امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79793
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 11 اسفند 1396 - 15:28 | | ارسال توسط :

توزیع ۱.۲ میلیون نهال در مازندران

معاون اداره‌کل منابع طبیعی استان مازندران از توزیع یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در مازندران خبر داد.

به گزارش بابل نوین، محمدرضا جهان‌آرا بعدازظهر پنجشنبه در همایش زراعت چوب شهرستان سوادکوه، از توزیع یک میلیون و ۲۰۰ هزار نهال زراعت چوب و غیر مثمر در استان مازندران در سال جاری خبر داد.

معاون اداره‌کل منابع طبیعی استان مازندران با بیان اینکه ۶۵۰ تا ۷۰۰ هکتار زراعت چوب در اراضی مستثنیات استان صورت گرفته است، بر داشت در کنار کاشت تأکید کرد و افزود: تنها اکتفا به کاشت نباید باشد و علاوه بر کاشت باید بر نگهداری نهال‌های کاشته شده نیز توجه گردد.

وی با بیان اینکه مردم ما در فرهنگ خود اسم فرزندانشان را با گل و گیاه انتخاب می‌کنند، این امر را ناشی از توجه آنها به طبیعت در فرهنگ دانست و گفت: فرهنگ مردم ما بسیار مترقی و عملکرد ما مسئولان، بد بوده است.

این مسئول با اعلام اینکه بعد از انقلاب نه تنها از اراضی جنگلی شهرستان سوادکوه کاسته نشده، بلکه جنگل پیشروی هم کرده است، این امر را ناشی از تبدیل زمین‌های زراعی به جنگلی بعد از اشتغال به کار مردم در معادن زغال‌سنگ دانست و افزود: اما ما در منطقه تجن، به علت عملکرد بد شاهد کاهش اراضی جنگلی بوده‌ایم.

جهان‌آرا با بیان اینکه منابع طبیعی ما بیمار است، گفت: چرای دام در مراتع ما دوبرابر ظرفیت آن و همچنین، اسکان دام در مراتع نیز دو برابر زمان اصلی است و تبعات این امر در آینده نمود خواهد داشت.

وی با اشاره به ۲ میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی، خاطرنشان کرد: اکنون از این میزان، تنها آن یک میلیون هکتاری که طرح جنگل‌داری در آن اجرا نشده، با مشکل مواجه شده است.

معاون اداره‌کل منابع طبیعی استان مازندران با تأکید بر اینکه حل مسائل منابع در حد رده نهم یک وزاتخانه نمی‌گنجد، تنها راهکار را با مردم و برای مردم بودن دانست و گفت: اگر مسئولیت به مردم داده شود، آنها مشکل را حل خواهند کرد.

وی با اذعان بر ینکه ما زمانی در منابع طبیعی موفق خواهیم شد که به مردم شخصیت و مسئولیت دهیم، یکی از مشکلات طرح ملی کردن جنگل‌ها در سال ۴۰ را عدم توجه به مردم جنگل‌نشین و روستایی برشمرد و افزود: ادامه حیات بشری نیازمند حفظ منابع طبیعی است.

جهان‌ارا با اشاره به مشکل آب در استان، یکی از دلایل آن را مهاجرت بسیار زیاد به سه استان شمالی کشور دانست و افزود: ۲۰۰ هزار مسکن خارج از محلی در روستاها و استان‌ها ساخته شد و در آینده ما آب برای مصرف نخواهیم داشت.

وی مهم‌ترین راهکار را مسئولیت‌پذیری همه دانست و افزود: همه ما باید یک محیط‌بان و جنگل‌بان باشیم و بدانیم بدون مردم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و موضوع حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی مربوط به همه ما است./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.