امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79912
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 14 اسفند 1396 - 13:31 | | ارسال توسط :

تلاش برای افزایش شنوندگان رادیو قرآن با کیفی‌سازی

به گزارش بابل نوین، مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه ما در شبکه رادیویی قرآن درصدد هستیم که محافل و برنامه‌های قرآنی را در سراسر کشور به صورت ویژه برای مخاطبان و علاقه‌مندان پوشش بدهیم و این جزو وظایف رادیو قرآن است، گفت: ما در شبکه رادیویی قرآن برای افزایش مخاطبان درصدد هستیم که برنامه‌های کیفی […]

به گزارش بابل نوین، مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه ما در شبکه رادیویی قرآن درصدد هستیم که محافل و برنامه‌های قرآنی را در سراسر کشور به صورت ویژه برای مخاطبان و علاقه‌مندان پوشش بدهیم و این جزو وظایف رادیو قرآن است، گفت: ما در شبکه رادیویی قرآن برای افزایش مخاطبان درصدد هستیم که برنامه‌های کیفی را بالاتر ببریم.

احمد ابوالقاسمی امروز (دوشنبه، ۱۴ اسفندماه) در نشست خبری «عملکرد رادیو قرآن در سال ۹۶، ویژه برنامه‌های نوروز ۹۷ و تشریح برنامه‌های سال ۹۷» که در سالن جلسات شبکه رادیویی قرآن برگزار شد، در این راستا از برنامه «چشمه شیرین» که با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه در پنج امامزاده در قالب «قرآن بخوانید، جایزه بگیرید» در حوزه روخوانی، تجوید و حفظ برگزار می‌شود، نام برد.

او ادامه داد: «نور درخشان» ویژه برنامه ما برای سال ۹۷ است که در این برنامه سیره معصومین در احادیث منسوب به ایشان (حضرت محمد (ص)، حضرت زهرا (س)، ائمه معصومین و حضرت زینب (س)) در ساعت‌های ۸:۵۵، ۱۴:۵۵، ۱۶:۵۵، ۱۹:۵۵ و ۲۳:۴۰ دقیقه در مجموع به مدت پنج ساعت پخش می‌شود. «تلاوت استاد شحات»، «تلاوت استاد صیاد»، «تلاوت استاد شیخ مصطفی اسماعیل»، «تلاوت استاد عبدالباسط»، «تلاوت استاد قلوش»، «تلاوت استاد منشاوی»، «تلاوت استاد حصان» در سال ۹۷ به ترتیب از ساعت ۸:۱۵، ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۲۰ و ۲۱ از شبکه قرآن و معارف سیما برای علاقه‌مندان پخش می‌شود.

وی اعلام کرد، یکی دیگر از ویژه برنامه‌ها که ساعت ۱۸ به مدت ۱۸۰ دقیقه در سال ۹۷ پخش می‌شود ویژه برنامه بهارانه است که موضوع این برنامه آشنایی با ساختار تقویمی و نقش آن در برنامه‌ریزی و تقویم زندگی، پخش پیام نوروز مقام معظم رهبری و ریاست جمهور، ایجاد فضای معنوی با بدرقه سال ۹۶ در قالب آیتم اذان‌گاهی، پخش تلاوت و ابتهال با حضور قاریان برجسته ایرانی، ارتباط با عتبات عالیات، مشهد مقدس، حرم حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم حسنی خواهد بود. دیگر برنامه ما نمایش قرآنی است که هر روز ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه به موضوع آغاز سال و زندگی دوباره طبیعت برگرفته از آیات قرآنی، توجه به مناسبت‌های مذهبی همچون شهادت امام هادی (ع)، ولادت امام محمد باقر (ع)، ولادت امام علی (ع)، ایام اعتکاف و وفات حضرت زینب (س) می‌پردازد.

مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه ما درصدد ایجاد فضای معرفتی هستیم که این فضا را در برنامه داستان‌های قرآنی برای علاقه‌مندان پخش می‌کنیم، ادامه داد: این برنامه هر روز ساعت ۱۶:۳۰ با یک قصه از قرآن به روی آنتن رادیویی می‌رود. بوستان معرفت که با سخنرانی حجج السلام عالی و ناصر رفیعی با موضوع اخلاق در قرآن هر روز ساعت ۹:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. «یک آیه یک قصه» ویژه برنامه کودکان است که در قالب قصه با قصه‌گویی خانم مریم نشیبی برای کودکان در ساعت ۲۰:۵۰ دقیقه پخش می‌شود. «برایم از قرآن بگو» یکی دیگر از برنامه‌های رادیو قرآن است که هر روز ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۳:۵۰ دقیقه برای علاقه‌مندان پخش می‌شود و در آن ۳۰ نکته آموزنده از جزء ۳۰ قرآن مطرح می‌شود. «سوره تماشا» هر روز ساعت ۷:۲۰ دقیقه صبح با موضوع تبیین آیات قرآن، طبیعت و آغاز دوباره زندگی به مدت ۴۰ دقیقه پخش می‌شود. «اشاره» یکی دیگر از برنامه‌های ما در شبکه رادیویی قرآن است که در این برنامه به شگفتی‌ها و اسرار خلقت انسان که در قرآن به آن اشاره شده است، می‌پردازیم. پوشش حرکت کاروان راهیان نور و ارتباط و گزارش با شرکت‌کنندگان در این مراسم از دیگر برنامه‌های ما در سال ۹۷ است.

ابوالقاسمی در ادامه با بیان اینکه هدیه ویژه رادیو قرآن به مخاطبان پخش روزانه گلچینی از برنامه‌های پرمخاطب سال ۹۶ است، گفت: در سال گذشته برخی از برنامه‌ها بسیار پرمخاطب بود که ما امسال این برنامه‌ها را به صورت گلچین برای علاقه‌مندان پخش می‌کنیم. از جمله آن‌ها «ترنم آیات» است که این برنامه با نگاه معرفتی به آیات در اجرای تلاوت قاریان برجسته از ساعت ۱۱:۳۰ به مدت ۲۰ دقیقه پخش می‌شود. «نقش خیال» که تصویرگری در آیات قرآن را در آن دنبال کرده‌ایم از ساعت ۱۴:۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه به روی آنتن رادیو می‌رود. «آیه‌ها و آیینه‌ها» از ساعت ۱۲:۴۵ به مدت ۵ دقیقه در قالب قرآن در ادب فارسی برای مخاطبان پخش می‌شود. «شکوه آیات» از ساعت ۸:۴۵ به مدت ۱۰ دقیقه به تبیین آیات دعایی و مناجاتی می‌پردازد.

او در ادامه با بیان اینکه در نوروز ۹۷ به نوعی برنامه‌های ماه رجب آغاز می‌شود و ما در شبکه رادیویی قرآن برای این ایام نیز برنامه‌های خاص خود را داریم، خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های ما برای ماه رجب «فصل نیایش» است که در این برنامه به تبیین مناسک و اعمال ماه رجب می‌پردازیم و از ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه پخش می‌شود. «چشمه شیرین» ویژه برنامه ولادت امام محمد باقر (ع) است و «فرصت عروج» ویژه لیله‌الرغائب، «چشمه شیرین» ویژه برنامه امام هادی (ع) و امام جواد (ع) و ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر از ساعت ۱۰ صبح به مدت ۹۰ دقیقه برای علاقه‌مندان پخش می‌شود. «کرسی تلاوت اذان‌گاهی ظهر» در ایام اعتکاف پخش می‌شود. همچنین برنامه دیگری تحت عنوان «چشمه شیرین» ویژه برنامه وفات حضرت خدیجه (س) از ساعت ۱۰ صبح برای علاقه‌مندان پخش می‌شود.

