امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 48509
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 24 بهمن 1395 - 10:24 | | ارسال توسط :

تحقق ۶۶ درصدی عملیات ساماندهی گاوهای نژاد دومنظوره در مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تحقق 66 درصدی عملیات توسعه نژاد های دومنظوره گاو سیمنتال در استان خبر داد.

به گزارش بابل نوین، علیرضا عطایی نژاد با بیان اینکه اصلاح نژاد دام به عنوان ابزاری موثر برای بهبود کمی و کیفی تولیدات و ارتقاء بازده اقتصادی فعالیت های دامپروری جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده، گفت: بیشترین تولیدات دامی در روستاها و شهرهای کوچک کشور صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح نژاد و ساماندهی و افزایش راندمان تولید در واحدهای روستایی امری اجتناب ناپذیر است، افزود: اجرای طرح اصلاح نژاد دام روستایی نقش موثری در روند حفظ و ارتقاء ژن در دام های روستایی و اقتصادی کردن تولید در واحدهای تولیدی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تحقق ۶۶ درصدی عملیات توسعه نژاد های دومنظوره گاو سیمنتال با انجام عملیات ثبت مشخصات، رکوردگیری و تلقیح مصنوعی با اسپرم پروف شده گاو نر نژاد سیمنتال روی ۱۲ هزار راس از گاوهای آمیخته (دورگ) در استان گفت: تا تحقق ۱۸ هزار راس که تعهد سال ۹۴ بود عملیات اجرایی مذکور ادامه خواهد یافت.

عطایی نژاد افزود: اجرای عملیات طرح ملی اصلاح نژاد دام روستایی با ۴ فعالیت توسعه نژادهای دومنظوره سیمنتال، ساماندهی نژاد گاوهای بومی شاخص، توسعه و ساماندهی گاو میش های استان و تولید ترکیبات ژنتیک و سنتز نژاد گوسفند امسال در دستورکار این معاونت قرار گرفته و با فراخوان شرکت های خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی در بخش دام استان و انتخاب از طریق مناقصه، در نهایت ۲ شرکت خدمات مشاوره ای دام سنگین و دام سبک متولی اجرای این عملیات در شهرستان های استان با نظارت این معاونت شدند.

وی درخصوص میزان حجم عملیات فعالیت های سال جاری اصلاح نژاد دام روستایی استان گفت: برای توسعه نژادهای دومنظوره، تعهد استان یک هزار و ۱۰۴ راس است و عملیات اجرایی آن شامل ثبت مشخصات، رکوردگیری و تلقیح مصنوعی با اسپرم پروف شده گاو نر دومنظوره سیمنتال با هدف بهبود کمی و کیفی تولیدات و ارتقاء بازده اقتصادی گاوهای دورگ در دامداری های استان در حال اجرا است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره ساماندهی گاوهای بومی شاخص افزود: تعهد استان ۱۳۴ راس است و عملیات اجرایی شامل ثبت مشخصات، رکوردگیری و تلقیح مصنوعی با اسپرم گاو نر بومی برتر با هدف حفاظت از منابع ژنتیک گاوهای بومی و با محوریت اقتصادی کردن آنها درحال اجراست.

عطایی نژاد گفت: در رابطه با توسعه و ساماندهی گاومیش های مازندران، تعهد این استان ۴۹ راس بوده و عملیات اجرایی آن شامل ثبت مشخصات، رکوردگیری و تلقیح مصنوعی با اسپرم گاومیش نر بومی ممتاز با هدف بهبود کمی و کیفی تولیدات و ارتقاء بازده اقتصادی گاومیش ها در حال اجرا است.

وی گفت: میزان تعهد استان برای تولید ترکیبات ژنتیک و سنتز نژاد گوسفند، ۷۰۰ راس است و عملیات اجرایی آن نیز شامل ثبت مشخصات، رکوردگیری و جفت گیری کنترل شده با قوچ ژنومیک نژاد رومانف به منظور اقتصادی کردن تولید با هدف کاهش هزینه ها و افزایش درآمد و در نتیجه افزایش بهره وری به ازای هر رأس دام مولد در حال اجراست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تمام اطلاعات گله های تحت پوشش این طرح در سامانه اصلاح نژادی کشور ثبت می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.