امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54947
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 30 فروردین 1396 - 12:16 | | ارسال توسط :

تأثیر وقف مشارکتی در توسعه وقف

یکی از خصوصیات انسان مؤمن تخصیص دادن قسمتی از ثروتش برای نیازمندان است، از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان مؤمن قسمتی از مال خود را جهت رفع مشکل مؤسسه‌های خدمات‌رسانی به اجتماع و نیازمندان وقف می‌کند که صرف آن شود.

به گزارش بابل نوین، یکی از خصوصیات انسان مؤمن تخصیص دادن قسمتی از مالش برای نیازمندان است. از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان مؤمن قسمتی از مالش را در جهت رفع مشکل موسسه‌های خدمات رسانی به اجتماع و نیازمندان وقف می‌کند که صرف آن شود. وقف پس انداز بلندمدتی برای آخرت است که مقدار سودش را براساس تقوا و اخلاص واقف حساب می کنند.

یکی از راه‌های آسان در جهت توسعه وقف، وقف مشارکتی است

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: یکی از راه‌های آسان در جهت توسعه وقف، وقف مشارکتی است که با همکاری جمعی صورت می‌پذیرد.

وی، افزود: وقف از سنت‌های مهم الهی است و سازمان اوقاف در راستای فراهم کردن، زمینه مشارکت مردم در این سنت الهی، اوراق وقف مشارکتی را برای مشارکت عموم ایجاد کرده است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام همزبان، با اشاره به مهم ترین مزیت وقف مشارکتی خاطرنشان کرد: اولین و مهم‌ترین مزیت “وقف مشارکتی” گسترش فرهنگ وقف به تمامی سطوح درآمدی جامعه است؛ افراد می‌توانند با هر درجه از تمکّن مالی، در وقف شرکت کنند و این مسئله می‌تواند نقش مؤثری در تقویت سنت حسنه وقف داشته‌ باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نباید مردم از امر وقف ذهنیت خاصی داشته باشند که باید تمام اموالشان را بدهند در حالی که می‌توان وقف مشارکتی را ترویج و توسعه داده و به بارور شدن آن اقدام کرد.

وی، یادآور شد: استفاده از وقف مشارکتی می‌تواند تا حدود زیادی این مانع را بردارد و راه را برای تأسیس چنین موقوفه‌هایی هموار کند.

حجت‌الاسلام همزبان، وفف مشارکتی را بهترین روش برای ادامه سنت حسنه وقف دانست و افزود: در گذشته مردم به دلیل وضعیت خوب اقتصادی وقف‌ها را به صورت فردی انجام می‌دادند، اما در شرایط کنونی بهترین روش برای ادامه سنت حسنه وقف، وقف مشارکتی است.

استاد حوزه و دانشگاه، تاکید کرد: بسیاری از خیرین هستند که توان وقف یک ساختمان را ندارند، ولی اگر به صورت گروهی وارد عمل شوند، می‌توانند این کار را انجام دهند و با وقف یک مجموعه مسکونی یا هر ملکی که منافع آن به جامعه برسد، در راستای گسترش فرهنگ وقف گام بردارند.

سفارش به وقف از افتخارات دین اسلام است

صمدبهروز، استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز اظهار کرد: سفارش به وقف از افتخارات دین اسلام است و به طور غیرمستقیم در قرآن و به طور مستقیم در سیره‏ پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به آن توجه فراوان شده است؛ چراکه از نظر اسلام وقف راه‏گشایی برای رفع محرومیت‏‌های مادی و معنوی جامعه و یادگار جاودانه‏‌ای از کرامت انسان به پیشگاه بشریت و پیوند با آفریدگار متعال است.

وی، افزود: وقف قبل از آنکه خیر و فایده‌ای برای دیگران داشته باشد، واقف را دگرگون و مستعد دریافت‌های معنوی کرده و حتی بعداز مرگ وی نیز آثار ماتأخر بر اعمالش افزوده می‌شود.

بهروز، وقف را سنت حسنه و از ضروریات جامعه دانست و خاطرنشان کرد: سنت حسنه وقف از ضروریات جامعه است و مسئولان فرهنگی کشور باید از تمام ظرفیت‌ها برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه تلاش کنند،خلاءهایی در زمینه نذورات عدم شناخت مردم از طرحهای مختلف وقف وجود دارد و در این راستا عمل به سنت وقف‌ کمرنگ شده که نیازمند آسیب شناسی و ورود جدی است.

بهروز، با اشاره براینکه اجرای صحیح طرح “وقف مشارکتی” ظرفیت جذب خیرین و واقفان را افزایش می‌دهد، ادامه داد: وقف مشارکتی از طریق فروش اوراق تخصصی وقف، طرحی برای امکان وقف دسته جمعی افراد به منظور مشارکت بیشتر تمام آحاد مردم در این سنت حسنه است؛ بنابراین ایجاد موقوفات مشارکتی گامی مؤثر در توسعه فرهنگ وقف و موقوفات در جامعه خواهد بود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: امروزه جامعه به کاربری‌های متفاوتی از وقف نیاز دارد که ایجاد این کاربری‌ها از دل موقوفات کار سرمایه‌گذاران است.

وی افزود: وقف یکی از کارهای خیر محسوب می‌شود که انسان در قالب این سنت حسنه، بخشی از مال خود را با جان و دل برای سایران وقف می‌کند.

بهروز، با اشاره به مزایای وقف مشارکتی تاکید کرد: وقف‌های مشارکتی می‌تواند موقوفات با قابلیت تبدیل را به راحتی به نیازهای روز جامعه تبدیل کند تا هم نیات واقفان به بهترین شکل اجرایی شود و هم بتوان بهره‌وری از موقوفات را تا حد قابل توجهی افزایش داد./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.