نقش کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: کسی می‌تواند منذر باشد که خود تحت انذار اهل بیت (ع) قرار گرفته باشد و مردم در رفتار، سلوک و منش او روح بندگی و عبودیت را مشاهده کنند. انسان عامل، آگاه و فقیه در قرآن کریم انسانی است که قرآن‌شناس باشد و با مدرسه اهل بیت (ع) در ارتباط بوده باشد.

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به شخصیت شهید آیت‌الله سعیدی تاکید کرد: این شهید راه مبارزه را فراروی ملت ایران باز کرد و این شاگرد برجسته و ممتاز و شهیدپرور، یک فقیه در تراز قرآن بود. او از قهر دشمن نگران نبود و همواره در برابر شکنجه‌ها مقاومت می‌کرد و به گونه‌ای رفتار می‌کرد که راه را برای سعادت امت و رستگاری جامعه ایرانی و اسلامی فراهم کند چون عامل مجاهد بود و برای جامعه بشری الهام‌بخش و نقش منذر را داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان منذر نسبت به دنیا بی‌اعتنا است و مجاهدت و شجاعت را همواره در زندگی خود دارد افزود: انسان منذر گره از مشکلات افراد جامعه باز می‌کند و همواره می‌شود سلوک و معرفت دین را در سخن، عقیده، اخلاق و رفتار او مشاهده کرد. عالم ربانی و مجاهد فی سبیل‌الله حاج سید مهدی طباطبایی یک فقیه در تراز قرآن بود که برای جامعه بشری یک عالم دینی وارسته بود و نقش منذر را ایفا می‌کرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه افزود: او در جنوب تهران در پایگاه جهاد وشهادت آیت‌الله سعیدی ایستاد و در کنار طبقات محروم خطه دولاب ایفای وظیفه کرد. آب و هوای این منطقه و خطه بر بیماری و ناراحتی او می‌افزود. دوستان و علاقه‌مندانش در نقاط خوش آب و هوای تهران برای سکونت او خانه تدارک دیده بودند اما نپذیرفت و فرمود با سینه پردرد و ملتهب می‌خواهم در کنار همسنگران دیروز و امروزم زندگی کنم ودر کنار مردم باشم. خانه او پناه نیازمندان، فقرا و ملجا مردم و پاسخگو به نیازهای جامعه بود. این رفتارها از علائم روشن یک عالم دینی است. اینکه امروز روحانیت شیعه نقش رهبری و مدیریتی در زعامت جامعه دارد، به دلیل این گونه رفتارها است و این گونه علما به دلیل پیوندی که با تار و پود جامعه دارند همواره تاثیرگذار هستند. یکی از بزرگترین ویژگی‌های عالمان دینی در کنار مردم و در خدمت مردم بودن است.

ابوترابی فرد در ادامه گفت:‌امروز یک عالم دینی، زندگی ابرقدرت‌های جهانی را بر هم زده است. رهبر معظم انقلاب در یک خانه حقیر و در میان مردم و در جنوب تهران زندگی ساده‌ای دارد و با همین رفتارهای ساده زیستی است که نبض جهان اسلام را در دست دارد. اگر می‌بینید ملت‌های مسلمان ایران، لبنان، عراق، سوریه و… راه مبارزه و استکبار را همواره پس از بیانات رهبری طی می‌کنند به دلیل این پیوند ساده‌زیستی رهبر با مردم است. عالم دینی که در خدمت مردم باشد و اخلاق و تواضع دینی را در جامعه پیاده کند، یک منذر دین است.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت مرحوم طباطبایی تصریح کرد:‌خانه او خانه نبود بلکه محلی برای تبلیغ دین بود. مدرسه بود، ملجا فقرا بود، حجره طلاب بود.این خانه، یک خانه دینی است. این عالم بزرگوار دست پرورده این انقلاب است و پس از او خاندان او نیز همگی در عرصه دین قدم برمی‌دارند. او همواره متواضع بود و خدمت به مردم را در راس امور داشت. دیروز در خدمت امام بود و امروز در خدمت رهبری و همواره از تکیه‌گاه‌های انقلاب بود. با سعه صدر، اتحاد، وحدت و انسجام ملی و اسلامی را در جامعه ایفا می‌کرد و از تمام ظرفیت‌های علمی و دینی خود بهره می‌برد تا راه را برای وحدت نیروهای انقلابی، جریانات سیاسی و نظام و رهبری هموار کند. راهی که سخت در جامعه امروز به آن نیازمندیم و این رفتار در حدی مورد توجه او بود که می‌توانست گره‌گشا باشد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به آیه “واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقو” گفت: مرحوم طباطبایی این آیه را باور داشت. پیام چنگ زدن به ریسمان الهی را باید در نظر بگیرید. این پیام کلیدی برای مردم جامعه ما و کل مسلمانان پیامی است که می‌تواند گره‌گشا باشد. یعنی همه باید به ریسمان الهی چنگ بزنید و از تفرقه و دورویی فاصله بگیریم و در برابر کفر و عربده‌کشی‌های امثال ترامپ یکپارچه و متحد و مقاوم بایستیم.

وی ادامه داد: با عمل به این گونه آیات است که می‌توانیم راه مبارزه با استعمار و نفوذ ناپذیری را در جامعه ترویج بدهیم. اقتدار امت اسلامی در وحدت ملت است و باید در این راه قدم برداریم. مرحوم طباطبایی در این راه تلاش‌های زیادی کرد و گام‌هایی برداشت که می‌تواند سعادت دنیا و آخرت را در بر داشته باشد.

/ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.