مدیر رادیو قرآن در ادامه با بیان اینکه ما در سال ۹۷ یکسری تازه‌ها نیز برای مخاطبان خاص رادیو قرآن داریم، ادامه داد: تلاوت درخواستی روزهای جمعه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۲۰ از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود. «پای رحل استاد» ویژه برنامه‌ای برای آشنایی با جلسات موفق و باسابقه قرآن در کل کشور پخش می‌شود که در این برنامه با اساتید و شاگردان ممتاز قرآنی به گفت‌وگو می‌پردازیم. «سفرکردگان» یکی دیگر از تازه‌های ما در رادیو قرآن است که در این برنامه علاقه‌مندان با قاریان مرحوم و شهید ایرانی آشنا می‌شوند و با خانواده‌ها و نزدیکان آن‌ها به گفت‌وگو می‌پردازیم. این برنامه پنج‌شنبه‌ها در ساعت ۱۷:۳۰ پخش می‌شود. «با ستارگان تلاوت» یکی دیگر از برنامه‌های ما است که در این برنامه با زندگی قاریان برجسته، آثار و تکنیک‌ها و ویژگی‌های فنی قاریان به لحاظ صوت و لحن، بیان خاطرات به کارشناسی غلامرضا شاه‌میوه، محمدتقی مروت، محسن موسوی بلده، حسین آیات، محمدرضا ستوده‌نیا، مهدی دغاغله و… و اجرای استاد ابوالقاسمی برای مخاطبان به روی آنتن رادیویی می‌رود.

ابوالقاسمی در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۷ طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای نیز در شبکه رادیویی قرآن داریم، ادامه داد: «پوشش چند رسانه‌ای چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم» که در اردیبهشت ۹۷ پخش می‌شود از جمله برنامه‌های ما است. طرح ملی «هزاران ختم صلوات و قرآن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عج)» از ابتدای ماه شعبان تا روز نیمه شعبان با مشارکت اماکن متبرکه و برگزاری اختتامیه طرح در حرم ابوالعظیم حسنی از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برای علاقه‌مندان پخش می‌شود. پوشش زنده «کرسی اذان‌گاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» که از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ۹۷ برپا می‌شود از دیگر برنامه‌های ما است.

حضور رادیو قرآن در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ویژه برنامه‌های اعیاد شعبانیه، بزرگداشت استاد شهید مرتضی مطهری و هفته معلم، ویژه برنامه ماه مبارک رمضان، توزیع پخش تلاوت ترتیل در شبکه رادیویی، پخش رادیو ترتیل به صورت ۲۴ ساعته بر روی موج رادیو فصلی موج FM ردیف ۹۵.۵، جشنواره نوزدهمین دوره طرح فراگیر تابستانی با عنوان «قرآن کتاب زندگی» از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های ما در سال ۹۷ است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ما «قرآن و زندگی» و «قرآن کتاب زندگی» از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های ما در سال ۹۷ است که این دو برنامه به صورت نیم روزی و عصرگاهی به روی آنتن می‌رود. «قرآن و زندگی» از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۱۵ تا ۱۰ صبح در رابطه با جزء ۳۰ قرآن، آموزه ها و مفاهیم قرآنی می‌پردازد و «قرآن کتاب زندگی» ویژه برنامه عصرگاهی است که از ساعت ۱۷:۰۵ تا ۱۸ از روز شنبه تا پنج‌شنبه به آموزش قرائت، حفظ و مفاهیم جزء ۳۰ قرآن می‌پردازد.

ابوالقاسمی از ضبط تلاوت‌های قاریان سراسر کشور خبر داد و گفت: دوره کنونی تلاوت قرآن دوره طلایی این عرصه به شمار می‌رود و شاید در سال‌های آینده شاهد این مقدار شکوفایی در تلاوت نباشیم. از این رو سعی داریم با ضبط تلاوت‌های فاخر قاریان کشور گنجینه‌ای از تلاوت‌های این عزیزان را جمع‌آوری کنیم.

در ادامه احمد فراهانی مدیر گروه آموزش رادیو قرآن درخصوص برگزاری طرح شمیم دانش ویژه فرهنگیان، ‌گفت: در این طرح ۵۲۰ هزار معلم تحت آموزش قرار گرفتند که از این میان ۴۷۰ هزار نفر در آزمون شرکت کردند و از این تعداد حدود ۸۰ درصد در آزمون قبول شدند؛ البته قرار است برای ۵۰ هزار نفری که در آزمون شرکت نکرده بودند آزمون مجدد برگزار شود.

وی از پایان مرحله مقدماتی مسابقه تلویزیونی آیه‌ها و ثانیه‌ها خبر داد و گفت:‌ مرحله نیمه‌نهایی این مسابقه از اوایل اردیبهشت آغاز و پنج نفر از راه‌یافتگان نیمه‌نهایی به فینال می‌رسند که زمان مرحله فینال متعاقباً اعلام خواهد شد.

/ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.