امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 65415
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 20 شهریور 1396 - 18:37 | | ارسال توسط :

تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند تلاش حوزه های علمیه است

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از حوزه علمیه، گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی حوزه های علمیه باید شبانه‌روز در تلاش باشند.

به گزارش بابل نوین، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، عضو شورای عالی حوزه های علمیه عصر امروز در مراسم عمامه‌گذاری طلاب مدارس علمیه تبریز که در حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) برگزار شد، اظهار داشت: روحانیان پرچمداران دین خدا در عصر غیبت کبری هستند.

وی با بیان این‌که نخستین هسته حوزه های علمیه در دوران بنی مکرم اسلام با حلقه‌های درسی کوچک مسجد النبی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: طلاب امروز در امتداد اولین معلم حوزه های علمیه یعنی رسول الله حضور دارند، وجود مبارک امیرمؤمنان حضرت علی(ع) نیز دومین معلم حوزه های علمیه شناخته می شود.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این‌که حوزه های علمیه نقش اصلی در گسترش و نشر فرهنگ دینی و اهل بیت عصمت و طهارت بر عهده دارند، گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی حوزه های علمیه باید شبانه‌روز در تلاش باشند.

وی با بیان این‌که فهم دقیق دین رسالت اصلی طلاب است، افزود: تقفه در دین به معنای فهم عمیق از دین در تمامی علوم اسلامی است، بنابر این باید طلاب از فرصت‌ها بهره‌مند شوند و تک تک لحظات تحصیل را به بطالت هدر ندهند، تلاش شبانه‌روزی طلاب در تحصیل علوم دینی نوعی جهاد محسوب می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این‌که شهادت می دهم که روحانیت در طول تاریخ هم جهاد اصغر، جهاد اکبر و هم جهاد کبیر داشته است، گفت: در طول دوران دفاع مقدس طلاب جهاد اصغر داشته و دوشادوش دیگر اقشار جامعه در جبهه‌های نبرد علیه دشمن حضور یافت و نه تنها در گفتار بلکه در عمل نشان داد که باید در مقابل دشمن ایستادگی کرد.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: اگر آیت الله مدنی و آیت الله قاضی طباطبایی به عنوان شهدای محراب انقلاب اسلامی شناخته می‌شوند و اگر طلاب این مرکز علوم دینی در جبهه‌ها حضور یافتند به درجه رفیع شهادت نائل شدند، نشان از مجاهدت روحانیت در عرصه های نبرد بوده است.

وی با بیان این‌که تألیفات و آثار فاخر، ماندگار و جریان‌ساز علمای آذربایجان و تبریز نماد مجاهدت اکبر هستند، افزود: روحانیت هم در عرصه مقابله با متجاوزان به میهن، هم در عرصه مقابله با شبهات دینی و هم در زمینه مقابله با استعمار و استکبار در خط مقدم بوده و است.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به این‌که داشتن روحیه پرسشگری لازمه موفقیت طلاب است، گفت: طلبه‌ای به توفیقات ارزشمند نائل می‌شود که پرکار و خستگی‌ناپذیر باشد، تهذیب نفس، پرکاری، مدیریت زمان، پرهیز از غرور، مطالعه و پژوهش و طلب یاری از خداوند متعال از دیگر شروط لازم برای موفقیت طلاب است.

وی خطاب به طلاب گفت: خیال نکنید این لباس روحانیت، لباس فخر است، سعی کنید برخورد کریمانه داشته باشید، طلب‌کارانه با مردم رفتار نکنید، هر چه به لحاط علمی و اخلاقی بالاتر بروید بایستی تواضع بیشتری به خرج دهید، در چنین شرایطی محبوب قلوب خواهید شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان از سخنان خود در جمع طلاب مدارس علمیه تبریز با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مدنی اظهار داشت: آن عالم وارسته اسوه اخلاق، تقوا و تواضع بود، طلابی که امروز ملبس می شوند، بدانند که ادامه دهنده راه این شهدای والامقام هستند./م

منبع: رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.