امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 59093
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 20 خرداد 1396 - 19:51 | | ارسال توسط :

تاریخچه دیدارهای ایران و ازبکستان

تیم ملی ایران دوشنبه یک بازی حساس مقابل ازبکستان دارد. دیداری که می تواند حکم صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ را امضا کند.

به گزارش بابل نوین، در تاریخ بازی های تیم ملی فوتبال ایران، تنها هفت ملاقات با ازبکستان دیده می شود. دلیل آن هم روشن است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲تیم ملی ازبکستان آسیا پیوست و قدمت کم این تیم باعث شده تا تعداد بازی های ایران و ازبکستان تنها ۶ بازی باشد.

با این حال این برای دومین دوره است که ایران برای رسیدن به جام جهانی ازبک ها را مقابل خود می بیند. بد نیست مروری داشته باشیم به دیدارهای دو تیم؛

*توفان ۱۱ دقیقه‌ای دایی

اولین رودررویی ایران و ازبکستان در ۲۳ آذر سال ۱۳۷۷ در مرحله یک چهارم نهایی بازیهای آسیایی ۱۹۹۸ در بانکوک بود که با پیروزی ۴-۰ ایران به پایان رسید. آن چه از آن بازی به یادها مانده هت‌تریک دایی در ۱۱ دقیقه پایانی است.

ازبکستان با قهرمانی در بازیهای آسیایی ۱۹۹۴ خیلی زود خود را به عنوان یکی از قدرتهای آسیا معرفی کرد. ازبک ها مدافع عنوان قهرمانی به شمار می رفتند. ایران با گل علی موسوی از حریف خود پیش افتاد و به یکباره دایی شروع کرد. مهاجم ایران در ۱۱ دقیقه پایانی هر توپی را که گرفت تبدیل به گل کرد. یکی از گلهای دایی که پس از عبور از چند بازیکن و یک ضربه وحشتناک به دست آمد یکی از زیباترین گلهای ملی سرمربی کنونی نفت تهران است. منصور پورحیدری هدایت تیم ملی را بر عهده داشت.

*گل به خودی رحمان

دومین ملاقات دو تیم هم یک دیدار رسمی بود. ایران در اولین بازی خود در جام ملت‌های ۲۰۰۷ مالزی دو بر یک ازبکستان را شکست داد. این برد خیلی سخت به دست آمد. نیمه اول در پی اشتباه حسن رودباریان(دروازه‌بان ایران)، رحمان رضایی گل به خودی زد. در نیمه دوم ایران موفق شد نتیجه را برگرداند. ابتدا سیدجلال حسینی کار را به تساوی کشاند. گل پیروزی را هم جواد کاظمیان زد.امیر قلعه‌نویی مربی ایران در این بازی بود.

*اولین امتیاز ازبک‌ها

در ۱۴ شهریور ۸۸ ایران و ازبکستان اولین بازی دوستانه تاریخ شان را با هم برگزار کردند که این بازی در تاشکند صفر-صفر شد. این برای اولین بار بود که ازبک ها از ایران امتیاز می‌گرفتند. افشین قطبی مربی ایران در آن بازی بود. اخراج مجتبی زارعی یکی زا نکات آن بازی بود.

*برد به لطف داور

چهارمین بازی ایران-ازبکستان یکی از مهم ترین دیدارهای دو تیم بود. در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در ۱۴ خرداد ۱۳۹۱ دو تیم در تاشکند به مصاف هم رفتند. ایران با گل ثانیه‌های پایانی محمدرضا خلعتبری به یک پیروزی ارزشمند دست پیدا کرد. ایران در این بازی خوش شانس هم بود و داور عبور توپ از خط دروازه مهدی رحمتی را ندید تا شاگردان کارلوس کی‌روش مسابقات را با ۳ امتیاز شیرین شروع کنند.

*خداحافظی رحمتی

بالاخره ازبکستان، ایران را برد. دیدار پنجم تیمهای ملی ایران و ازبکستان در ۲۴ آبان ۱۳۹۱ بازی برگشت بازی چهارم بود. ایران آمده بود در ورزشگاه آزادی حریف را ببرد اما غافلگیر شد و یک-صفر شکست خورد. یکی از اتفاقات این بازی گل محمد نوری بود که آفساید گرفته شد. با این نتیجه صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ به خطر افتاد اما در نهایت ایران مسافر برزیل شد. مهدی رحمتی پس از این بازی برای همیشه تیم ملی را از دست داد.

*ظهور ترابی

ایران و ازبکستان یک دیدار دوستانه در ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ برگزار کردند. کی‌روش پس از جام ملتهای آسیا تصمیم گرفت تیم را جوان کند. تیم جوان ایران موفق شد با گل دقایق پایانی مهدی ترابی جوان ازبک ها را در خانه شان شکست دهد. این بازی سومین ملاقات کارلوس کی‌روش با ازبکستان بود.

*برد ارزشمند در تاشکند

ایران در هفتمین دیدار خود با ازبکستان به خوبی توانست انتقام باخت سال ۹۱ را بگیرد. ایران ۱۵ مهر ۹۵ میهمان ازبکستان بود و موفق شد با تک گل ارزشمند سیدجلال حسینی حریف را شکست دهد. حسینی نشان داد متخصص گل زدن به ازبکستان است. اینکه هم اکنون ایران در آستانه صعود زودهنگام به جام جهانی است ثمره آن برد مهم است. این بازی چهارمین رویارویی کی‌روش با ازبکستان بود./م

منبع: نود

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.